"דליפת הנפט בסין והאסון של BP לא ישפיעו על המחירים"

איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, בשיחה עם "גלובס": "בטווח הקצר צפויה האטה בביקושים לנפט, בעקבות ההאטה העולמית, אולם בטווח הארוך צפויה מגמה הפוכה של עלייה בביקושים לנפט"

"דליפת הנפט בסין, כמו גם לדליפת הענק אצל BP, לא צפויות להשפיע על מחירי הנפט". כך אומר איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות. סגל מעריך עוד כי "בטווח הקצר צפויה האטה בביקושים לנפט, אולם בטווח הארוך צפויה דווקא מגמה הפוכה של עלייה בביקושים".

- ומה לגבי המחירים בטווח הקרוב?

"רוב התחזיות בשוק מדברות על פגיעה בהיצע בעקבות אסון דליפת הנפט של BP, שתגרור עלייה במחירי החוזים על הנפט, אבל מדובר בעיקר על סוף שנת 2018. האסון האקולוגי אמנם קשה, אך מעבר לכך, המשקל שניתן להשפעות הדליפה על ציפיות ההיצע לנפט הוא די מוגזם. אמנם, הדליפה גורמת לאיבוד כמויות מאסיביות של נפט, אבל השוק לא ציפה להפקת כמות כה מסיבית מהבאר הזו, ולכן מדובר למעשה באיבוד כמות נפט שלא הייתה צפויה ולא תומחרה בהתאם בשווקים".

- אז מה צפוי בטווח הקצר?

"ישנה כיום האטה עולמית, גם בייצור וגם בביקושים, בייחוד במדינות מפתח כמו סין וארה"ב. בסין, אגב, ירד מדד מנהלי הרכש בחודש השני ברציפות. עם פקיעתן הקרובה של תוכניות התמריצים בארה"ב ובמדינות אירופאיות רבות, צפויה הכלכלה העולמית להערכתנו להיכנס לתקופה של אי-וודאות".

"לכן, בטווח הקצר אנחנו צופים האטה בביקושים לנפט. אולם, בטווח הארוך הסיפור הוא הפוך, אנחנו מצפים לאיזון ואולי אף לגידול בביקושים, עקב תהליכי העיור והצריכה הפרטית הגדלה במהירות במדינות המתפתחות בכלל ובמדינות ה-BRIC בפרט. תהליכים אלו, שהם תהליכים עולמיים מתמשכים וארוכים, יגרמו להגברת הביקושים המקומיים וישפיעו לחיוב או על הביקוש לסחורות ולנפט".

- מה לגבי הירידה החדה במדד התובלה הימית (BDI)?

"המדד הזה עוקב אחר השינוי במחירי ההובלה של מטענים בים ונותן אינדיקציה אמינה למגמת הסחר העולמי, ונחשב למנבא לכלכלה העולמית ולשוק המניות. בחודשים האחרונים, ירד המדד בשיעור ניכר מאוד של סביבות 50%, מה שמצביע על ירידה חדה בסחר העולמי וכמובן על ירידה בביקוש לסחורות. ניתן להסיק מהמדד כי הייצוא העולמי נמצא בתהליך של האטה, האטה משמעותית אפילו, שאת השפעתה אנחנו צפויים להרגיש בעתיד הקרוב, ומן הסתם תשפיע גם על מחירי הנפט".

- כיצד ישפיעו המשבר באירופה והתחזקות הדולר?

"כ-17% מהביקושים לנפט מגיעים מאירופה. לאור המשבר, הביקושים באירופה נמצאים במגמת ירידה וצפויים להערכתנו להמשיך ולרדת עקב תוכניות הצמצום המתוכננות במרבית המדינות. בגרמניה מופעלים לחצים פוליטיים קשים על הממשל לקיצוץ משמעותי ולהקטנת הגירעון, ובמדינות ה- PIIGS המדיניות הפיסקאלית ההדוקה הנדרשת, תשפיע גם כן על הביקושים. לגבי הדולר, מחקרים מראים שבדרך כלל קיימת קורלציה הפוכה בינו לבין מחירי הנפט. ככל שהדולר מתחזק מחירי הנפט יורדים. בשלב זה, אנחנו צופים המשכיות להתחזקות הדולר מול סל המטבעות".