רונית קן ונציגי האוצר הגיעו לפשרה בחוק "קבוצות הריכוז"

(עדכון) - לפי הפשרה הסמכויות המורחבות של הממונה על ההגבלים העסקיים יפוצלו: כל נושא הקשור לקידום התחרות בשוק - ייעשה בהסכמה בין הרגולטורים, כאשר כל מה שקשור למניעת פגיעה בתחרות בשוק - ייעשה בהתייעצות

חוק "קבוצות הריכוז" אושר בועדת השרים לענייני חקיקה לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן ונציגי האוצר הגיעו לפשרה לפיה הסמכויות המורחבות של הממונה על ההגבלים העסקיים יפוצלו: כל נושא הקשור לקידום התחרות בשוק ייעשה בהסכמה בין הרגולטורים, כאשר כל מה שקשור למניעת פגיעה בתחרות בשוק ייעשה בהתייעצות. בנוסף, האוצר הצליח לשכנע את קן שחברות הביטוח יקבלו את ההחרגה שקיבלו הבנקים.

לפי הצעת החוק, סמכויות הממונה על ההגבלים העסקים יורחבו והיא תוכל להכריז על קבוצות ריכוז (שווקים מעוטי מתחרים אשר רמת התחרותיות בהם נמוכה) ולפעול נגדן. הסעיף המרכזי בחוק קובע כי על הממונה על ההגבלים העסקים להתייעץ עם שאר הרגולטורים בטרם נקיטת צעד ממשי בשוק ריכוזי.

עם זאת, במשרד האוצר וברשות לניירות ערך דורשים לשנות את החוק ולקבוע כי 'התייעצות' איננה מספיקה ונדרשת הסכמה מפורשת של הרגולטור האחר (במידה ויש כזה) לפני שהממונה על ההגבלים העסקים נוקטת בצעדים.

בנק ישראל הסיר את ההתנגדות להצעה המקורית אחרי שלפני שבוע הגיעו קן ונציגים של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל להסכם לפיו המערכת הבנקאית תוחרג מהחוק: קרי, במידה וצעד שהממונה על ההגבלים תנקוט נגד בנק כלשהוא עלול למוטט אותו, הממונה על ההגבלים לא תפעל. במשרד האוצר דרשו להחריג גם את חברות הביטוח והגופים המוסדיים, אך קן סירבה.

בדיון שהתקיים היום, אמר שר המשפטים ויו''ר הועדה, יעקב נאמן, כי בכוונתו לאשר את החוק כל עוד הדברים מוסכמים על כלל הרגולטורים. השר גלעד ארדן הציע פשרה לפיה במקרה ויתעוררו מחלוקות סביב הרגולטורים - יוקם "שולחן עגול" שיורכב משר האוצר, התמ''ת ושר נוסף אשר יכריע בסוגיה. נאמן סירב לקבל את הצעתו של ארדן.