שוקי עולם: הירידות החדות בארה"ב הפילו את בורסות אירופה

בורסות אסיה ננעלו גם כן בירידות - מניות הייצוא ביפן נפלו עקב התחזקות הין מול המטבעות העיקריים

מדדי המניות המובילים בבורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות של עד 2.3% ומחקו למעשה את העליות שנרשמו מוקדם יותר היום, בעוד הירידות החדות בוול סטריט טרפו את הקלפים באירופה.

עד הצהריים נרשמו כאמור עליות בהובלת בריטיש פטרוליום שזינקה לאור הצלחתה לסתום - באופן זמני לפחות - את דליפת הנפט הגדולה במפרץ מקסיקו, לראשונה מאז חודש אפריל; אולם נתוני מאקרו ודו"חות מאכזבים בארה"ב היכו בשוק האמריקני ודרדרו גם את אירופה, כמו למשל מדד אמון הצרכנים בארה"ב שנפל ביולי לשפל של שנה.

"אנו מאמינים שהתיאבון לסיכון יעלה בקרוב בגלל התשואות הנמוכות מאוד באפיקים הסולידיים", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" אנדרה אוטרמן, מנהל השקעות ראשי ב-RCM. "כתוצאה מכך, השוק יתאושש והתיאבון לסיכון ימשיך לגדול עד שמחירי הנכסים יעלו לרמה כזו שיתעוררו חששות לגבי האינפלציה. בשלב זה המשקיעים יתחילו לדאוג מאפשרות של העלאות ריבית והאטה בצמיחה, אך זה יקרה רק בסוף השנה".

מבין המניות הבולטות היום באירופה, מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד ריכזה עניין לאחר שנודע על הסכם הפשרה של גולדמן זאקס עם ה-SEC בפרשת ההימור נגד הלקוחות לכאורה. גולדמן ישלם חצי מיליארד דולר, מתוכם 100 מיליון דולר לרויאל בנק אוף סקוטלנד ו-150 מיליון דולר לבנק הגרמני IKB, להם הוא מכר ב-2007 ני"ע מגובי משכנתאות סאב-פריים והימר נגדם בחשאי.

בסקטור הרכבים, מניית דיימלר ריכזה עניין בגרמניה לאחר שהחברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם יצרנית הרכבים הסינית פוטון מוטורס לייצר משאיות בסין. זאת, במסגרת סדרה של הסכמים כלכליים שנחתמו בין גרמניה וסין בהיקף של מיליארדי דולרים, כאשר מנהיגי 2 המדינות הכריזו כי המשבר אצלהן הסתיים.

ירידות באסיה

בורסות אסיה ירדו היום (ו') זה היום השני ברציפות, בהובלת הירידה החדה ביותר בבורסת יפן מזה כ-6 שבועות, על רקע חשש מהאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב. זאת, לאחר פרסום נתון מאקרו מאכזב בארה"ב ודו"חות מאכזבים של גוגל אמש.

מדד ה-MSCI אסיה ירד בכ-0.8% והבורסה ביפן איבדה יותר מ-2% מערכה, בין היתר על רקע התחזקות הין אשר פוגעת במניות הייצוא היפניות. הין נושק לשיא שנתי ועולה מול 16 המטבעות המובילים בעולם.

אתמול בארה"ב פורסם נתון של הפדרל ריזרב שהראה כי תפוקת המפעלים ירדה ב-0.4% בחודש יוני. לאחר סיום המסחר בוול סטריט פרסמה ענקית האינטרנט גוגל את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השני של השנה, אשר היו נמוכות מתחזיות האנליסטים והביאו לירידה בערך המניה במסחר המאוחר בשוק האמריקני.

"המשקיעים מגיבים לנתונים השליליים שמעידים על התקררות בפעילות הכלכלית", אמר לסוכנות בלומברג צ'ו מון, מנהל השקעות ב-BPN Paribas באסיה.

וול סטריט סגרה אמש בירידות קלות והבוקר נרשמות ירידות גם בחוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים. את הירידות במניות מגבילות גם כמה חדשות טובות, כדוגמת ההסדר אליו הגיע גולדמן זאקס עם ה-SEC בעניין התביעה שהוגשה נגדו, ההודעה החיובית של BP על עצירה זמנית של דליפת הנפט והעברת הרפורמה המקיפה במערכת הפיננסית.

מבין המניות הבולטות היום באסיה, מניית הבנק החקלאי של סין מטפסת בכ-2% בבורסת הונג קונג ביום הראשון למסחר בה לאחר ההנפקה.

ביפן, מניות הייצוא יורדות עקב התחזקות הין מול הדולר, כדוגמת נינטנדו שיורדת ב-3.5% לשפל של 5 שבועות.