לשר כחלון נפל האסימון

אנחנו בדקה ה-90, היום מתנהל המהלך ובו הסיכוי האחרון להסדרת הרפורמות בסלולר

במשך חודשים רבים רמזו לשר התקשורת שהקשיים בקידום הרפורמות שהוא מתכנן מקורם בדרגים המקצועיים במשרד, והוא התקשה להאמין. הוא קיווה שהמהלכים שהוא רוצה לקדם ואשר נתקעים פעם אחר פעם, הם תוצאה של בעיות אובייקטיביות של חוסר בכוח אדם ועומס יתר. בסוף גם לכחלון הסבלני נשבר.

נראה סוף סוף שגם למשה כחלון נפל האסימון: בדיון שערך אתמול בסוגיית חוק ההסדרים וברפורמות שייכנסו דרכו, הוא הגיב בחריפות על העיכובים והניסיונות של המחלקה המשפטית בפרט, והדרג המקצועי בכלל, ביישום רפורמות שביקש לטפל ולא קודמו.

בלית ברירה נאלץ כחלון לשלב ידיים עם משרד האוצר, על מנת שיוכל ליישם את כל הרפורמות שהוא רוצה להנהיג דרך חוק ההסדרים. אם הוא רוצה לרשום על שמו הישג כלשהו, פשוט אין ברירה אחרת, כי להשאיר את הרפורמות באחריות הדרג המקצועי, משמע לוותר עליהם כליל.

שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, למד את זה על בשרו. בשונה מכחלון, אטיאס התעמת עם הדרג המקצועי בצורה מקצועית, ולכן טיעונים משפטיים לעיכוב התהליכים או לחוסר יישום מדיניות, תמיד היו זמינים לשליפה. כחלון החליט לא להתווכח, אלא פשוט להכניס את הכל לחוק ההסדרים.

יד ביד עם האוצר

כך יוצא שהרפורמות הכי חשובות נעשות כיום בשיתוף משרד האוצר, וכחלון צועד עם אגף התקציבים יד ביד בכל המהלכים החשובים שהוא מוביל. כשהדרג המקצועי פנה אליו ואמר שאסור לקחת את חברת הייעוץ שלדור, ששכר האוצר, לבחינת מצב התחרות בסלולר, טענו חלק מהסמנכ"לים במשרד שיש להשאיר את האחריות לכך בידי משרד התקשורת. כחלון דחה את עמדתם ובחר לאמץ את עמדת אגף התקציבים.

אחר כך טענו חלק מהגורמים במשרד שהעיכובים בפרסום המכרז למפעיל נוסף נובע מהעיכובים בעבודה של שלדור, כמו רצו לומר שהאחריות היא לא עליהם, אלא על האוצר. התוצאה, המכרז למפעיל נוסף מתעכב והרפורמות התומכות - כמו סיוע בהקמת אתרים סלולריים, נדידה פנים ארצית ושיתוף אתרים - נכנסים לחוק ההסדרים.

כחלון מבין שאם הוא לא יחזיק את השור בקרניו, הוא לא יזכה לראות את המכרז למפעיל נוסף. זה הדבר הכי חשוב שהוא חייב לסיים בקדנציה שלו. אף רפורמה אחרת לא חשובה כיום בשוק התקשורת כמו הכנסתו של מפעיל סלולר נוסף.

כיוון שהדרג המקצועי הוכיח שאיתו קשה לעשות עסקים, חייב כחלון למקד מאמץ במכרז התדרים. מפעילים וירטואליים ושחקני נישה יכולים אולי לתרום בשוליים, אבל בשום אופן לא מסוגלים לעורר תחרות. הסדרת השוק עוברת רק דרך המפעיל החדש.