בעלי דיגל: "אם בעלי האג"ח יפעלו בהיגיון - הם יראו כספם"

כך אמר ל"גלובס" יהודה לוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן שלא שילמה את ריבית האג"ח, ומנהלת מו"מ להסדר חוב ■ מבטח שמיר המחזיקה בחברה: "השקענו 38 מיליון שקל, ונפגענו הרבה יותר מכל נושה אחר, לרבות מחזיקי האג"ח"

בעוד מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר בוחנת את רכישת חלקה של קרן אייפקס בתנובה תמורת 760 מיליון דולר, החזקה אחרת של הקבוצה - חברת דיגל (34.6%), איננה משלמת למחזיקי האג"ח את הריבית. חברת הנדל"ן שנקלעה לקשיים הודיעה השבוע למשקיעים כי היא "אינה צפויה להעביר לחברה לרישומים את הסכומים אותם מחויבת החברה לפרוע למחזיקי האג"ח ביום חמישי, הואיל ואין בקופתה מקורות נזילים לתשלום האמור".

שמיר, שמאחוריו שורה של הצלחות עסקיות, הצטרף להשקעה בדיגל בעקבות היכרות מוקדמת עם הבעלים יהודה לוי, שכנו בצהלה, אך הוא לא מכוונן כנראה להכניס את היד לכיס כדי להציל את החברה.

דובר מבטח שמיר מסר היום, כי "לפני 12 שנה ביצעה מבטח שמיר השקעה בדיגל, שלימים התחוורה כהשקעה גרועה. למבטח שמיר אין נציגים בדירקטוריון כבר למעלה משנתיים, היא אינה חלק מהניהול של חברת דיגל ואינה צד לשום התחייבות של החברה. דיגל רשומה בספרי מבטח שמיר כאפס כבר תקופה ממושכת. יתרה מכך, מבטח שמיר מעולם לא משכה מהחברה דמי ניהול, שכר דירקטורים או דיבידנד. מבטח שמיר השקיעה 38 מיליון שקל בחברה, ונפגעה הרבה יותר מכל נושה אחר שלה, לרבות מחזיקי האג"ח".

דיגל לא עמדה בתשלומי הקרן והריבית של האג"ח בשנת 2009, בסך של 16 מיליון שקל, ולפיכך יש למחזיקי האג"ח זכות להעמיד את החוב - 57 מיליון שקל בסך הכול - לפירעון מיידי. החברה מנהלת מזה חודשים ארוכים מו"מ להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח והבנקים.

בנק לאומי הוא הנושה הגדול ביותר של דיגל, עם חוב של 84 מיליון שקל, אך בידיו ביטחונות והוא ראשון בנשייה במקרה של פירוק. בשבוע שעבר הסכים הבנק להאריך את מועד פירעון החובות שלו בחודש. גם הנושים בחו"ל מפעילים לחץ על החברה, ובחודש שעבר התקבל מכתב התראה לפני נקיטת הליכים בגין חוב של 4 מיליון אירו לבנק ברומניה.

יהודה לוי, המחזיק ב-38.2% ממניות דיגל ומשמש כמנכ"ל החברה, הצליח עד עתה למשוך זמן, עד שבחודש שעבר התפטרה נציגות מחזיקי האג"ח. "אין עדיין הסדר חוב, כיוון שמחזיקי האג"ח דחו את ההצעה שלי, ומאותו הרגע נכנסנו לסחרחורת", אמר היום. "הם ניסו להעמיד תנאים שהחברה לא יכולה לעמוד בהם, ואז גם הבנק החמיר את היחסים".

פרויקט הדגל נקלע לקשיים

דיגל עוסקת מזה כעשור בהשקעות נדל"ן, שגולת הכותרת שלהן אמורה הייתה להיות פרויקט נוף ציון, לבניית 395 דירות יוקרה על קרקעות שנרכשו באזור גבעת ארמון הנציב בדרום מזרח ירושלים. אך בשל מיקום הפרויקט, מצפון לכפר ג'אבל מוכבר, ההחרפה במצב הביטחוני פגעה עם השנים באטרקטיביות שלו.

מדו"חות החברה עולה כי שלב א' של פרויקט נוף ציון הסתיים, כשעלות הבנייה בלבד (לא כולל עלות רכישת הקרקע ועלויות מימון) הסתכמה ב-97 מיליון שקל, והחברה העריכה את ההפסד הגולמי בגין שלב א' בלבד ב-15 מיליון שקל. אשתקד רשמה דיגל צמיחה של 88% בהכנסות, ל-61 מיליון שקל, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של 17 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 38 מיליון שקל ב-2008.

- האם מחזיקי האג"ח יזכו לראות את כספם בחזרה?

יהודה לוי: "אני מניח שכן, אם הם יפעלו בשיקול דעת. אם לא - אז לא".