ההון סיכון מתאושש? גיוסי הקרנות בארה"ב עלו במחצית ב-13%

סקירה של חברת המדיה דאו ג'ונס: 72 קרנות בתחום זה גייסו במחצית הראשונה 7.5 מיליארד דולר ■ האנליסטית ג'ניפר רוזה: "משקיעים מאמינים שמנהל שהוכיח עצמו, ראוי לגיבוי"

המשבר הכלכלי אולי הסתיים, אבל בגיוסי קרנות השקעה מסוג פרייבט אקוויטי בארה"ב, לא מרגישים שינוי לטובה. בסוף השבוע פרסמה חברת המדיה דאו ג'ונס סקירה, לפיה היקף הגיוסים של קרנות הפרייבט אקוויטי בארה"ב ירד במחצית הראשונה של 2010 לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשיעור של 26%, לסך של 45 מיליארד דולר.

הנקודה החיובית במספרים שפורסמו היא הגידול היחסי של ההון סיכון - 72 קרנות בתחום זה גייסו במחצית הראשונה 7.5 מיליארד דולר, עלייה של 13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בגלל המחסור ברכישות

את הירידה בגיוסי קרנות הפרייבט אקוויטי מסבירים האנליסטים של דאו ג'ונס בכך ש"לפני 3-4 שנים רכישות הענק הביאו לגיוסי קרנות גדולים. המחסור ברכישות עכשיו, שומר על גיוסי כספים בהיקפים נמוכים יחסית". עם זאת, מספר הקרנות שגייסו כספים, 198, הוא אותו המספר כפי שהיה לפני שנה, מה שמסמל לפי הדאו ג'ונס "התאוששות מסוימת".

אבל, בעוד הקרנות שמייעדות את הכספים לרכישות, מתקשות לחזור לעצמן, בהון סיכון האמריקני נרשמה מחצית שנה אופטימית למדי. אנליסטית דאו ג'ונס, ג'ניפר רוזה, ציינה בהודעה לעיתונות, כי "הרבה משקיעים בקרנות (Limited Partners), מאמינים שהתעשייה הגיעה סוף סוף לגודל שיכול לעבוד עבורה, ושמנהלים שהוכיחו את עצמם וביצעו את הגיוס, ראויים לגיבוי".

לדעה, כי היקף התעשייה היה גדול מדי, שותפים רבים בהון סיכון האמריקני. סך הגיוסים במחצית הראשונה, אמנם רשם עלייה אחרי שנת 2009, שהייתה קשה במיוחד, אבל עדיין היה קטן יחסית להיקפים שנרשמו ב-2007-2008, שהסתכמו ב-14.5 מיליארד דולר וב-13 מיליארד דולר, בהתאמה.

זווית ראייה אופטימית נוספת, נוגעת לקרנות שמיועדות לחברות בשלבי הגיוס הראשוניים. אלו גייסו 3 מיליארד דולר, גידול של 20% לעומת מחצית השנה המקבילה ב-2009, בעוד היקפי הכספים שגויסו עבור חברות בשלבים מאוחרים, ירדו ב-21%.

בעקבות המימושים

הסבר אחר, פשוט יותר לגידול בגיוסים, מגיע מהסטטיסטיקה המשופרת של האקזיטים. אלו הסכמו ב-23 הנפקות של חברות סטארט-אפ במחצית הראשונה, שגייסו יחד כ-1.6 מיליארד דולר, הרבה מעל ל-8 הנפקות שהתבצעו ב-2009 כולה, אם כי עדיין רחוק מ-78 ההנפקות ב-2007. מצד הרכישות, אלו הסתכמו במחצית הראשונה ב-182 עסקאות, גידול של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הדעה המקובלת לגבי המגמות בארה"ב, היא כי הן בדרך לישראל, אם כי בפיגור מסוים. עבור ההון סיכון הישראלי אלו בשורות משמחות. במחצית הראשונה של השנה, גיוסי הכספים עבור קרנות הון סיכון ישראליות חדשות הסתכמו במספר עגול - 0. קרן ישראלית אחת ביצעה גיוס תוספת (Annex), אבל מלבדה לא נרשמה הצלחה בגיוסים.

לפי הערכות של חברת המחקר IVC, השנה הנוכחית אמורה להסתכם בגיוסים של חצי מיליארד דולר, המשך הצניחה לעומת 800 מיליון דולר שגויסו אשתקד, כאשר על הפרק מנסות מספר קרנות - רובן בתחומי הקלינטק - לגייס כמיליארד דולר סך-הכל.