עובד שחתם על ויתור לתמורה על פטנט - עדיין יכול לקבל חלקו

בהחלטה תקדימית של הוועדה לענייני פיצויים ותגמולים ברשות הפטנטים נקבע כי עובד רשאי לדרוש תמורה עבור המצאה שהגיע אליה במהלך ועקב עבודתו ■ העברת כל הזכויות למעביד אינה מספיק, ונדרשת התייחסות ספציפית לוויתור העובד

לפני מספר חודשים התקבלה החלטה תקדימית של הוועדה לענייני פיצויים ותגמולים ברשות הפטנטים שקבעה כי עובד רשאי לדרוש תמורה עבור המצאה שהגיע אליה במהלך ועקב עבודתו, אלא אם הסכם העבודה קבע מפורשות אחרת. על-פי ההחלטה, הסכם בו העובד מעביר את כל הזכויות בהמצאה למעביד אינו מספיק, ונדרשת התייחסות ספציפית לוויתור העובד על זכות זו לפיצוי.

"חברות ההיי-טק מתבססות על חוק הפטנטים שקובע כי המצאות שירות מהוות קניין של המעסיק, אלא אם הוסכם אחרת", אומר עו"ד טומי מנור, שותף במשרד עו"ד הרמן מקוב, העוסק, בין היתר, בדיני עבודה וקניין רוחני.

"המחוקק, שרצה להימנע מקיפוח העובד, קבע במקביל כי ועדה מיוחדת לענייני פיצויים ותגמולים הפועלת ברשות הפטנטים רשאית לקבוע את התמורה הראויה שמגיעה לעובד בגין המצאתו, ובלבד שאין הסכם בנושא זה בין העובד למעסיקו. הוראה זו הניעה את המעסיקים לכלול בחוזה העבודה סעיף המחייב את העובד לוותר על כל זכות קניין רוחני שיש לו בהמצאה שיגיע אליה במהלך תקופת עבודתו".

מקרה כזה התרחש עם עובד בחברת Actelis Networks. לדברי מנור, "העובד חתם על חוזה בנושא עם החברה, שמצידה הגישה בקשה לרישום פטנט בהתבסס על המצאותיו של אותו עובד. חרף העובדה שהעובד, כאמור, חתם על סעיף ויתור חוזה, הוא פנה לוועדה על-מנת שיוכל ליהנות מפרי המצאתו. החברה מאידך הציגה לוועדה את חוזה העבודה וביקשה לדחות על הסף את בקשתו", אומר מנור.

בניגוד לצפוי, קבעה הוועדה כי החוזה של העובד לא כלל התייחסות מפורשת לזכאות לקבל תמורה כלשהי עבור המצאתו והמשמעות היא שהעובד לא ויתר על זכותו לתמורה ממעבידו עבור המצאה מכוח סעיף 134 לחוק הפטנטים.

מציאות חדשה

מנור מסביר כי קביעה זו של הוועדה יצרה מציאות חדשה עבור חברות ההיי-טק, שמעתה ואילך יצטרכו לנסח באופן שונה את החוזים עליהם יחתמו עם עובדיהם. הוועדה חידשה בכך כי לא די בהסכם שעניינו רק ויתור קנייני על ההמצאה והעברתה לרשות המעביד, כדי לשלול את הזכויות הכספיות של העובד.

מנור סבור כי מעתה יהיו המעבידים חייבים להקפיד לכלול בחוזי העבודה של העובדים הוראה מפורשת, לפיה העובד אינו זכאי לכל תמורה עבור המצאה, אם ברצונם לשלול תמורה מעין זו מהעובד.

לאור החלטת הוועדה מעביד זהיר יבהיר בגוף ההסכם כי התמורה המשולמת לעובד כוללת גם תמורה עבור המצאות אפשריות שהוא ימציא במסגרת עבודתו והוא לא יהיה זכאי לכל תמורה נוספת או נפרדת במקרה של המצאה שהגיע אליה. במקרה כזה ולאור לשון החוק, כשהסכם כזה יגיע לדיון בוועדה, היא לא תוכל להתעלם ממנו.