"המענקים צריכים לעודד תעשיות ולא להעשיר הטייקונים בכי"ל"

סגן יו"ר הכנסת ח"כ כרמל שאמה וח"כ שלי יחימוביץ הגישו היום לנשיאות הכנסת בקשה לדיון מהיר בועדת כספים בעקבות מסע הלחצים של חברת כי"ל על הממשלה במטרה למנוע את ביטול זכאותה למענקים

סגן יו"ר הכנסת ח"כ כרמל שאמה וח"כ שלי יחימוביץ הגישו היום לנשיאות הכנסת בקשה לדיון מהיר בועדת כספים בעקבות מסע הלחצים של חברת כי"ל על הממשלה במטרה למנוע את ביטול זכאותה למענקים.

נציין כי כי"ל עומדת לספוג העלאה בשיעור מס החברות שהיא משלמת למדינה, מ-17.5% כיום ל-25%, בגלל כוונת מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת לבטל את הטבת המס לחברות כרייה. כך על פי מתווה חוק עידוד השקעות הון החדש הנמצא בשלבי גיבוש סופיים.

ח"כ שאמה :"עמדת הממשלה כי חברות מחצבים אינן זקוקות למענקי מדינה מאחר ואין להן ברירה עסקית כלכלית לעבור למדינה אחרת הגיונית וצודקת. הבעת תמיכה של חברי הכנסת בהחלטה יהוו משקל שכנגד ללחצים של הטייקונים. המענקים צריכים להיות מופנים לפריפריה ולהשקעות לאומית ולא לרווחים של חברת כי"ל. מדובר על מענקים בהיקף של מאות מיליוני דולרים שמטרתם לעודד תעשיות והשקעות ולא להעשיר את הטייקונים של חברת כי"ל".

לדיון יוזמנו נציגי כל הצדדים במטרה לקיים דיון מקיף ויסודי. ועדת הכספים צפויה לקיים דיון בנושא במהלך השבועיים הקרובים. מטרת הדיון להביע את תמיכתם הברורה והחד משמעית של חברי הכנסת בהחלטה על מנת למנוע מצב שבו משרדי הממשלה ייכנעו ללחצים הרבים שמופעלים עליהם על מנת לבטל את ההחלטה.

סיפור הטבת המס החל בשנת 2003, אז הקימה כי"ל מפעל אשלג כאשר מחירי האשלג נעו סביב 100 דולר לטון. מתוקף חוק עידוד השקעות דאז, כל גידול בהכנסות מהמפעל החדש היה פטור ממס. כאשר מחירי האשלג זינקו עד קיץ 2008 ורווחי כי"ל קפצו, אותן הטבות מס תפחו למימדים עצומים. בשנת 2008 רשמה נהנתה החברה מהטבות מס בהיקף כולל של 280 מיליון דולר. אגב, בשנת 2008, שנת השיא במחירי האשלג, ירד שיעור תשלום המס של החברה לכ-10%.

העלאת שיעור המס לרמה נורמלית של 25% משמעותה עלייה של 70 מיליון דולר בשנה בהוצאות המס של כי"ל. גורמים בשוק מסרו כי במידה ומחירי האשלג ימשיכו לעלות, ההפסד יהיה גדול יותר.