רון אייכל מזהיר: "כלכלת ארה"ב מאבדת מן המומנטום החיובי"

אייכל: "קצב הצמיחה ברבעון השני ואולי גם השלישי יהיה נמוך מאשר ברבעון הראשון"

"בעקבות משבר החובות האירופי, אשר פרץ לכותרות בחודש אפריל, גדל הסיכון לכדי היחלשות של הפעילות הכלכלית בשווקים". כך רון אייכל מבית ההשקעות מיטב, בסקירתו השבועית.

הכלכלן מציין כי עד השבוע האחרון, מרבית האינדיטורים שפורסמו בארה"ב הצביעו על שמירה של קצב הצמיחה. אולם בשבוע האחרון, פורסמו מספר אינדיקטורים כלכליים המצביעים על כך שהכלכלה האמריקנית מאבדת מן המומנטום החיובי שנרשם בה בשליש הראשון של 2010.

כך, המכירות הקמעוניות רשמו בחודש יוני התכווצות של 0.5%, לאחר ירידה של 1.1% בחודש מאי ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן רשם ירידה מרמה של 76 נק' בחודש יוני לכדי 66.5 נק' ביולי. לדברי אייכל, חשיבותו של נתון זה היא מרכזית לאור העובדה כי הצרכן האמריקני מהווה כ-70% מהתוצר ואם הוא יאבד את הביטחון, ההוצאה הפרטית תיפגע וכך גם הצמיחה.

"נתונים אלו מספקים עדות ברורה לכך שנרשמה פגיעה אמיתית בקצב הצמיחה של המשק האמריקני, בעקבות המשבר האירופי. כך, ככל הנראה, קצב צמיחה ברבעון השני ואולי גם השלישי יהיה נמוך מאשר היה ברבעון הראשון", אומר אייכל ומבהיר "חרף דיווחים אלו, אנו לא רואים בנתונים אלו שינוי מגמה של 180 מעלות במשק האמריקני והעולמי, לכדי התכווצות וחזרה למיתון. לראיה, שני מדדי מנהלי הרכש (היצרני והלא-יצרני) ממשיכים להימצא ברמה הגבוהה מ-50 נק', המעידה על המשך התרחבות".

עונת הדו"חות תמשיך לתמוך בשווקים

אייכל מתייחס בסקירתו גם לעונת דו"חות הרבעון השני, שנפתה בשבוע שעבר בוול סטריט. עד עתה, מציין הכלכלן, פרסמו 5 חברות ב'מועון הדאו ג'ונס' את תוצאותיהן העסקיות, כאשר הרווח הנקי של 5 חברות אלו היה גבוה בכ-29% מהערכות השוק. בקרב חברות ה-S&P 500, עד כה פרסמו 23 חברות את תוצאותיהן העסקיות, כאשר שורת הרווח הייתה גבוהה ב-26% מאשר הערכת השוק.

"להערכתנו, עונת הדו"חות הכספיים תמשיך לתמוך בשווקים, כאשר הדיווחים הקרובים ימשיכו את המגמה של השבוע הראשון", מציין איכל.

השבוע, מבין החברות הכלולות במדד הדאו, ידווחו IBM, קוקה-קולה, 3M, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מיקרוסופט וקטרפילר.