זה קורה: פורסמו מסמכי המכרז להקמת תחנות כוח סולאריות

מכרז אשלים להקמת תחנות הכוח הסולאריות, בהיקף מיליארד דולר, התעכב עד היום בגלל מחלוקות פנימיות באוצר, משרד התשתיות ורשות החשמל

שנה וחצי לאחר פרסום המכרז להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים מפרסמת היום (א') המדינה את מסמכי המכרז הסופיים. מכרז אשלים, בהיקף מיליארד דולר התעכב עד היום בגלל מחלוקות פנימיות באוצר, משרד התשתיות ורשות החשמל. בנוסף התעכב המכרז בגלל הצורך בתיאומים ואישורים של מינהל מקרקעי שיראל ומשרד הביטחון.

בנוסף הוחלט לדחות את המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז מסוף החודש לסתיו. מדובר בדחייה נוספת בשרשרת דחיות בתאריך ההגשה הסופי, לאחר שהתאריך המקורי עמד על ספטמבר 2008. במהלך התקופה פרשו חלק מהחברות שהתכוונו להתמודד במכרז.

לפני שבוע דיווח "גלובס" כי אחת הקבוצות האחרונות שנותרו במכרז, מנרב-סולר מילניום, עומדת לפרוש ממנו בעקבות עזיבת שותפתן, חברת אלקטרה. כיום ישנן שתי קבוצות המתכוונות להתמודד במכרז, קבוצת סימנס סולל וקבוצת ברייטסורס אלסתום, ובנוסף מתכוונת חברת אבנגואה הספרדית להתמודד במכרז לבדה.

היום הודיעה ועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות המשותפת למשרד האוצר, משרד התשתיות ולרשות החשמל, על פרסום המסמכים המעודכנים למכרז למימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של תחנות הכוח הסולאריות באשלים.

במסגרת המסמכים הסופיים עודכנו והותאמו חלק מסעיפי המכרזים בהתאם להערות שהתקבלו מהקבוצות המתמודדות. בין היתר, נערכו התאמות ושיפורים במנגנוני הפיצוי לזכיין, שונה מנגנון הקנסות בגין אי הספקת החשמל, הוארכו לוחות הזמנים להקמת הפרויקט ונקבע כי קידום תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) יבוצע על ידי המדינה. כמו-כן הובהרו מנגנון הבוררות בפרויקט ומתכונת העבודה מול כללי הרגולציה ואמות המידה שפרסמה רשות החשמל.

בעקבות פרסום מסמכי המכרז המעודכנים וכדי לאפשר למתמודדים להשלים את היערכותם, דחתה ועדת המכרזים את מועדי ההגשה, כאשר מועד ההגשה החדש לתחנה בשטח A בפרויקט הוא ה-15 בספטמבר 2010, ואילו מועד ההגשה לתחנה בשטח B הוא ה- 2 בנובמבר 2010.

הפרויקט יכלול שתי תחנות תרמו סולאריות, אשר עתידות לקום באזור אשלים שבנגב, ויספק כ-2% מייצור החשמל במשק. התחנות, אשר יוקמו במסגרת המכרז, הן מהתחנות הגדולות בעולם להפקת אנרגיה סולארית, כל אחת מהן תהיה בעלת כושר ייצור של בין 80 ל-110 מגוואט.

המכרז הוא אחד המכרזים הגדולים והמורכבים ביותר בשיטת PPP (Public Private Partnership) שפורסמו עד כה על ידי המדינה. במסגרת הליכי המכרז נפגשה ועדת המכרזים עם כל אחת מהקבוצות המתמודדות ושמעה את הערותיהן על מנת לשפר את תנאיו ולהביא להצלחתו. בעקבות השינויים סבורה ועדת המכרזים כי הובהרו ושופרו נושאים מהותיים במכרז אשר יביאו לגדלת הוודאות בפרויקט עבור המציעים. השינויים והשיפורים שבוצעו יוצגו בכנס שתערוך וועדת המכרזים לקראת סוף חודש יולי.