כלכלני לאומי: לא יהיה מיתון נוסף, מחירי המניות נמוכים יחסית

"אנו ממשיכים להמליץ למשקיעים אוהבי הסיכון להמשיך ולחפש נכסים במחירי הזדמנות אך לקחת בחשבון שטווח ההשקעה צריך להיות ארוך"

"מנתוני החברות שפורסמו עד כה ניתן לראות הפרדה ברורה בין חברות שמוכרות ומספקות שירותים לחברות אחרות לבין אלו שמוכרות מוצרים ושירותים ישירות לצרכן. הקבוצה הראשונה מציגה תוצאות טובות ואילו האחרונה מראה חולשה". כך אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירת השווקים הבינלאומיים שפרסמו היום (ב').

דו"חות הבנקים, מציינים בלאומי, הם דוגמא לבעייתיות זו. תוצאות Citi, Bank of America ו-JP Morgan מעידות כי לא נרשם גידול במתן ההלוואות. עובדה זו מצביעה על כך שהכלכלה האמריקאית מתקשה לצמוח בכוחות עצמה.

בהמשך לכך, באירופה, פורסמו ביום שישי תוצאות מבחני המאמץ של הבנקים. מתוך 91 בנקים נכשלו במבחנים רק שבעה. על בנקים אלו לגייס סך כולל של 3.5 מיליארד אירו, לעומת הערכות קודמות של 38 מיליארד אירו ויותר. תוצאות אלו הביאו לביקורת כי המבחנים לא היו קשוחים מספיק.

מצבם של הבנקים מהווה אינדיקציה למצב הכלכלה ולכן בעייתיות, בין אם מבחינת רצונם של הבנקים בארה"ב לתת אשראי ובין אם במידת חוסנם של עמיתיהם באירופה, מטילה צל על הפוטנציאל העתידי לצמיחת הכלכלה הגלובלית. בין היתר, מכיוון שאפקטיביות ההתערבות של הממשל, במתכונתה הנוכחית, הולכת ופוחתת.

למרות זאת, בלאומי מעריכים כי איננו עומדים בפני שלב נוסף של מיתון בכלכלה העולמית ולפיכך מעריכים כי מחירי המניות נמוכים באופן יחסי. "אנו ממשיכים להמליץ למשקיעים אוהבי הסיכון להמשיך ולחפש נכסים במחירי הזדמנות אך לקחת בחשבון שטווח ההשקעה צריך להיות ארוך. אלו שחוששים להפסיד את כספם בטווח הקצר עדיף להתרחק מן הזירה בזמן זה".

לגבי שוק האג"ח האמריקני מציינים בלאומי כי רמת התשואות הנוכחית לאורך העקום היא נמוכה ואינה מגלמת בתוכה פוטנציאל לרווחי הון משמעותיים, רמת התשואות מגלמת עדיין תסריט פסימי יחסית בנוגע לכלכלה האמריקאית ואינה מעניקה משקל מספק לנתונים שלילים פחות כמו אישורי בנייה וירידה נמוכה מהצפוי במכירות בתים יד-שנייה.

"למרות ציפייתנו לעליית תשואות, להערכתנו זו תהיה מתונה ותתאפיין גם בשבועות במהלכם נחזה בירידת תשואות. מבין הגורמים העיקריים שילחצו את רמת התשואות כלפי מטה וימנעו עליית תשואות חדה מדי: היעדר סימנים להיווצרות לחצים אינפלציוניים, מדיניות השמירה על ריבית נמוכה של הבנק המרכזי וקצב התאוששות כלכלית איטי".