"השווקים באירופה יעלו ב-16% השנה; 2011 תהיה טובה יותר"

בכירי חברת הדירוג העולמית S&P קיימו אתמול שיחת ועידה, והעריכו: "המיתון היה חזק וההתאוששות תהיה איטית"

המשבר המתגלגל בכלכלות אירופה והחששות מפני הידרדרות הכלכלה הגלובלית עמדו אתמול (ג') במוקד שיחת הוועידה שקיימה חברת הדירוג העולמית, סטנדרט אנד פורס. דיוויד ויס, הכלכלן הראשי של S&P בארה"ב, פתח את השיחה באופטימיות זהירה, כששלל את האפשרות למיתון נוסף, אך העריך כי ההתאוששות תהיה איטית במיוחד.

"המיתון האחרון היה המיתון החריף ביותר בכלכלה הגלובלית מאז מלחמת העולם השנייה", אמר. "המיתון הזה לווה בירידת מחירים בכל רחבי העולם, במדינות מפותחות ומתעוררות. למזלן של המדינות המתעוררות, מחירי הסחורות שצנחו גם הם במהלך המשבר התאוששו מעט לפני ההתאוששות הגלובלית, וסייעו להן לחזור לצמיחה מהר יותר מאשר המדינות המפותחות".

רוברט קווין, אסטרטג המניות של S&P באירופה, העריך במהלך שיחת הוועידה, כי שוק המניות האירופאי יהיה שורי בשנה הקרובה, עם עלייה חזויה של 16% מרמתו כיום.

"ארה"ב תצמח ב-3.1%"

אחד הנושאים הבוערים בשיחה היה משבר הנדל"ן במדינות המפותחות, שהיווה את הטריגר למשבר הפיננסי. "בעיית הנדל"ן העולמית הייתה בעלת חשיבות גדולה ביצירת המשבר האחרון", אמר ויס. במבט קדימה, הוא העריך כי "בעיית הנדל"ן בארה"ב בדרך לפתרון. יש סיכוי לירידה נוספת במחירי הבתים, אבל נראה שהעסק מתחיל להתייצב".

עם זאת ויס ציין כי "אחד הדברים שמטרידים אותנו הוא שבמדינות מסוימות באירופה, מחירי הנדל"ן לא חזרו עדיין לרמות נורמליות, ולכן ייקח להן יותר זמן להתאושש מהמשבר".

אחד המהלכים המרכזיים שביצעו בנקים מרכזיים ברחבי העולם במטרה לפתור את משבר הנזילות שנוצר היה הפחתת ריביות. לצד התהליך הזה ביצעו בנקים מרכזיים, ובראשם הפדרל ריזרב, רכישות של אג"ח ממשלתיות. רכישות האג"ח הסתיימו, ולהערכת ויס בתקופה הקרובה ינסה הפדרל ריזרב להחזיר אותן לשוק, "אך תהליך זה עשוי להיות מורכב ואיטי".

"המיתון האחרון היה חזק ואנחנו מאמינים שההתאוששות תהיה איטית. הצמיחה בארה"ב תהיה להערכתנו בשיעור של 3.1% השנה, וקצת נמוך יותר בשנה הבאה", פרס ויס את תחזית הצמיחה שלו. "בפעמיים האחרונות שנתקלנו במיתון עולמי הצרכן האמריקני הוא זה שהוביל את הכלכלה החוצה ממנו, אך הפעם המצב שונה. לצרכנים אין אפשרות לשפר עוד את יכולת החיסכון שלהם והקטנת החובות, ולכן אנחנו מאמינים שהפעם ייקח יותר זמן להתאושש מהמיתון".

"באירופה אנחנו מצפים להתאוששות אבל לא לצמיחה מרשימה", הוסיף ויס. "ההערכות שלנו מדברות על צמיחה של 1% ביבשת בשנה של דשדוש. השנה הבאה תהיה מעט טובה יותר למרות משיכתן החוצה של תוכניות התמריצים".

הוא התייחס בדבריו גם למתרחש ביפן ואמר כי "שם הבעיות דומות עם הפסקת תוכניות התמריצים". עם זאת, לדבריו "יפן נמצאת בסביבה אוהדת יותר", כיוון שהצמיחה החזקה בסין מביאה לייצוא גדול יותר של יפן אליה ואל יתר מדינות המזרח הרחוק.

"החדשות הטובות הן שכל השווקים מתאוששים", סיכם ויס. "החדשות הרעות הן שזה ייקח זמן. ייקחו לפחות חמש שנים עד שנחזור לשיעורי אבטלה נורמליים. האינפלציה לא תהווה בעיה בשנים הקרובות והיא תאפשר לשמור על רמות ריביות נמוכות בתקופה זו".