פרשת מנורה: המנכ"ל ארי קלמן ייקנס במאות אלפי שקלים

ארי קלמן ייקנס במאות אלפי שקלים, אך יוכל להמשיך בתפקידו ■ בד בבד יוטל קנס של כמה מיליוני שקלים על החברה עצמה

פרשת ההלוואות הלא-תקינות והבקדייטינג בקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה-מבטחים עומדת לפני סיום. ל"גלובס" נודע כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, אמור להודיע בימים הקרובים כי ישית קנס משמעותי וחסר תקדים של כמה מאות אלפי שקלים על המנכ"ל הוותיק והמוערך של החברה, ארי קלמן. זאת, בד בבד עם קנס גבוה במיוחד של כמה מיליוני שקלים שיושת על החברה עצמה. מאידך גיסא, קלמן ומנהלים אחרים בקבוצה לא ייענשו באופן אחר, כך שקלמן ימשיך לכהן בתפקידו ללא שינוי. בכך תבוא אל סיומה פרשת מנורה, שהתפרסמה בספטמבר אשתקד.

מדובר בשתי פרשות: הראשונה הינה מתן הלוואות לא-תקינות בהיקף נרחב של כ-130 מיליון שקל, שניתנו לכמה סוכני ביטוח ב-2004-2007; והשנייה הינה העברות כספים רטרואקטיביות על ידי עובדי החברה בין מסלולי השקעה שנוהלו במסגרת פוליסות הטופ-פייננס. במנורה הדגישו לא אחת כי לקוחות החברה לא נפגעו מפרשות אלו, כשההפסדים בגינן נרשמו בחברה.

לבטים רבים

לאחר שהפרשות וההפסדים בגינן נודעו לציבור הרחב לפני כ-10 חודשים, האוצר פתח בביקורת מעמיקה לבירור הנסיבות, בסיוע משרד רוה"ח בר לב ושות'. לפני חודשים ספורים הסתיימה הביקורת, ומאז בחנו באוצר את אופן הטיפול בפרשה. במסגרת זו קיימו אנשי האוצר - בהובלת הממונה שריג - דיונים עם מנורה ועם יועציה - בהובלת עו"ד פיני רובין, ממשרד גורניצקי.

באוצר התלבטו רבות באופן שבו יפעלו, ולבסוף הכריעו כי המישור שבו תטופל הפרשה יהיה המישור של העיצומים הכספיים. נראה כי הוחלט כך לאחר שקיבלו חלק מטענות מנורה.

בכל אופן, באוצר הבינו כי יהיה להם קשה להצדיק משפטית עונש אישי חריף יותר על המנכ"ל קלמן, בין היתר משום שלאוצר סמכויות לנקוט צעדים קיצוניים, כולל הדחת מנהל, בעיקר בסוגיות של יציבות.

מנהל טוב

נציין שיציבותה של מנורה ואיתנותה הפיננסית לא הוטלו בספק לכל אורך הפרשייה. מכאן שמבחינת האוצר ענישה באמצעות הדחת קלמן תהיה בעייתית מבחינה משפטית, מה גם שבמסדרונות האוצר מעריכים את קלמן כמנהל טוב.

קלמן מכהן כמנכ"ל מנורה זה שנים רבות, והוביל אותה מחברה בינונית בגודלה לאחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות, ובמסגרת זו גם מובילת שוק הפנסיה. הוא נחשב אחד מבכירי ענף הביטוח, ומוערך מאוד. מניית מנורה מבטחים החזקות משקפת לחברה שווי שוק של כ-2.74 מיליארד שקל.