עיני: לבטל הפרטת הדואר, להגדיל הקצבאות וההנחות לתרופות

בישיבה שקיים עם בכירי משרד האוצר, יו"ר ההסתדרות העלה גם דרישות שאינן קשורות בהכרח ליחסי העבודה במשק ■ תובע לקבוע במסגרת חוק ההסדרים כי יוגדל הפטור למס הכנסה על פנסיות

יו"ר ההסתדרות עופר עיני מתנגד כצפוי להפרטת הייצור של טנק המרכבה ולהפרטת דואר ישראל, אולם בישיבה שקיים אתמול (ב') עם בכירי משרד האוצר, הוא העלה גם דרישות שאינן קשורות בהכרח ליחסי העבודה במשק - בראשן הגדלת ההנחות לתרופות עבור גמלאים והגדלת הקצבאות בהתאם להסכמים הקואליציוניים.

בהסתדרות מסבירים כי ישנה שכבה של גמלאים הנזקקים כיום לתרופות רבות בשל מחלות כרוניות, וכי ניתן להקל עליהם באמצעות סכומים סבירים בהחלט שתקצה לשם כך הממשלה במסגרת תקציב המדינה. עיני מתנגד גם להקפאת גובה הקצבאות ובפרט קצבאות הזקנה, משום שהדבר מנוגד להסכמים הקואליציוניים עם מפלגת העבודה. עיני אף דורש כי בהתאם לאותם הסכמים, האוצר יגדיל את הקצבאות בסכום של 400 מיליון שקל כבר ב-2011.

עיני, שהוכיח בשנה שעברה שלא רק משרד האוצר יודע לנצל את חוק ההסדרים, תובע לקבוע במסגרת חוק התקציב כי יוגדל הפטור למס הכנסה על פנסיות של עד 7,800 שקל בחודש. עיני לא פירט מהו גובה הפטור אותו הוא דורש, ועל כך יבקש לדון במסגרת "השולחן העגול". אל השולחן הזה הוא מבקש להביא סוגיה נוספת: הקמה של ועדה לבחינת השקיפות ולצמצום הסיכון בתחום הפנסיה. מאז המשבר הכלכלי מתריע עיני כי יש להגביל יותר את הגופים המוסדיים שמשקיעים באמצעות כספי החוסכים, ולעודד אותם להשקיע בישראל ולא בחו"ל. עיני דבק גם בהקמת קרן הסיוע למפעלים במצוקה, ומבקש להסדיר זאת באמצעות חוק התקציב. הקרן הזו תהנה לפחות בשלב הראשון מכספי דמי ההבראה שכבר נלקחו מעובדי המגזר הציבורי אשתקד, ואלה יופנו לעסקים על פי קריטריונים שיקבעו בשולחן העגול.

על פי הערכות, סעיפי ההפרטה של טנק המרכבה ושל דואר ישראל ייצאו מחוק ההסדרים, ויקברו בוועדות הכנסת בדומה לשנים קודמות. האוצר אמנם מציע חיסכון אדיר של 700 מיליון שקל אם המרכבה תיוצר בארה"ב באמצעות כספי הסיוע של האמריקנים, אולם משמעות הדבר היא פיטורים המוניים של אזרחים עובדי צה"ל הזוכים לגיבוי של ההסתדרות. באשר לחברת הדואר, לא רק ההסתדרות מתנגדת להפרטה: שר התקשורת, משה כחלון, רואה בסניפי הדואר פלטפורמה חברתית שיכולה להוות אלטרנטיבה לבנקים המסחריים, כאשר מספר סניפי הדואר גבוה משמעותית מכל בנק אחר במדינה.