שר התשתיות: "נציג בממשלה את מצב משק החשמל"

עוזי לנדאו הציג את התוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית שמטרתה להביא לחיסכון של 20% בצריכת החשמל עד 2020 ■ את התוכנית תרכז קרן להתייעלות אנרגטית שתמומן על-ידי העלאה של אחוז בתעריפי החשמל לצרכנים

"ביום ראשון נציג בממשלה את מצב משק החשמל, את הרזרבה שקטנה והולכת. נזכיר שהממשלה קבעה יעד של 20% התייעלות אנרגטית. מצב כתום מחסרון כרוני בחשמל אם לא ננקוט בפעולות מיידיות בשורה של תחומים נגיע ב-2013 לבצורת חשמל של ממש. התוכנית מגדירה יעדים, סדרי עדיפויות, דרכי ביצוע והתייחסויות לתחומי מיסוי תמריצים כספיים ומערכת הסברה שאמורה להשיג את שיתוף הפעולה של הציבור", כך הציג היום (ב') שר התשתיות עוזי לנדאו את התוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית שמטרתה להביא לחיסכון של 20% בצריכת החשמל עד 2020.

את התוכנית תרכז קרן להתייעלות אנרגטית שתמומן על-ידי העלאה של אחוז בתעריפי החשמל לצרכנים, בהיקף של 200 מיליון שקל בשנה.

לדברי לנדאו, התוכנית צפויה להביא לחיסכון בכמות חשמל השווה לכמות שמייצרת תחנת כוח גדולה אחת, בהספק של 3,400 מגוואט והיקף החיסכון למשק נאמד ב-4.25 מיליארד דולר. את התכנית הכין אגף שימור האנרגיה במשרד התשתיות בראשות סמנכ"ל המשרד אלכס קושניר.

אחד המרכיבים המרכזיים בתכנית הוא מתן תמריצים לכ-600 אלף משפחות המקבלות השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי, על-פי נתוני משרד הרווחה, בהיקף כולל של 30 מיליון שקל בשנה.

אלכס קושניר אמר כי להערכתו, גובה התמריצים ינוע בין 20% ל-30% מעלות המכשיר החדש. הוא הוסיף כי למשרד אין כיום תקציב להחלפת מזגנים - למרות שהחיסכון בהם משמעותי הרבה יותר למשק - משום שמדובר בהוצאה גדולה בהרבה. קושניר ציין כי בפיילוט המתקיים בימים אלה מקבלת כל משפחה תמריץ של עד 500 שקל לרכישת מקרר.

לדבריו, "היה לנו נוח ללכת על מקררים כי זה השוק הכי רחב. לא נתחיל לחלק צ'קים לכל משפחה, אלא נעבוד דרך ספקי המקררים או דרך חברות ביניים העוסקות גם בגריטה של המכשירים. כל שקל שנקבל נחזיר לשוק לפחות 10 עד 15 שקלים. על 2 מיליארד שקל של התייעלות שיושקעו בעשור הקרוב נקבל 25 מיליארד שקל בסך הכל".