הישבן תחת מעקב: וול מארט תתקין אמצעי איתור על הג'ינסים

ענקית הקמעונאות האמריקנית תתקין תגים מבוססי גלי רדיו שיאפשרו מעקב אחרי נתוני המלאי בכל רחבי המדינה, על מנת לייעל את מערך ההפצה ■ ארגוני צרכנים מודאגים מפגיעה בפרטיות: "רשתות יזהו פרטי אשראי של לקוחות"

לא, זו לא סצינה מסרט מדע בדיוני: רשת וול מארט, המחזיקה בלא פחות מ-3,750 חנויות ענק בארה"ב, הודיעה כי היא נערכת להתקין תגי זיהוי אלקטרוניים מבוססי גלי רדיו על זוגות מכנסיים ובגדים תחתונים בכל חנויותיה - כשלב ראשון בתוכנית כוללת לשיפור וייעול מערך חידוש המלאים שלה.

התגים הקיימים, שיחליפו את תגי הזיהוי הקיימים בחנויות, יאפשרו לעובדי החנויות וגם למנהלי הרשת לקבל בכל רגע נתון תמונת מצב מלאה באשר למידות, לדגמים ולסוגי המוצרים שחסרים על המדף, תוך שימוש בתוכנת מחשב או בסורק ידני אותו ישאו העובדים.

באמצעות הסורק החדש יוכלו העובדים לדאוג כי בכל רגע נתון בכל אחת מהחנויות ברחבי המדינה ועל המדפים באופן מעשי נמצאות כל המידות הדרושות.

"היכולת לקבל מושג בכל רגע נתון בתוך שניות באשר לכל המוצרים שנמצאים בשטח החנות או בחדרי האכסון היא משהו שאנחנו מרגישים שיכול באמת לבצע שינוי כולל בעסק שלנו", אמר המנהל האזורי של הרשת בחלקה המערבי של ארה"ב, ראול ווסקז.

המהלך צפוי גם לצמצם משמעותית את הגניבות בחנויות או תופעות אחרות של אובדן והיעלמות פריטים.

בהמשך צפוי המהלך גם להביא לשינוי בחוויית הקנייה עצמה, כאשר לקוחות יוכלו תוך כדי מדידת בגדים לקבל מידע בזמן אמת באשר לזמינות של מידות גדולות או קטנות יותר או צבעים אחרים של המוצר ולבקש לקבל אותם לתאי המדידה.

על-פי הערכות גורמים בענף הקמעונאות, המהפך שיוצרת וול מארט עם הכנסת התגים הניתנים למעקב תשפיע על התחום כולו ותגרור אחריה רשתות רבות לבצע מהלך דומה.

ארגוני צרכנים מזהירים: "מדובר במדרון חלקלק - נתוני כרטיסי אשראי עשויים להיחשף"

למרות שהצעד צפוי לייעל את מערך המלאים של החברה ובכך גם להביא להוזלה מסוימת במחירים לצרכן - ארגוני צרכנים בארה"ב כבר מודאגים מההשפעות של המהלך על סוגיות של פרטיות הלקוח.

על אף שהתגים ניתנים להורדה מהביגוד, לא ניתן "לכבות" אותם והם נותרים ניתנים-לאיתור בכל רגע נתון. המשמעות, על-פי פעילים בארגונים מסוימים, היא שלמעשה גופים בעלי עניין יוכלו לסרוק את שקיות הזבל מחוץ לבתיהם של אזרחים בארה"ב ולדעת בדיוק מה רכשו בביקורם האחרון בחנות ובאילו מחירים.

הדאגה היותר חמורה היא מחפיפה של שדות אלקטרוניים או של גלי רדיו שתאפשר לרשתות ולמוכרים לסרוק גם פרטים של כרטיסי אשראי ותעודות אלקטרוניות חדישות של צרכנים - ללא ידיעתם. כך, למשל, מספר מדינות בארה"ב (בהן ניו-יורק ומדינת וושיגנטון) כבר החלו להנפיק רישיונות נהיגה בשיטה חדשנית הכוללת אמצעי זיהוי אלקטרוניים, כדי להקל על חציית גבולות ומעבר בין מדינות.

על-פי החשש שמביעים בארגונים אלה, מנהלי חנויות יוכלו לאסוף בתוך זמן לא רב כמות אדירה של מידע על כל לקוח שנכנס לחנות ללא ידיעתו ולעשות בה שימוש.

"יש שני דברים עיקריים שכבני אדם אנחנו לא רוצים שיהיו תחת מעקב אלקטרוני מתמיד: הבגדים שאנחנו לובשים על הגוף והתעודות המזהות שלנו; למרבה האירוניה - בדיוק שני אלה כרגע עומדים בפני תהליכים מקבילים כאלה, שביחד יוצרים שילוב מסוכן מאוד", הזהירה קת'רין אלברכט, מראשי ארגון מיוחד שהוקם למאבק בתופעה.

בוול מארט ביקשו להרגיע את הלקוחות בסוף השבוע והבהירו כי התגים לא יוחדרו אל תוך הבגד עצמו אלא יוצמדו לתג המחיר, בצירוף אזהרה מיוחדת שתתריע בפני הרוכשים כי יש להסיר את התג לפני השימוש במוצר.