שחרור סתימות

סרטי ה-HD והתלת-ממד הקפיצו את נפחם של התכנים הייעודים בעשרות ג'יגה

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה של אירופה, ה-IFA, שנערכת בברלין, עדיין נמצאת במרחק של כמה שבועות אולם ענקי התעשייה כבר נערכים לקראתה. את מרכז הבמה יתפסו, כמקובל, מוצרי צריכה נוצצים כמו מסכי תלת-ממד ומחשבים ניידים מרתקים אבל החידושים העיקריים של הענף נמצאים דווקא ברמת "אבני הבניין" - אותם רכיבים צנועים, ולעיתים גם נסתרים, שמביאים עימם פריצות דרך טכנולוגיות.

אחד האתגרים הטכנולוגיים המרכזיים שניצבים כיום בפני תעשיית מוצרי הבידור הביתיים הוא טיפול בקבצי מולטימדיה ענקיים של סרטים באיכות HD מלאה בטלוויזיה ובהדרגה גם סרטי תלת-ממד. מכשירי הקצה הנוכחיים לא מסוגלים לטפל בקבצים בנפח של עשרות ואף מאות ג'יגה לסרט (או לפרק) והבעיה הולכת ומחריפה.

מדובר בצוואר בקבוק קלאסי: מצד אחד, מסכי ה-HD וה-3D הביתיים מתחילים לצבור תאוצה שיווקית בקצב מרשים. מצד שני, תעשיית התוכן, ובעיקר תעשיית הסרטים והטלוויזיה, מנסה "לדחוף" לשוק הביתי תכני מדיה באיכות גבוהה כולל גרסאות ביתיות של סרטי 3D. הלחץ הדו-כיווני הזה נתקע בנגני מדיה ובמחשבים ביתיים, שרובם אפילו לא אימצו עדיין את ה"בלו-ריי" הרגיל.

הפתרונות הנפוצים כרגע הם בשיטת "טלאי על טלאי", שמשלבים טכנולוגיות בידוריות ביתיות עם שיטות אחסון וניהול נתונים מעולם המחשוב. רוב נגני הבלו-ריי תומכי התלת-ממד החדשים וחלקי ממסכי הטלוויזיה עצמם שיוצגו בתערוכה, משלבים כונני בלו-ריי רגילים עם דיסקים קשיחים בנפח של עד שלושה ואפילו ארבעה טרהבייט כדי לאפשר הקלטה ואגירה של קובצי ענק.

אבל לצידם נתחיל לראות השנה בתערוכה פתרונות מתוחכמים יותר. שארפ, למשל, חושפת בתערוכה כונני בלו-ריי מסחריים ראשונים, שעונים על התקן החדש "BDXL", שמאפשר הקלטה רב-פעמית בנפח 100 ג'יגה על תקליטור בלו-ריי בודד - פי שניים עד ארבעה מנפח האחסון של תקליטורי בלו-ריי קיימים.

הנפח הזה מושג באמצעות שימוש ב-3-4 שכבות של אחסון נתונים במקום שתיים כיום ועם ראש לייזר חדש, שמסוגל לקרוא ולצרוב את הנתונים הדחוסים. לטענת שארפ, תקליטור יחיד כזה יכול להכיל עליו עד 11 פרקי תוכניות דרמה באיכות HD מלאה.

בינתיים מוצגת הטכנולוגיה בכוננים עסקיים, אולם קרוב לוודאי כי היא נמצאת בדרכה גם למוצרי צריכה ביתיים. המחירים לא צפויים להיות גבוהים דרמטית מאלה של בלו-ריי רגיל, אך קצב האימוץ של הטכנולוגיה תלוי ביכולת - שעדיין לא הובררה - של מכשירי ה-BDXL לתמוך בנגינה של תקליטורים מהדור הנוכחי כדי לשמר את ההשקעה באוסף הסרטים הקיים של מאמצי החידושים.

משחררים פקק אלחוטי

"מגפת ה-HD" מתפשטת כיום במהירות מהטלוויזיות ונגני המדיה הביתיים גם למוצרי צריכה אישיים כמו מצלמות וידאו וסטילס, טלפונים ניידים ומכשירי מולטימדיה נישאים. רוב המכשירים מצליחים להתמודד - פחות או יותר - עם העלייה בנפח הקבצים באמצעות זכרונות פלאש נשלפים. אולם רובם "נתקעים" בשלב העברת הנתונים האלחוטית.

אחת הדוגמאות היא תקן התקשורת האלחוטי, בלוטות', שכלול כיום כמפרט התקני של מכשירים ניידים רבים. התקן זה תוכנן בראשית העשור הקודם להעברה של קובצי קול בלבד אל ומאוזניות/דיבורית ושודרג מאוחר יותר (בתקן 2.0) כך שיוכל לטפל גם בקבצי מוזיקה נפוצים דוגמת MP3.

אולם, כיום הבלוטות' המסורתי הופך לחסר ערך כשהוא נדרש להתמודד עם העברה אלחוטית של קבצים כבדים יותר, שנפוצים במכשירים אישיים ניידים מהדור החדש.

אחד הפתרונות, שיוצגו השנה במוצרים רבים בתערוכת IFA, הוא מעבר לתקן בלוטות' 3.0 במכשירים ניידים. התקן החדש, שהוצג על-ידי פורום התקינה של הבלוטות' בשנה שעברה, מביא עימו כמה חידושים ובראשם קצב העברה של עד 24 מגהביט בשנייה - מספיק להעברה אלחוטית של קבצי מולטימדיה כבדים יחסית דוגמת קבצי וידיאו בין מצלמות וידאו וסטילס לבין מחשב נייד או לנגני מדיה אישיים, ואפילו להעברת תמונות ברזולוציה גבוהה בין מחשב נייד למדפסת.

לטענת מפתחיו, יתרון נוסף של התקן, הוא שימוש בפרוטוקול תקשורת נוסח ה-WiFi, שצריכת הכוח הממוצעת שלו נמוכה הרבה יותר מבעבר, לטובת הארכת חיי הסוללה במכשירים ניידים.

בלוטות' 3.0 לא לבד במערכה. לצידו יציגו מספר יצרני מוצרי צריכה אישיים, שתומכים בטכנולוגיית העברת הנתונים האלחוטית החדשה "TRANSFER-JET", שגם היא נחשפה בשנה שעברה ומתחילה לצאת כיום לשוק. הטכנולוגיה הזו, שנתמכת על-ידי קונסורציום של 40 חברות מהתעשייה, מיועדת להעביר אלחוטית בין מוצרי צריכה קבצים גדולים במהירויות גבוהות מאוד של עד 375 מגהביט לשנייה וגם היא נדחסת לצ'יפ בודד ומתאפיינת בצריכת כוח נמוכה.

המגבלה העיקרית שלה היא הטווח. הטרנספר-ג'ט פועל בטווח של סנטימטרים בודדים ורצוי במגע פיזי ישיר (ללא כבל) - כמו בעת הנחת טלפון אלחוטי על מחשב נייד. לפיכך סביר להניח, שרוב היצרנים ישתמשו בשתיים ואפילו שלוש טכנולוגיות אלחוטיות גם יחד - אחת לטווחים קצרים מאוד, השנייה לטווחים של כמה סנטימטרים והשלישית - WiFi - לטווחים של עשרות מטרים. את שני התקנים הללו כבר ראינו בחודשים האחרונים בטלפונים ניידים ובתערוכה יצטרפו אליהם מצלמות וידאו וסטילס ואפילו כמה מחשבים ניידים חדשים.