תחנת כוח חדשה מוכנה לפעולה - אבל לא מחוברת לגז

בחברת החשמל אומרים כי התחנה תופעל בינתיים רק בשעות השיא בסולר, הנחשב לדלק יקר ומזהם ■ רק לפני 3 שבועות נאלצה חברת החשמל לגייס מאות מפעילי גנרטורים קטנים כדי לספק את ביקוש שיא של 10,700 מגה ואט ■ בשבוע שעבר ביקשה החברה לצמצם השימוש במזגנים

חברת החשמל הודיעה היום כי השלימה את הרצתה של יחידת ייצור חדשה באתר תחנת הכוח "אשכול" באשדוד בהספק 260 מגה ואט. מדובר בתוספת משמעותית למערך הייצור של חברת החשמל המתקשה לעמוד בביקושי השיא בשבועות האחרונים.

רק לפני כ-3 שבועות נאלצה חברת החשמל לגייס מאות מפעילי גנרטורים קטנים כדי לספק את הביקוש שרשם שיא של 10,700 מגה ואט. על רקע זה פרסמו היום מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר ובכירים בחברה הודעה המשבחת את עובדי החברה על כך שהצליחו להקים את התחנה בזמן שיא. סמנכ"ל חטיבת פרויקטים הנדסיים בחברה, יעקב (יאשה) חאין, אף ציין כי "הקמה והכנסת היחידה לפעולה בפרק זמן של כשישה חודשים מרגע הנחת טורבינת הגז על היסוד מהווה הישג חסר תקדים בתולדות חברת החשמל".

ואולם, מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי יחידת הייצור החדשה, שעלותה נאמדת במאות מיליוני דולרים, לא תוכל להיכנס לפעילות מלאה לפני מארס 2011 בגלל שהעבודות שנועדו לחבר אותה למערכת הולכת הגז הטבעי אפילו לא החלו. בחברת החשמל אומרים כי התחנה תופעל בינתיים רק בשעות השיא בסולר, הנחשב לדלק יקר ומזהם בהרבה מהגז הטבעי.

כדי לחבר את התחנה למערכת הולכת הגז הארצית יש צורך בהקמת תחנת הפחתת לחץ (PRMS) שהקמתה אורכת שמונה חודשים לפחות, אולם העבודות עדיין לא החלו.

בחברת נתיבי גז לישראל (נתג"ז) הממשלתית, שאחראית על הקמת ה-PRMS וחיבור התחנה לגז, מעריכים כי העבודות יתחילו בשבועות הקרובים. בנתג"ז מטילים על חברת החשמל את האחריות לעיכובים בהקמת התחנה. בין השאר טוענים גורמים בנתג"ז כי השטח להקמת תחנת הפחתת הלחץ שהיה אמור לעבור לידיהם בסוף שנה שעברה הועבר רק לפני כחודש.

"העבודות להקמת תחנת הפחתת הלחץ באשכול היו אמורות להתחיל בנובמבר 2009", נמסר מנתג"ז, "והתעכבו בגלל אי פינוי מתקני חברת נובל אנרג'י, שהיה באחריות חברת החשמל. העבודות להקמת התחנה צפויות להתחיל בעוד ימים ספורים ולהימשך כשמונה חודשים".

תוכנית החירום

יחידת הייצור מתוצרת חברת סימנס הגרמנית הוקמה במסגרת תוכנית החירום להגדלת עתודות הייצור, שעליה החליט המשרד לתשתיות לאומיות ושביצעה חברת החשמל.

חברת החשמל נמצאת בעיצומן של עבודות להקמת יחידות ייצור נוספות בהספק של כ-260 מגה ואט באתר רמת חובב, באתר "חגית" הסמוך ליקנעם, וכן באתר תחנת הכוח בחיפה. יחידות אלה צפויות להיכנס לפעולה בשנים 2010 ו-2011 והן צפויות להגדיל את מערך ייצור החשמל בכ-1,300 מגה ואט נוספים. כושר הייצור הנוכחי של חברת החשמל נע סביב 11,000 מגה ואט.