הצנזורה התירה לשדר את הסרט "ממלכת הסוד" של ניר טויב

הסרט "ממלכת הסוד" עסק בפרשה ביטחונית שכונתה "פרשת יצה", בה הואשם תת-אלוף במיל' יצחק יעקב בריגול חמור

הצנזורה התירה לשידור ולהקרנה פומבית את סרטו של ניר טויב, "ממלכת הסוד". הסרט עוסק במה שמכונה "פרשת יצה", בה הואשם תת-אלוף (במיל') יצחק יעקב בריגול חמור - פרשה שנגמרה בסופו של דבר בקול ענות חלושה. הצנזורה נסוגה ממרבית איסוריה והחליטה כי ניתן מבחינה אמנותית לשדר את הסרט.

ב-12 בדצמבר 2009 הוגש הסרט לאישור הצנזורה, רגע לפני הפרימיירה והשידור בערוץ 8. לאחר עיון בסרט הוחלט לפסול אותו ברובו, באופן שלא הותיר ליוצריו להקרין את הסרט בפומבי. בעקבות ההחלטה בוטלה ההקרנה, והחלו דיונים לנסות ולהגיע לפשרה.

על-פי טויב, האירוניה היא שהגופים הביטחוניים שעומדים לביקורת בסרט הם אלה שיעצו לצנזורה היכן לצנזר.

לאור הדברים הוגשה עתירה שאליה הצטרפו ארגוני היוצרים וגופי השידור שהשתתפו בהפקת הסרט, זכיינית ערוץ 2 רשת וערוץ 8. בימים האחרונים הוחלט בפגישה בין עו"ד יהושע רזניק, בא-כוחם של העותרים, לבין המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להתיר את הקרנת הסרט בפסטיבל הקולנוע בירושלים ובטלוויזיה.

על-פי הפשרה, טויב יוריד מסרטו מספר אלמנטים שמלכתחילה הסכים להורידם. "אנחנו טענו כי יצירה דוקומנטרית היא יצירת אמנותית אשר כל מה שנעשה בה נסמך על מקורות גלויים ומהם נוצר הסיפור", אמר טויב ל"גלובס".

הצנזורית הראשית, סימה וקנין-גיל, מסרה כי "מלכתחילה פסלנו רק דברים שחשבנו שיש בהם פגיעה בביטחון המדינה. בתהליך המשא-ומתן יש תהליך התקרבות, כאשר יש את הזכות לשכנע אותנו בצדקתו. הסרט לא נצפה על-ידי המלמ"ב בתצורתו המלאה, אלא רק בקטעים הרלוונטיים להם".