SEC ידעה על קוסמטיקת החשבונאות הרבה לפני קריסת ליהמן

לפי דו"ח חדש, רשות ני"ע האמריקנית חששה שנים מההשלכות של רישום עסקאות קצרות מועד בוול סטריט ■ מאז 2004, ה-SEC בדקה 115 עסקאות שבוצעו על ידי 102 חברות שונות

רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, ה-SEC, היתה מודעת לחשבונאות המפוקפקת של רישום עסקאות קצרות מועד בוול סטריט הרבה לפני שקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בחודש ספטמבר 2008 העלתה בבת אחת את הנושא הזה על סדר היום, לפי דו"ח חדש.

מאז 2004, ה-SEC בדקה 115 עסקאות שבוצעו על ידי 102 חברות שונות כדי להעריך אם הן רשמו כיאות את הסכמי ה"ריפו" או הרכישות החוזרות של ניירות ערך, שהיו סוג אחד של עסקאות קצרות מועד, לפי המחקר של חברת הייעוץ AuditAnalytics.com. החברה הזו בדקה יותר מ-115 אלף מכתבי תגובה שה-SEC שיגרה לחברות שפנו אליה בשאלות בנושא רישום ניירות הערך שלהן.

במארס מצא בודק של פשיטת הרגל של ליהמן, שבנק ההשקעות הוציא בצורה לא חוקית סכום של 50 מיליארד דולר ממאזנו על ידי הגדרת עסקאות קצרות מועד כ"מכירות", בשעה שלמעשה הן היו צריכות להיות מסווגות כלקיחת הלוואות. האסטרטגיה הזו, שכינויה היה "ריפו 105", גררה בעקבותיה חקירה של ה-SEC.

הרשות חששה

הדו"ח החדש מראה שה-SEC - שסירבה להגיב עליו אתמול - חששה במשך שנים מההשלכות האפשריות של ה"קוסמטיקה" הזו בוול סטריט - כל אותן הדרכים להוצאת חובות מהמאזנים לפני הדיווחים לציבור. מאז המשבר הפיננסי, ה"קוסמטיקה" הזו התגברה, לפי ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל", מאחר שהבנקים הפכו לרגישים יותר לרמות גבוהות של חובות וסיכון.

הפרה של הנחיות הרגולציה

למרות ש"טיפול קוסמטי" כזה במאזנים אינו בלתי חוקי בהכרח, הסוואה במתכוון של חובות כדי להוליך שולל משקיעים היא הפרה של הנחיות הרגולציה. בשבועות האחרונים מסרו בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ שהם רשמו בטעות עסקאות ריפו כמכירות במקום הלוואות, אך הוסיפו שהסכומים שבהם מדובר היו לא מהותיים.

במקרה אחד שמצוין בדו"ח, גורמים בליהמן עצמו הודיעו ל-SEC בשנת2007 שקבוצת עסקאות שהיו קשורות למשכנתאות סאב-פריים שה-SEC העבירה לגביהן שאלות, לא עמדה בתנאי הרישום של "מכירה".

עוד נאמר בדו"ח כי למרות שה-SEC מעולם לא הציגה לליהמן שאלות לגבי "ריפו 105", "הגיוני להניח שהרשות היתה עושה זאת אילו היתה מודעת לקיומן של העסקאות הללו".

"ה-SEC הכירה לכל הפחות את הבעיה הזו וניסתה לחקור אותה כאשר היא יכלה לעשות זאת", אמר דון וויילן, מנהל המחקר של AuditAnalytics.com.