בעקבות הסקרים: ביל קלינטון יסייע לאובמה בדיונים הכלכליים

הדמוקרטים חוששים לאבד בבחירות לקונגרס את הרוב שלהם, מה שיבלום את גל הרפורמות

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, הוכיח אתמול (ד') שוב כי הפך לעוזר בעל פרופיל גבוה של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה. אובמה, שמתמודד כעת עם קשיים בדעת הקהל, בעיקר לגבי אופן טיפולו בכלכלה, ביקש מקלינטון להצטרף לדיוני הבית הלבן עם מנהיגים עסקיים על דרכים לעידוד יצירת מקומות עבודה חדשים ולמניעת מיתון בעל תחתית כפולה.

"לביל קלינטון יש אינסטינקטים פוליטיים מדהימים, בנוסף לידע מעמיק של המדיניות הציבורית", אמר וויליאם גלסטון, שכיהן כיועצו של קלינטון למדיניות פנים. "לדעתי הממשל רק ירוויח, ולא יפסיד כלום, אם יקשיב בתשומת לב רבה מאוד למה שיש לו להגיד".

התגבר על המשקעים

בתקופת נשיאותו של קלינטון רשמה ארה"ב גאות כלכלית מבוססת טכנולוגיה, שהניבה את העודף התקציבי האחרון עד כה. הכללתו של קלינטון בדיונים היא הסימן האחרון לכך שאובמה התגבר כבר מזמן על משקעים שהיו לו במהלך הפריימריס על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2008, מול הילארי קלינטון.

גם קלינטון וגם אובמה נוטים להתעמק בפרטים, והניסיון שצבר קלינטון בקשריו עם אנשי עסקים לאחר תקופת כהונתו כנשיא, עשוי לתרום פרספקטיבה נוספת לאובמה. הקריירה הרווחית של קלינטון כנואם ציבורי הפכה אותו לאדם עשיר, והוא עומד בראשה של קרן סיוע בינלאומית.

אחד מעוזריו לשעבר של קלינטון בבית הלבן אמר שהצטרפות קלינטון למערך ההסברה של אובמה הוא סימן טוב, מכיוון שאמריקנים רבים אומרים בסקרים שיש להם ספקות לגבי אופן טיפולו של אובמה בכלכלה, ונוצר צורך לטפל בבעיה לקראת בחירות אמצע הקדנציה שייערכו ב-2 בנובמבר. "ברור שכדי לנצח בבחירות הבאות צריך להתמקד בעניינים פנימיים, ולקלינטון יש את זה", אמר העוזר לשעבר.

להימנע מגורל דומה

אובמה, שהצליח במקום בו נכשל קלינטון, וזכה באישור הקונגרס לרפורמה במערכת הבריאות של ארה"ב, מקווה להימנע מגורל דומה לגורלו של קלינטון שנתיים לאחר תחילת כהונתו, ב-1994, כאשר איבדו הדמוקרטים את השליטה על בית הנבחרים של ארה"ב.

הפגישה של קלינטון ואובמה אתמול, באה יום לאחר שאובמה מינה את ג'ק ליו לראש המשרד למנהל ותקציבים של הבית הלבן (OMB). ליו נמנה עם מנהלי התקציב של ביל קלינטון, וכעת הוא מכהן כאחד מעוזריה של שרת החוץ, הילארי קלינטון.