הפוטנציאל הסיני: עשרות מיליארדי דולר יוקצו לתחום הירוק

כמו כלל השוק הסיני, כך גם תחום הקלינטק חווה שם צמיחה מואצת ■ קרן תעוזה וחברות מים ישראליות רוצות להצטרף לחגיגה

כמו כלל השוק הסיני, כך גם תחום הקלינטק חווה שם צמיחה מואצת. על כן לא פלא שהוא קורץ ליזמים מכל העולם ומהווה כר נרחב לחיזורים.

אבי קרבס, שעומד בראש הקרן הישראלית תעוזה שנסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי של 64 מיליון שקל, מאמין גדול בפוטנציאל הזה. לדבריו, "מקורות מידע כמו חברת מקינזי מעריכים את צורכי הקלינטק בסין ב-200 מיליארד דולר בשנה, ולא רק שיש ביקוש, אלא שגם הממשל מאוד דוחף לכך. לדוגמה, הממשל הסיני הקצה השנה 72 מיליארד דולר רק להעברת מים מהדרום לצפון.

"ההשקעה של סין בקלינטק נובעת גם מהרצון לייצור שיפור. הממשל מאוד קשוב לרחשי העם למרות שהוא לא דמוקרטי. למשל, יותר מחצי מיליון תלונות רשמיות הגיעו לממשל בנושאי זיהום אוויר. הממשל צריך לא רק לעשות, אלא גם להראות שהוא עושה ולייצר שיפור".

הפעילות של תעוזה בסין כבר די ותיקה, אבל כדי לנצל את ההזדמנויות בתחום, היא גם החלה לאחרונה בשיתוף פעולה עם החברה הסינית FPI, שפועלת בתחום הניטור בהיקף של 150 מיליון דולר בשנה. לפני מספר ימים הגיעו כמה מבכיריה לישראל כדי לבחון חברות מים ותחומים משיקים, כמו גם שיתוף פעולה פוטנציאלי עם הטכניון.

מחצית מהמחזור של FPI נובע מפעילות קלינטק (ניטור סביבתי). בהתאם, במהלך הביקור של בכיריה בישראל, הם נפגשו עם יותר מ-10 חברות סטארט-אפ שחלקן עוסקות בניטור ורובן באפליקציות שמתאימות לניטור מים או טיפול במים, כולן כבר בשלב שיש להן מוצר.

בין החברות שנפגשה איתן, ניתן למצוא את אקווייז של אלרון; שתי חברות מחממת כינרות - TA Count, שעוסקת במוניטורינג במים ואקווריוס, שפועלת בתחום החיסכון במים. אנשי FPI פגשו גם חברות מחממת ל.ן - אקווניט ומייסול; את סטרים קונטרול, שעוסקת בוויסות לחץ מים; ושתי חברות מתחום האבטחה למתקני מים.

עד 4 מ' ד' לחברה

מה יכול שיתוף הפעולה בין תעוזה ל-FPI להציע לחברות הללו? לדברי קרבס, "הקמנו צוות שמטרתו לאתר חברות טכנולוגיה ישראליות שלתעוזה יש עניין לסייע להן לחדור לסין, כך שיוכלו למכור מוצרים וטכנולוגיה בסין ולהמשיך במו"פ. החברה שנקים בסין כחברה-בת, תהיה סקטוריאלית ותטפל בנושא מסוים עבור החברות הישראליות עם אחוזים ל-FPI ולתעוזה.

* מה יהיה מודל ההשקעה שלכם בחברות בערוץ הזה?

"נשקיע בחברה 1-4 מיליון דולר, כשייתכן שזה יהיה בשלבים. לא נשקיע בחברות שמעריכות את עצמן בעשרות מיליוני דולרים לפני הכסף. לרוב נשקיע בטווח של 25%-50% מהחברה.

"אנחנו מצפים לעשות פי 10 על הכסף, אבל אם מדברים על טווח השקעה של שנתיים, אז אנחנו מורידים את הציפיות לרווח לפי 5-6 על הכסף. יש לנו לצורך השקעות אלה 20 מיליון דולר, וגם יותר מזה אם תהיה סיבה".

* איך בפועל תקשרו חברות קלינטק ישראליות לשוק הסיני?

"יש שתי אפשרויות - או שנשקיע בחברה הסינית שהחברה הישראלית שנייצא תקים, או שנשקיע בחברה הישראלית המקורית, ויש גם אפשרות שנשקיע בשתיהן. נחליט תוך כדי תנועה. כל מקרה לגופו".