הירידות בבורסה החריפו לקראת סיום המסחר: טבע צנחה 2.9%

גבעות זינקה 7.4% וריכזה 7% מהמחזור הכולל בבורסה ■ זיו סגל: מבחן התמיכה של המעו"ף נמצא ב-1,095 נקודות ■ טבע ירדה בתגובה לפסיקת בימ"ש נגדה על תרופת הפרוטוניקס ■ ביום ג' לא יתקיים מסחר

הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר באווירה שלילית בולטת בעקבות הירידות החדות שפקדו את וול סטריט ביום ו'. המדדים רשמו ירידות של עד 1.9% במחזור נמוך של כ-863 מיליון שקל בלבד, אופייני לעונת הקיץ הדלילה. המשקיעים מתכוננים לשבוע מקוצר, עמוס בנתוני מאקרו וכן בדו"חות כספיים מעבר לים שימשיכו לתת את הטון בשווקים. ביום ג' לא יתקיים מסחר בשל ט' באב.

על המסחר היום השפיעו הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט ביום ו', ירידות של עד 3.1% במדד הנאסד"ק. אמנם הדו"חות הכספיים שפורסמו עד כה היו ברובם טובים ועקפו את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח, אולם 2 גורמים הטרידו את המשקיעים ביום ו'.

הגורם הראשון הוא מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש יולי, אשר נפל לשפל של שנה בניגוד לתחזיות. זאת, בהמשך לנתונים מאכזבים שפורסמו ביום ה', אשר מגבירים את החששות מפני התמתנות בהתאוששות הכלכלית בארה"ב. כך, משבר החובות באירופה נדחק כעת הצידה, בייחוד לאחר שספרד השלימה מוקדם יותר החודש את גיוסי החוב שלה והצליחה למחזר חובות; כעת השווקים מגיבים לנתוני המאקרו בארה"ב, שמעידים על מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם.

הגורם השני שהביא לנפילות ביום ו' הוא האזהרה של בנק אוף אמריקה בעת פרסום הדו"חות הכספיים. הבנק הזהיר מפני השלכות הרפורמה במערכת הפיננסית שעברה לפני מספר ימים בסנאט, ואמר כי הרפורמה תגרום לו לאובדן הכנסות של 1.8-2.3 מיליארד דולר מדי שנה, החל מהרבעון השלישי של 2011. זה הספיק כדי לגרום למניית הבנק לקרוס ב-9% ולקחת עימה את מניות הפיננסים מטה, מה שלא הותיר לוול סטריט סיכוי רב להתחמק מהדובים.

"אלו הם פרפורים אחרונים של משברון החובות מאירופה", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "תמונת המאקרו שמתקבלת עתה מאכזבת, מהסיבה שהיא משקפת את הלך הרוח ששרר בתקופת החשש לקריסת גוש היורו, חשש שלא התאמת לבסוף. גם החשש מהשלכות הרפורמה הפיננסית של ממשל אובמה ירד מסדר היום בסופו של דבר, שהרי ברור לכולם שהיא צפויה לתרום ליציבות המערכת בטווח הארוך. ככל שתתפתח עונת הדו"חות תתבהר התמונה, וברגע מפתיע אחד של משב רוח אופטימי ידלגו השווקים למדרגה הבאה".

נקודות המבחן של המעו"ף

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", טוען כי לפי הניתוח הטכני יימשך הדשדוש בשווקים, כאשר השבוע אמור להיות שבוע של ירידות ולאחריו יבוא שבוע שורי יותר. לדבריו, 2 הנקודות החשובות של מדד המעו"ף הן ב-1,120 נקודות (שם נמצא ממוצע נע 200 המספק התנגדות למעו"ף) ורמת 1,095 נקודות (שם נמצא ממוצע נע ל-21 המספק למדד תמיכה).

"פריצה של כל אחת מהן אמורה ללמד על מהלך משמעותי בכיוון הפריצה", אומר סגל. "פריצה של 1,120 נק' כלפי מעלה תחזיר את המעו"ף למגמת עלייה ארוכת טווח או לפחות תרחיק אותו מהאפשרות של הידרדרות".

השבוע הקרוב טומן בחובו נתוני מאקרו חשובים מאוד העתידים להתפרסם בישראל. ביום א' תפורסם הקריאה השלישית והאחרונה של נתוני התמ"ג לרבעון הראשון של השנה. הקריאה הקודמת, נזכיר, הראתה על צמיחה של 3.6% במשק הישראלי ברבעון הראשון. ביום ב' יפורסמו מספר נתונים חשובים לחודש מאי: נתוני אבטלה, ייצוא השירותים, פדיון ענפי מסחר ושירותים והייצור התעשייתי. ביום ד' יפורסמו מכירות רשתות השיווק בחודש מאי, אשר יש בהם כדי להעיד על הצריכה הפרטית שמהווה למעלה מ-40% מהתמ"ג.

פסיקה נגד טבע בנושא תרופת הפרוטוניקס

מניית טבע ריכזה לאורך כל היום עניין לאחר שהחברה הודיעה בסוף השבוע על פסיקת בית משפט בארה"ב נגדה בנושא תרופת הפרוטוניקס. זוהי פסיקה שנייה נגד טבע בנושא זה ב-3 החודשים האחרונים והיא הודיעה שתערער על החלטת בית המשפט. (לסיפור המלא - לחצו כאן).

מניית גבעות זינקה לאור שמועות וספקולציות בשוק, כי תיתכן הודעה על סיומם של מבחני ההפקה והכרזה על קצב ההפקה באתר הקידוח "מגד 5", וכן האם הבאר מסחרית או לא. גורם בשוק מסר בשיחה עם "גלובס", כי "מסיימים את מבחני ההפקה ב'מגד 5' אך אנחנו עדיין לא שם. השוק מחכה כעת לנתוני קצב ההפקה וזה אמור להיות ממש בקרוב, אולי אפילו בימים הקרובים. זו הסיבה לעלייה במניה היום".

חברת מידרוג הודיעה הבוקר על שינוי אופי הדירוג של מניית אלביט הדמיה מיציב לשלילי ועל הותרת דירוג A2 לסדרות האג"ח שלה שבמחזור. "שינוי אופק הדירוג מתבסס על כך שהמשך ההאטה הכלכלית בשווקי הפעילות יוצר לחברה קושי לפעול בהתאם לאסטרטגיה שהתוותה להורדת רמת המינוף, בין היתר, באמצעות מימוש נכסים - הן מבחינת לוחות זמנים והן מבחינת מחירי מימוש. מצב זה מוביל לשחיקה מתמשכת באיתנות הפיננסית של החברה", מסבירים במידרוג ומזהירים: "אי עמידה באסטרטגיה להורדת המינוף בשנה הקרובה עלולה אף להוביל להורדת דירוג".

מניית איתוראן בלטה בירידות חדות, לאחר שהחברה דיווחה כי רשויות מס ההכנסה בסאן פאולו שבברזיל הגישו כנגד חברה בת הפועלת בברזיל דרישה לתשלום מס, בטענה כי שירותי המעקב והמוניטורינג צריכים להיות מסווגים כשירותי תקשורת ולכן עליהם לשאת בעלויות המע"מ שבמדינה, כך שהתוצאה היא תוספת מס בשיעור של 25% על כל הכנסות החברה רטרואקטיבית. מדובר בהכנסות שנכנסו בתקופה שבין אוגוסט 2005 לדצמבר 2007 - ודרישת המס הינה בסך של כ-20.5 מיליון דולר, לכך יש להוסיף תוספת ריבית על התקופה הנ"ל המסתכמת בכ-12 מיליון דולר נוספים.

מניית ביוקנסל נסחרה על רקע הפרסום ב"גלובס" לפיו החברה שוקלת לגייס 10 מיליון דולר בוול סטריט. החברה מפתחת תרופות לטיפולים שונים בסרטן והיא שוקלת לבצע את ההנפקה עוד השנה.

אורמת הודיעה הבוקר לבורסה על דחיית האסיפה הכללית של החברה שתוכננה ל-21 ביולי, יום ד' הקרוב. כמו כן, צבי טרופ ועזרי גונן, שהיו מקורבים לברוניצקים, הסירו מועמדותם מדירקטוריון החברה.

סאני הודיעה ביום ה' לאחר הנעילה כי רכשה מיורוקום תקשורת כ-1.241 מיליון מניות של סקיילקס תמורת כ-87.53 מיליון שקל. לאחר הרכישה, מחזיקה סאני בכ-82.35% מהון המניות של סקיילקס.

[לאתר המעו"ף]