"לעובד המשתכר 300 אלף שקל בשנה אין סיבה לשבות"

בחלוף שבוע מאז החלה השביתה בבנק הבינלאומי, היו"ר ז'אק אלעד שובר שתיקה ואומר בראיון ל"גלובס: "אני קורא לעובדים לחשוב על היום שאחרי, ליום שבו יצטרכו להסתכל ללקוחות בעיניים" ■ "צר לי על אי-הנוחות. אנשי עסקים לא יכולים להוציא את הדרכון מהכספת כדי לנסוע לחו"ל"

שבוע עבר מאז החלה השביתה בבנק הבינלאומי . 146 סניפי הבינלאומי ובנק פאג"י סגורים ו-3,000 עובדים יושבים בבית. אתמול (ד') הצטרפו אליהם עוד 900 עובדי בנק אוצר החייל, שהכריזו על שביתה מלאה. הנהלת הבינלאומי הסתפקה עד היום בתגובות לקוניות, אך כעת יו"ר הבינלאומי, ז'אק אלעד, שובר שתיקה - ומציג את עמדת ההנהלה.

- ז'אק אלעד, כבר שבוע שהלקוחות נפגעים. עד מתי הבנק הבינלאומי יהיה סגור?

"אני רוצה להביע את צערי ולהתנצל בפני הלקוחות. צר לי מאוד על אי הנוחות. אנשי עסקים לא יכולים להוציא דוקומנטים כדי לשחרר יבוא, להוציא דרכון מכספת כדי לנסוע לחו"ל. אני קורא לעובדים לחזור לעבודה. נשק השביתה הוא נשק מקודש, אני מכבד את זה - אבל איפה המידתיות? לא מכריזים על שביתה כאשר איש לא מאיים על שערה משערות ראשו של עובד בבנק.

"בסדר, הראית למעביד שאתה רציני, אתה שובת. אבל בשלב מסוים השביתה הופכת להיות בעיה בפני עצמה. ללקוחות נגרם נזק. אני קורא לעובדים לחשוב על היום שאחרי, ליום שבו יצטרכו להסתכל ללקוחות בעיניים. איך הם יעמדו בפני הלקוחות וימנעו מהם לעבור לבנק אחר?".

- העובדים טוענים שלא מתנהל מו"מ רציני. האם אתם באמת עושים מאמץ לפתור את הסכסוך?

"יש משא ומתן, אבל ועדי העובדים לא באים אליו בידיים נקיות. נוצרה סיטואציה שבה העובדים טיפסו על עץ גבוה. לא נדרדר את הבנק כדי להיענות לדרישות לא הגיוניות".

- מה זה דרישות לא הגיוניות?

"למשל בונוס גבוה יותר. העובדים כבר קיבלו השנה תוספת שכר של 5.8% בגין הסכם ההצמדה לעובדי לאומי, וגם בונוס של משכורת אחת. בבנק הפועלים לא היה בונוס, במזרחי היה בונוס של משכורת אחת ובדיסקונט בונוס של 1.17 משכורות. שילמנו ביד נדיבה - כך שאין להם על מה להלין.

"אין סיבה לעובד המשתכר 300 אלף שקל בממוצע בשנה או למורשה חתימה שמרוויח 400 אלף שקל, לשבות. אתה יודע איזה תנאים יש לעובדים מעבר לשכר? כל ילד של עובד עד גיל 30 זכאי ללימודים באוניברסיטה עד תואר שני על חשבון הבנק. כל ילד, עד גיל 30 - בכל אוניברסיטה, כולל הבינתחומי. הם מקבלים נופש, קייטנות, גני ילדים, טיפולי שיניים, והחשוב מכל: אנחנו מבטיחים להם ביטחון תעסוקתי מלא. במשק לא מעלים בסנטימטר את שכר המינימום, ועובדי הבנק מקבלים שכר שלא צריך לקטר לגביו. אנחנו מסוגלים לשלם את זה, אבל לא צריך לנקוט צעד כל כך בלתי מידתי כמו שביתה כנגד המוסד שמפרנס אותם".

- הבינלאומי בנק חזק; אתם לא יכולים לעמוד בדרישות העובדים? הדרישות כל כך מופרזות?

"יש להם דרישות כספיות שאינן מקובלות עלינו לחלוטין, ונוכל להיענות להן רק אם הבנק ייקח סיכונים עסקי ים או יעלה את העמלות ללקוחות. אי אפשר להיכנע ולעשות מה שנוח, ולא מה שנכון. הסכמה לדרישות העובדים תיקח את הבנק למקומות שאנחנו לא רוצים להיות בהם, ואנחנו לא נשלם סכומים מעבר למה שאפשר לשלם בפרופיל הסיכון של הבנק. לא ניגרר למקומות שיגדילו את סיכון הבנק".

- אם מצב הבנק כזה, אז איך אתם מחלקים דיבידנד של 800 מיליון שקל לבעלי המניות בחודש הבא?

"הדיבידנד לא רלוונטי לעניין, ובואו נשים אותו בפרופורציה. הבינלאומי לא חילק דיבידנד מאז שנרכש על ידי צדיק בינו ב-2003. כל הבנקים חילקו דיבידנדים, ובבינלאומי החליט הבעלים שלא לחלק - כדי לחזק את הון הבנק. הדיבידנד של 800 מיליון הוא חלק מהסכם ההפרדה עם בנק דיסקונט, שחיונית לבנק. יכול להיות שאם היה תלוי רק בנו, היינו מחלקים פחות".

"לא כל הזמן לתת ולתת"

אחת מטענות העובדים היא שלהנהלת הבינלאומי אין סמכות, ואת כל ההחלטות קובע הבעלים, בינו. את אלעד הטענה הזו מרגיזה. "הבעלים הוא חבר בדירקטוריון, ומביע את דעתו כחבר מן המניין. קל להיתפס לגופו של אדם במקום לגופו של עניין. אני מזמין את ועדי העובדים לדבר איתנו על מהות. אנחנו לא רוצים לפגוע בחופש ההתארגנות שלהם. אנחנו חיים עם הסכם בל"ל ומכבדים אותו, אבל רוצים שההסכם יקוים לשני הצדדים; לא רק כל הזמן לתת ולתת, אלא לתת ולקבל" אומר אלעד.

- אין כוונה לפגוע בהסכם ההצמדה בין עובדי הבינלאומי לעובדי לאומי?

"אין עניין לפגוע בהסכם ההצמדה לתנאי עובדי לאומי. בצעירותי הייתי עובד מן המניין בבנק, וגם חבר ועד. אני זוכר את התקופה בשנות ה-70, שבה נקבע הסכם ההצמדה לבנק לאומי. אז אמרו, אם ניצמד לבל"ל לא יהיו לנו סכסוכי עבודה, בלאומי יריבו ומה שיסכמו שם - אנחנו ניתן. אבל ההצמדה הפכה להיות מובנת מאליה, הרף התחתון. קיבלנו את התנאים של בל"ל ועכשיו בואו נתחיל לדרוש את הקרם דה לה קרם. פה מדובר על השמנת. ועל זה לא משביתים בנק. אנחנו מוכנים לשמוע את הטענות של העובדים, וגם לנו יש דרישות, למשל לגבי גמישות ניהולית. ניצור התייעלות עסקית, ומהתועלת יהיה מקום לשלם להם יותר".

- מה הדרישות שלכם לגבי גמישות ניהולית?

"למשל חוזים אישים לעובדי חדר עסקאות (דילרים). אנחנו בית האולפנה להכשרת דילרים במערכת הבנקאית. הם מתחילים אצלנו, לומדים - ואז עוברים לבנקים אחרים".

- העובדים טוענים שיש להנהלה כוונה לשבור את הכוח הארגוני שלהם.

"יש פה בעיות של ועדים שרבים בתוך עצמם. ועדים שרוצים להראות לבוחרים שלהם מה הם הביאו, תרבות של תן לי יותר, אחרת איך אוכל להצדיק את תפקידי. זה בלתי נסבל. הם בפירוש פוגעים בעובדים במעשיהם. מה פתאום שביתה? מה זו היד הקלה והבלתי אחראית על ההדק?"

"לא צפוי מיזוג עם אוצר החייל"

- אחד החששות של עובדי הבינלאומי, כמו של עובדי אוצר החייל, הוא מיזוג אפשרי בעתיד שיגרום לפיטורי עובדים.

"בנק אוצר החייל לא מתוכנן להתמזג לתוך הבינלאומי. גם לא הבנקים האחרים בקבוצה. אנחנו מכינים כעת תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות, ובמסגרתה ייבחנו כל ההיבטים של מפת העסקים של הבנק - כולל המבנה הארגוני של הקבוצה. אבל כרגע אין לנו שום כוונות למיזוג".

- עובדי אוצר החייל שובתים כי הם דורשים השוואת תנאים לעובדי הבינלאומי.

"תוצאות בנק אוצר החייל לא מאפשרות לתת לעובדים יותר. אבל מאחר ויש לנו עניין לצמצם את האי-שקט בארגון, אני אומר להם 'אתם רוצים להיות צמודים? אנחנו מוכנים לשבת ולדבר - עד שיצא עשן לבן'".