הראל פיננסים: "גדל הסיכוי שטבע תשלם פיצוי של מיליארד ד'"

האנליסט סטיבן טפר: "הנזק כבר גלום במחיר המניה", אך למרות זאת הוא צופה לחץ על המניה בטווח הקצר

גדל הסיכוי שטבע תשלם פיצוי של כמיליארד דולר לחברת התרופות Wyeth בגין הפרת הפטנט לכאורה על תרופת הפרוטוניקס ופסיקת בית המשפט מסוף השבוע תעיב על המניה בטווח הקצר, אולם הנזק כבר גלום ברובו במחיר המניה. זוהי ההערכה של האנליסט סטיבן טפר מהראל פיננסים, לאחר פסיקת ביהמ"ש בניו ג'רזי בסוף השבוע בסוגיית תרופת הפרוטוניקס.

כזכור, חבר המושבעים קבע באפריל האחרון כי טבע הפרה את הפטנט של Wyeth כאשר החלה לשווק גרסה גנרית לתרופת הפרוטוניקס בדצמבר 2007. מדובר בתרופה לטיפול בהחזר קיבתי-וושטי. מאז, נפלה מניית טבע בכ-10% ואיבדה כ-6 מיליארד דולר משווי השוק שלה. כאשר טבע השיקה את הגרסה הגנרית שלה ב-2007, עמדו מכירות תרופת המקור על כ-2 מיליארד דולר בשנה.

בסוף השבוע נתן בית המשפט תוקף להחלטת חבר המושבעים מאפריל ופסק שטבע מפרה את הפטנט על התרופה, כאשר טבע אמרה שהיא תערער על ההחלטה. הפרוטוניקס שייכת היום לחברת התרופות פייזר , שדרשה מבית המשפט להורות ל-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) לתארך את האישור שניתן לגרסה הגנרית של טבע לינואר 2011, אז יפוג הפטנט של תרופת המקור. עם זאת, בית המשפט דחה את הבקשה כיוון שלטבע טענות נוספות לגבי שימוש לרעה בהגנה הפטנטית.

קטן הסיכוי לפיצוי של 3 מיליארד דולר

"הפסיקה של השופט נגד טבע מגדילה את הסיכוי שהחברה תצטרך לשלם פיצויים, אך הפסיקה נגד פייזר מקטינה מאוד את הסיכון שייפסקו פיצויים מוגדלים", אומר טפר. "להערכתנו, אם המשפט יגיע לשלב הפיצויים, טבע עלולה לשלם פיצויים בהיקף של כמיליארד דולר".

טפר מדגיש שהדרך לפתרון הנושא עדיין רחוקה ומעריך שהיא תנסה להגיע לפשרה, "ובנוסף היא תצטרך לעשות לפייזר ויתורים בפרשות נוספות הנמצאות בסכסוך בין שני החברות". הוא מעריך ש"הנזק כבר גלום במחיר המניה", אך למרות זאת צופה לחץ על המניה בטווח הקצר.

באפריל, עם פרסום פסיקת חבר המושבעים, אמר טפר כי ישנו סיכוי לתשלום פיצויים מוגדל של כ-3 מיליארד דולר, אולם כעת הוא מעריך שסיכוי זה קטן משמעותית.