מחשש לפגיעה ביחסי חוץ: מש' הביטחון יתערב במכרזים בחו"ל

ועדת הררי קבעה כי ההתערבות תהיה במכרזים עליהם מתמודדות חברות ביטחוניות ישראליות ■ משרד הביטחון ינסה להפעיל צעדים מעשיים בחיסול הצד הפרוע של התחרות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות על מכרזים, בעיקר בחו"ל

משרד הביטחון יתערב במכרזים מסוימים בחו"ל עליהם מתמודדות חברות ביטחוניות ישראליות. ועדת הררי, שמונתה לפני שנה כדי לשים סוף להתנהלות הפרועה של יצואניות ביטחוניות ישראליות, קבעה כי במקרים שהחוזה הביטחוני נעשה ברמה של מדינה מול מדינה, משרד הביטחון יהיה מעורב כדי למנוע חשש לפגיעה ביחסי החוץ של ישראל. במשרד הביטחון מבהירים כי מדובר במקרים נדירים בלבד

משרד הביטחון ינסה להפעיל צעדים מעשיים בחיסול הצד הפרוע של התחרות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות על מכרזים, בעיקר בחו"ל. כך עולה מדו"ח ועדת הררי שמפורסם שנה לאחר שהוועדה מונתה כדי לטפל בבעיית התחרות הפרועה הקיימת בין היצואניות הישראליות בחו"ל.

תחרות זו מתבטאת במקרים רבים בכך שחברה ישראלית אחת פוגעת בזכייתה של חברה אחרת לטובת מתחרה זרה, והדברים אף מגיעים לפגיעה ביחסי החוץ של ישראל.

גורם המקורב למשרד הביטחון מסר, כי יש שלושה מקרים שבהם המשרד יתערב בעסקות יצוא ביטחוני, "ובאחוזים בודדים ונמוכים מסך היצוא". מדובר בהתערבות שתעזור לטווח ארוך, לא רק לשמר את הייצוא הביטחוני אלא אפילו להגדיל אותו. מקרה אחד הוא כשיש אינטרס מדיני. לא מעט מהעסקאות שנעשות נקבעות בין ממשלה לממשלה. מצד אחד נותנים גיבוי מדינתי לחברה ביטחונית בעסקה כדי שיהיה יצוא ביטחוני, מצד שני לוקחים את הסיכון שתעשייה כזו או אחרת בהתנהגות פרועה באותה מדינה תעשה שם רע למדינה", אומר הגורם.

גורמים בתעשייה הביטחונית רמזו למשל בהקשר זה לעסקה של חברת סולתם באוזבקיסטן בשנתיים האחרונות, שעירבה לכאורה שוחד לגורמים מקומיים ועוררה כעס רב בממשל האוזבקי. הנשיא שמעון פרס ושר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר נזעקו לאוזבקיסטן ליישר את ההדורים.

"אפשרות שנייה שבה משרד הביטחון עשוי להתערב היא אם יש חשש לזליגת מידע על יכולות ביטחוניות, מה שעלול לגרום לפגיעה בביטחון המדינה. קרה בעבר שחברות בחרו להעביר מידע על יכולותיהן הטכנולוגיות בשם התחרות, גם אם זה היה רע עבור האינטרסים הביטחוניים של המדינה. משרד הביטחון יהיה עם יד על הדופק במקרים שזה עלול לקרות", מוסיף הגורם.

לדבריו, "הסעיף השלישי הוא אינטרס כלכלי נטו. כשנכניס סדר בהתנהלות של החברות, לטווח הארוך יוגדל הייצוא הביטחוני. וזה חלק מהעניין.

"יצוא ביטחוני מכניס הרבה כסף למדינה ומספק הרבה מקומות פרנסה. הוא חשוב בהיבט הכלכלי הלאומי", אומר הגורם.

גורם נוסף המקורב למשרד הביטחון ציין כי עד כה היו שניים או שלושה מקרים בסך הכל שבהם היתה התערבות של משרד הביטחון, וכי ב-98% מהמקרים המשרד אינו מתערב.