מתרחבת התנגדות החוכרים ביגאל אלון בת"א לתנאי התשלום

החוכרים מוחים כנגד תנאי התשלום שהציבה העירייה להארכת תקופת החכירה ■ קבוצה נוספת של חוכרים הודיעה כי היא מבקשת למנות בורר‏ בסוגיה ■ טוענים: "גובה התשלום בלתי סביר גם בעיני אנשי מקצוע"

‎‎התמרדות בעלי העסקים שחוכרים שטחים במתחם ציר יגאל אלון בתל אביב נגד תנאי התשלום שהציבה העירייה להארכת תקופת החכירה מתרחבת: כעת מבקשים חלק מבעלי העסקים שבית המשפט המחוזי בתל אביב ימנה בורר בנושא. גובה התשלום הנדרש נתפס כבלתי סביר גם בעיני אנשי מקצוע.

‏כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשבועיים, העירייה הפיצה בחודש שעבר מדריך לחידוש חכירות במתחמי תעסוקה בהתייחס ל-4 מתחמים מרכזיים בציר יגאל אלון וסמוך לו: ביצרון, אנילביץ', נחלת יצחק ומונטיפיורי, שלגבי הקרקעות בתחומם רשומה העירייה כבעלים. השטחים הוחכרו על ידי העירייה לחוכרים שונים ל-60 שנה, שיסתיימו באוגוסט הקרוב, עם אופציית הארכה ל-49 שנה נוספות. במדריך שהופץ מפורטים עקרונות התשלום עבור התקופה הנוספת, כך שדמי החכירה המהוונים בתשלום מלא לכל תקופת החכירה יהיו בשיעור השווה ל-91% משווי הקרקע. גורמים בענף מציינים כי חוכרים בשטחים דומים, שמוחכרים מידי מינהל מקרקעי ישראל, משלמים 13%-23% משווי הקרקע. לפני שבועיים החלה התארגנותם של 150 חוכרים במתחם.

‏קבוצה של 10 חוכרים נוספים הגישו, באמצעות עוה"ד דוד בסון וברק קינן, ממשרד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות', בקשה לבית המשפט המחוזי למנות בורר. חוכרים אלה ניצלו את אופציית ההארכה והודיעו לעירייה כי הם מבקשים להאריך את תקופת החכירה. "השאלה העומדת בפני הבורר שיתמנה", הם כותבים בבקשתם, "היא שאלה של קביעת התמורה הנכונה והצודקת לקביעת דמי החכירה לתקופת האופציה.... יש להחיל את התנאים להארכת החכירה על פי כללי המינהל, לרבות בנושא התמורה שיש לקבוע למימוש הארכת החכירה".

‏בקשה דומה הגישו החוכרים גם לעירייה עצמה, בתוספת בקשה להפנות את המחלוקת בדבר התמורה לבוררות, אולם לטענתם העירייה לא השיבה בנושא זה. "לעירייה היה ברור כי התנאים המפורטים במדריך לחוכר אינם מקובלים על המבקשים", טוענים החוכרים, "המבקשים רואים בתנאים שנקבעו במדריך לחוכר כהפרה של הסכם החכירה מצד העירייה כלפי המבקשים ועל כן הם מבקשים למנות בורר".

‏עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "מדובר בקרקעות הנמצאות בבעלות העירייה, שהחוכרים שילמו רק עבור הזכות לשכור ולהשתמש בהן עד למועד סיום החכירה, מאוגוסט 2010. היות שהעירייה מעוניינת בחידוש החכירות, אישרה מועצת העיר בדצמבר 2009 את המתווה לחידוש תקופת החכירות, בכפוף לקבלת תשלום דמי חכירה ריאליים בגין הקרקע. בכל מקרה, הואיל והנושא נמצא בהליך משפטי, כל טיעוני העירייה ותגובותיה יינתנו במסגרת זו". ‏‎‎‏