השכירים מסתפקים במועט: רק 4% מהמשרות הפנויות בשוק מציעות משכורת מעל 10,000 ש' בחודש

ראש מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, בני פפרמן: "השכר בארץ מוטה כלפי מטה ביחס לכלכלות אחרות; השכר נוטה לעלות אחרי מו"מ" ■ שיעור המשרות שמציעות שכר גבוה מ-15 אלף שקל ברוטו בחודש שואף כמעט לאפס

85% מהמשרות הפנויות במגזר הפרטי מציעות שכר נמוך מהשכר הממוצע במשק - כך עולה מסקר מיוחד שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, שממצאיו הגיעו לידי "גלובס". למעשה, רק 4% מכל המשרות הפנויות מציעות שכר הגבוה מעשרת אלפים שקל ברוטו בחודש, ואילו שיעור המשרות שמציעות שכר גבוה מ-15 אלף שקל ברוטו בחודש שואף כמעט לאפס.

על פי הסקר, 70% מהמשרות הפנויות מציעות שכר הנמוך מ-5,500 שקל, ושיעור המשרות המציעות שכר של עד 4,500 שקל עומד על 50%. אם מבודדים רק את המשרות שמציעות שכר ממוצע של 4,000 שקל, כלומר פחות או יותר שכר מינימום (3,850), מגלים כי שיעורן עומד על 32%.

"העובדים מוותרים"

"התפלגות השכר בארץ מוטה כלפי מטה באופן בולט ביחס לכלכלות אחרות, ויותר מדי אנשים מקבלים שכר נמוך", אומר היום (ג') ל"גלובס" בני פפרמן, ראש מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת.

לדבריו, "העוצמה של המעסיקים חזקה היום הרבה יותר מזו של העובדים, וכשאלה מנהלים מו"מ על השכר, אם בכלל, הם מוכנים לוותר כי התחרות היא עצומה". ואכן, על פי נתוני הסקר, 6.1 מובטלים מתחרים על כל משרה פנויה. אם מביאים בחשבון שעל משרות פנויות מתחרים גם מי שאינם מובטלים, הרי שהתחרות גדולה יותר.

כשפפרמן נשאל מה הנתונים אומרים על המעסיק הישראלי, הוא עונה באלגנטיות: "זה לא ניצול עובדים, אבל זה כן ניצול של התנאים הכלכליים". עם זאת, הוא טוען, השכר שמציעים המעסיקים נוטה לעלות לאחר מו"מ עם העובד, במיוחד ב"שוק חם" שבו יש פחות מועמדים למשרה.

הסקר מראה שהשכר המוצע במשרות הפנויות נמוך משמעותית מהשכר שמשולם כיום לעובדים במשרות מאוישות. על פניו, הדבר נובע מכך שמשרה פנויה מציעה שכר התחלתי עם אפשרות לקידום, אולם ניתן לראות בנתונים גם מגמה מדאיגה: אם המעסיקים לא ישפרו משמעותית את השכר לאחר איוש המשרות, שיעור העובדים המשתכרים שכר נמוך רק יגדל וילך בקרוב. כך, למשל, בעוד ש-41% מהשכירים במגזר הפרטי משתכרים עד 6,000 שקל ברוטו בחודש, שיעור המשרות הפנויות המציעות שכר כזה מזנק ל-75%.

אחד הנתונים המעניינים בסקר מצביע על כך שקשה במיוחד לאתר משרות שמציעות שכר בינוני, סביב השכר הממוצע במשק. רק 2.5% מהמשרות הפנויות מציעות שכר של 6,500-7,000 שקל ברוטו בחודש, ואילו רק 1% מהמשרות הפנויות מציעות שכר של 7,500-8,000 שקל. מי שיחפש משרה עם שכר של 8,500-9,000 שקל ברוטו בחודש, לא ימצא בכלל. רק מעל שכר של 10 אלף שקל ברוטו בחודש שיעור המשרות הפנויות "קופץ" ל-4%, ואילו מרבית המשרות הפנויות מציעות שכר מינימום.

22
 22