גדעון תדמור: "אם נעלה את תמלוגי הגז נעצור את המומנטום; הים הוא גדול ויש עוד הרבה גז לחפש"

מנכ"ל דלק אנרגיה בראיון לגלי צה"ל: "הציבור משתתף באוצרות הטבע; אחרי 511 קידוחים עקרים - ההפרטה והחברות הרב-לאומיות הביאו לנו את ההצלחה. אסור לעצור את זה" ■ יחימוביץ': לא ייתכן שאדם אחד יתעשר ברמות דימיוניות; מה קרה? אז תשובה יהיה קצת פחות עשיר"

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה , תקף היום (ה') את הקריאות להעלאת תמלוגי הגז וקרא למדינה לערוך בדיקה מקיפה בנושא בטרם יתקבלו החלטות שעלולות, לדבריו, להרחיק מכאן חברות בינלאומיות. תדמור אמר את הדברים הבוקר בגלי צה"ל, בעיצומה של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז, אשר אמורה להגיש את מסקנותיה בחודש הבא.

"הנתונים האלה מגמתיים וההשוואה היא לא תפוחים לתפוחים", אמר תדמור בהתייחסו להשוואה בין תמלוגי הגז הנמוכים יחסית בישראל לעומת מדינות אחרות בעולם, דוגמת ארה"ב, רוסיה, אוסטרליה ונורבגיה. "צריך לקחת בחשבון תנאים נוספים: בנורבגיה המשק הוא מולאם בחלקו הגדול וברוסיה המצב דומה. לא ניתן לקחת משק מולאם ולהשוות אותו למשק מופרט. צריך לקחת בחשבון גם שיקולים נוספים כמו למשל שאף חברה בינלאומית לא רוצה לקחת פה חלק בגלל החרם הערבי, מדובר בגז ולא נפט, יש כאן סיכונים גיאו-פוליטיים וגיאולוגיים גדולים מאוד".

תדמור אמר כי הוא מבין את הצורך של המדינה לבדוק את סוגיית התמלוגים, אך הזכיר כי לאחר תגלית ים תטיס בתחילת העשור המדינה כבר ביצעה בדיקה והגיעה למסקנה שאין צורך לשנות את המשטר הפיסקאלי.

"לא לעצור את המומנטום"

"אם היו מקבלים אז החלטה אחרת - לא הייתה תגלית 'תמר'", אמר תדמור. "גם במשטר הקיים אנו לא רואים נהירה של חברות בינלאומיות לישראל ואם נשנה את המשטר אנו נעצור את המומנטום ועלולים למנוע מתגליות נוספות להתגלות".

תדמור אמר כי אסור למדינה לשנות בדיעבד את התנאים שעל פיהם באו לכאן חברות בינלאומיות, והדגיש כי בכל מקרה הציבור נהנה מפירות תגליות הגז.

"הציבור משתתף באוצרות הטבע", אמר תדמור. "בים תטיס הציבור נהנה בכ-50% מההכנסות. אסור לשפוך את התינוק עם המים. צריך לזכור שעדיין לא הגיעו לכאן החברות הרב-לאומיות. מדוע? הרי הים הוא גדול ויש עוד הרבה גז לחפש. יש עוד הרבה רישיונות. אחרי 511 קידוחים עקרים - ההפרטה והחברות הרב-לאומיות הביאו לנו את ההצלחה. אסור לנו לעצור את זה".

בתגובה לדבריו של תדמור אמרה ח"כ שלי יחימוביץ', כי "גדעון תדמור מייצג אדם אחד; קוראים לו יצחק תשובה. הוא גם אחד המנכ"לים שנעשו מאוד מאוד עשירים בגלל האופציות שקיבל מדלק אנרגיה, שיהיו שוות יותר ככל שהרווחים של תשובה יהיו גדולים יותר. לאדם שהשקיע מגיע להתעשר - והרבה; השאלה היא מידתיות: לא ייתכן שאדם אחד יתעשר ברמות דימיוניות ושאר הציבור לא יהנה מהנכסים והמחצבים ששייכים לכולנו. אנחנו קוראים להעלות את התמלוגים קצת. מה קרה? אז תשובה יהיה קצת פחות עשיר".

מדלק אנרגיה נמסר בתגובה לדבריה של יחימוביץ', כי "בניגוד לדבריה של יחימוביץ' כי תדמור מדבר בשם עצמו בלבד בעוד שהיא מדברת בשם הציבור, יש להזכיר לחברת הכנסת כי קרוב למחצית המשקיעים בחיפוש אחרי הגז הם הציבור הרחב, וזאת באמצעות קרנות הגמל וקרנות ההשתלמות. הם אלו שייפגעו בשינוי המיסוי ולכן בשם ציבור זה דיבר תדמור מול יוזמתה של ח"כ יחימוביץ' אשר תפגע בהם".