סקר קרנות ההון סיכון של דלויט: ישראל כבר לא יעד אטרקטיבי

70% מבכירי קהילת ההון סיכון בישראל מעריכים כי שותפי הקרנות ישקיעו בקרנות מחוץ לישראל ■ רו"ח יגאל בריטמן: "הנדידה של שוק ההון מזרחה מעידה על כך שתעשיית ההיי-טק העולמית מחפשת אחר הזדמנויות צמיחה חדשות"

תעשיית ההון סיכון לוטשת עיניים לעבר המדינות המתפתחות במזרח, כאשר המדינות המפותחות אינן מהוות עוד יעד אטרקטיבי להשקעה בתחומי ההיי-טק, כך עולה מסקר קרנות ההון סיכון העולמי שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בשיתוף איגודי קרנות ההון סיכון ברחבי העולם, ובכללם האיגוד האמריקאי והאיגוד הישראלי.

במבט קדימה, 27% מהמשיבים בסקר ציינו כי מעבר להשקעה במדינתם, בכוונתם להגדיל את השקעותיהם בשוק הסיני במהלך חמש השנים הקרובות. 16% מהמשיבים ציינו כי יגדילו את השקעותיהם בשוק ההודי ו- 14% נוספים מעריכים כי השקעותיהם יתמקדו בשוק האמריקאי מעבר להשקעות במדינת האם. הסקר חושף, כי ישראל אינה מהווה עוד יעד אטרקטיבי להשקעה, כאשר 2% בלבד מהמשיבים ציינו כי פרט להשקעה במדינתם ישקיעו בשוק הישראלי. יצוין, כי לדירוג דומה זכתה "מעצמת ההיי-טק" וייטנאם, ומדינות כדוגמת שוויץ, גרמניה ובריטניה זכו לדירוג גבוה מזה של ישראל.

כמו כן, כאשר נשאלו בכירי קהילת ההון סיכון האם ישנה סבירות ששותפי הקרן ישקיעו בקרנות מחוץ למדינתם, קרוב ל- 50% מהמשיבים השיבו בחיוב. הסבירות הגבוהה ביותר להשקעות שכאלה באה לידי ביטוי בקרב בכירי ההון הסיכון הישראליים (70%). מגמה הפוכה ניתן לזהות בשוק הסיני ובשוק הברזילאי, שם רק 23% ו-32% בהתאמה ממשיבי הסקר צופים כי שותפי הקרן יתורו אחר הזדמנויות להשקעה בקרנות הון סיכון מחוץ למדינתם.

בעוד שבקרב המדינות המפותחות ישנה הערכה כי שוק ההון סיכון המקומי הולך ומתכווץ, הרי שבקרב המדינות המתפתחות, ובראשן סין, ברזיל והודו, ישנה ציפייה ברורה להתרחבותו של שוק זה. במסגרת זו, חושף הסקר כי 35% ממנהלי קרנות ההון סיכון בעולם מעריכים שמספר הקרנות במדינתם ילך ויגדל, הרי שבישראל רק 10% בלבד סבורים כך. בארה"ב 93% מהמשיבים סבורים כי מספר קרנות ההון סיכון במדינתם יקטן, ובסין ובהודו לעומת זאת 99% ו- 85% (בהתאמה) מהמשיבים צופים כי מספר קרנות ההון סיכון בשוק המקומי יגדל במהלך חמש השנים הקרובות.

בנוסף, 44% ממנהלי ההון סיכון בעולם מניחים כי היקף ההון הפנוי להשקעות במדינתם יקטן במהלך חמש השנים הבאות, כאשר בישראל מגלים מנהלי ההון סיכון פסימיות רבה יותר ו- 80% מהם צופים כי היקף ההון הפנוי בשוק הישראלי יקטן. בדומה למגמה הצפויה בשוק הישראלי, גם בארה"ב 72% מבכירי ההון סיכון מעריכים כי היקף ההון הפנוי בשנים הקרובות ילך ויקטן בשוק האמריקאי. מנגד, בשווקים המתפתחים הרי שניתן לזהות מגמה הפוכה, כאשר בסין ובברזיל כל המשיבים צופים עליה בהיקף ההון הפנוי, ובהודו 91% מהמשיבים צופים מגמה דומה במדינתם.

רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, מציין כי "הנדידה של שוק ההון מזרחה מעידה על כך שתעשיית ההיי-טק העולמית מחפשת אחר הזדמנויות צמיחה חדשות. המדדים המרכזיים בשוק הישראלי, ובהם הצטרפותה לארגון ה- OECD, שחיקת הדולר ועליית רמות השכר, הופכים את ישראל למדינה אטרקטיבית פחות בהשוואה לשאר החלופות".

הסקר אף חושף כי בכל הנוגע למספר עסקאות במדינת האם, 57% מבכירי ההון סיכון מגלים אופטימיות ומעריכים כי מספר העסקאות יעלה במהלך חמש השנים הבאות. בישראל ובארה"ב 50% ו- 42% מהמשיבים (בהתאמה) צופים גידול במספר העסקאות במדינתם, בעוד שבברזיל ובסין כל המשיבים סבורים כי מספר העסקאות בשוק המקומי יעלה. יודגש, כי גם בהודו, בדומה ליתר המדינות המתפתחות, ישנה אופטימיות רבה כאשר 85% ממנהלי ההון סיכון בשוק ההודי צופים גידול במספר העסקאות במדינתם.

עוד עולה ממצאי הסקר, כי קיימת אופטימיות בכל הנוגע לאיכות העסקאות שתתבצענה בשנים הקרובות. 56% ממנהלי ההון סיכון ברחבי העולם מעריכים כי איכות העסקאות תשתפר, כאשר האופטימיות הגבוהה ביותר בא לידי ביטוי בשווקים המתפתחים ברזיל (78%), סין (70%) והודו (68%).

יצוין, כי מקרב המדינות המפותחות רק בישראל נשקפת אופטימיות הזהה לזו המאפיינת את השווקים המתפתחים, עם 70% מבכירי ההון סיכון בישראל הצופים שיפור בטיב העסקאות בשוק המקומי. בשוק האמריקאי, 47% מהמשיבים צופים שיפור באיכות העסקאות, אולם מספר דומה לכך (46%) לא צופה כל שינוי בפרמטר זה בחמש השנים הקרובות.

ממצאי הסקר מלמדים כי הקרנות בסין (89%), בהודו (85%) ובברזיל (81%) מוסיפות להתמקד בעיקר בשווקים המקומיים. בארה"ב 61% מבכירי ההון סיכון מעריכים כי השקעותיהם יתמקדו בחמש השנים הקרובות בשוק המקומי, ובישראל 50% מהמשיבים מעריכים כי קיימת סבירות שהקרן בה הם שותפים תשקיע מחוץ לגבולות המדינה.

הסקר שנערך אף חושף את הגורמים אשר יוצרים ומעכבים אקלים המעודד השקעות בקרב השווקים השונים. בדומה למה שמעריכים כלל מנהלי קרנות ההון סיכון בעולם, גם בישראל עולה כי הגורמים אשר מסייעים ביצירת אקלים המעודד השקעות הינם תמיכה ממשלתית בתחום המחקר והפיתוח (70%) וסביבה התומכת ביזמות (70%). מאידך, הגורמים אשר מעכבים את היווצרותו של אקלים ידידותי להשקעות נעוצים בקושי לבצע אקזיט מוצלח (70%) ובמדיניות מיסויית שאינה תומכת ביזמים (40%).

רו"ח בריטמן מוסיף ואומר כי "המגמה הברורה העולה מן הממצאים היא שאף על פי ששוק ההיי-טק הישראלי מפותח ומתקדם, אין מנוס מתמיכת גורמים ממשלתיים אשר יסייעו בפיתוח התעשייה, ובכלל זאת תמריצי מו"פ, תמריצי מיסוי ועוד".

עוד עולה מהסקר, כי תחומי הקלניטק (80%), המדיה והרשתות החברתיות (56%) והמכשור הרפואי (51%) נתפסים כתחומים החמים ביותר בקרב קהילת ההון סיכון העולמית. בישראל, דווקא תחום המדיה והרשתות החברתיות נתפס כתחום בעל פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר עם 86% מהמשיבים שצופים כך, ולאחריו ניצבים תחומי המכשור הרפואי והקלינטק עם 71% ו- 67% בהתאמה.