מחדל חמור בצבא ארה"ב: מסמכים סודיים מאפגניסטן דלפו

אתר ויקיליקס חשף והביך את הממשל: פקיסטן מסייעת לאנשי הטליבן באפגניסטן, בעודה מקבלת סיוע מארה"ב ■ באתר נחשפו דו"חות צבאיים אמריקניים חדשים ■ שני חיילים אמריקנים נפלו לידי הטליבן, אחד נפל בשבי והשני נהרג

ממסמכים סודיים שפורסמו באתר ויקיליקס עולה כי ממשלת פקיסטן שיתפה פעולה באופן פעיל עם אנשי הטליבן באפגניסטן, וזאת בעודה מקבלת סיוע מארה"ב.

באתר נחשפו דו"חות צבאיים אמריקניים חדשים, שתוכנם צפוי להגביר את הלחץ על פקיסטן מצד ארה"ב. המידע החדש התפרסם בעוד רמטכ"ל ארה"ב, מייק מאלן, מזהיר מפני עלייה במספר הנפגעים בקרב כוחות נאט"ו באפגניסטן בשל החרפת האלימות בעונת הקיץ, ובמקביל להודעת טליבן כי אחד משני החיילים האמריקנים שנכנסו בטעות לאזור שבשליטתם, נלקח בשבי וכי החייל השני נהרג.

נפילתו של החייל בשבי תשחק עוד יותר את התמיכה הציבורית במלחמה שמנהלת ארה"ב זה תשע שנים באפגניסטן.

הממשל מגנה

במסמכים שחשף ויקיליקס נאמר כי נציגים משירות הביון הבין-זרועי של פקיסטן (ISI) נפגשו ישירות עם אנשי טליבן לישיבות אסטרטגיות סודיות במטרה לארגן רשתות לחימה נגד חיילי ארה"ב.

הבית הלבן גינה את ההדלפה, ואמר שהיא עלולה לסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב ואת חייהם של אזרחים אמריקנים. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ים ג'ונס, אמר שההדלפה לא תשפיע על "מחויבותנו הנמשכת להעמיק את שותפויותינו עם אפגניסטן ופקיסטן".

פקיסטן אמרה שהדלפת דו"חות לא מעובדים משדה הקרב היא מעשה בלתי אחראי. המידע החדש נכלל ביותר מ-90 אלף מסמכים מסווגים שבהם התמקדו פקידים אמריקנים בתקופה שקדמה להשקת האסטרטגיה של הנשיא אובמה באפגניסטן בדצמבר שעבר, המועד שבו אישר הנשיא את הפריסה של 30 אלף חיילים נוספים.

"מכיוון שאנו ממשיכים לקיים את מצבת כוח האדם הנוכחית ולערוך מבצעים במהלך הקיץ, אנו צפויים לראות נתונים קשים נוספים של נפגעים ורמות חמורות עוד יותר של אלימות", אמר אתמול (א') מאלן לכתבים בקאבול.

דאגה לחיילים

ביום ו' שעבר דווחו שני חיילים אמריקנים כנעדרים, לאחר שלא שבו לכלי הרכב לקחו מהמתחם שלהם בקאבול. אחד מדוברי הכוח בהנהגת נאט"ו סירב להגיב על הודעת הטליבן שהוא מחזיק באחד משני החיילים, ששניהם שייכים לחיל הים האמריקני.

"אנחנו מחזיקים בגופתו של החייל המת, וגם בחייל השני, שנמצא בחיים. לקחנו אותם למקום בטוח", אמר אחד מדוברי הטליבן, זביהולה מוג'היד, בשיחה טלפונית מאתר בלתי ידוע. באמצעי התקשורת המקומיים והבינלאומיים סבבו שמועות על גורל החיילים הנעדרים ועל האופן שבו הם נכנסו בטעות לאזור בשליטת המורדים במחוז לוגר, במרחק של 100 ק"מ בלבד דרומית לבירה.

ויקיליקס - 5 הדליפות המובילות

שמות חברי BNP

1. ב-2008 פורסמו שמות חברי המפלגה הלאומית הבריטית מהימין הקיצוני ב-WikiLeaks. השמות, הכתובות ומשלחי היד של 13,500 אנשים חשפו כמה שוטרים כחברי מפלגה. לפחות אדם אחד איבד את עבודתו כתוצאה מהחשיפה.

האי-מייל של שרה פיילין

2. במהלך הקמפיין לנשיאות ב-2008 נפרץ חשבון האי-מייל ביאהו של המועמדת לסגנית הנשיא מטעם הרפובליקנים, שרה פיילין. התברר שפיילין משתמשת בתיבה הזאת לצרכי עסקים. הטענה היתה שזה היה ניסיון להתחמק מהדרישות לגילוי נאות מצד פוליטיקאים לגבי ההון שלהם.

מסרונים מ-11 בספטמבר

3. יותר מחצי מיליון מסרונים הועלו על האינטרנט, ממסרים שנשלחו לקרובי משפחה עד לדרישות אוטומטיות של מדפסות להדליק אותן מחדש. הפרסום היה בזמנו שנוי במחלוקת, אך רק מעט מידע היה בעל ערך לחוקרים.

ההליכים במפרץ גואנטנמו

4. ב-2007 פורסם באתר מדריך של הצבא האמריקני לחיילים במתקן המעצר במפרץ גואנטנמו בקובה, "הליכי תפעול סטנדרטיים במחנה דלתא". המדריך חשף שכמה עצורים לא קיבלו גישה לצלב האדום.

השחיתות של שליט קניה

5. הזעם הציבורי על השחיתות של מנהיג קניה, דניאל אראפ מוי, החל לאחר שפרטים על מעשיו פורסמו ב-WikiLeaks.

ארה"ב חוקרת: מי הדליף לוויקיליקס את המסמכים

צבא ארה"ב פתח בחקירה כדי לאתר מי הדליף לאמצעי התקשורת עשרות אלפי מסמכים מסווגים על המלחמה באפגניסטן. המסמכים, שמפרטים מבצעים צבאיים שנערכו בשנים 2004-2009, חושפים כיצד הרגו כוחות נאט"ו עשרות אזרחים באפגניסטן בתקריות שלא דווחו.

יותר מ-90 אלף מסמכים הודלפו לאתר האינטרנט ויקיליקס והוצגו לכמה עיתונים ברחבי העולם, מה שמתואר כאחת ההדלפות הגדולות ביותר בתולדות צבא ארה"ב. מהבית הלבן נמסר שהפרסום מסכן את ביטחונם של כוחות הקואליציה.

אחד הדוברים אמר: "אנו מגנים בחריפות את חשיפתו של מידע מסווג מצדם של יחידים וארגונים, מכיוון שהדבר מסכן את חייהם של אנשי צבא ארה"ב וצבאות שותפותיה, ומאיים על ביטחוננו הלאומי". לפי הרשויות, המסמכים המודלפים חושפים כי מאות אזרחים נהרגו בידי חיילי נאט"ו, דיווחים על עלייה חדה בהתקפות טליבן על כוחות הקואליציה, על קיומה של יחידה סודית, "שחורה", של כוחות מיוחדים שרודפת אחר מנהיגי טליבן כדי "ללוכדם או להורגם" ללא משפט. למרות שרבות מהטענות כבר פורסמו בעבר, ההדלפה הנוכחית מביכה מאוד. במסמכים נטען כי-195 אזרחים נהרגו באופן בלתי הולם, ו-174 נפצעו. רבים מהם היו רוכבי אופניים או נהגים חפים מפשע שנורו בחשד שהם מחבלים מתאבדים. עד כה לא ידוע מקור ההדלפה לאתר ויקיליקס. האדם האחרון שנחשד בהמצאת מידע סודי לאתר האינטרנט הוא החייל האמריקני בראדלי מאנינג, שהואשם בשני סעיפי התנהגות בלתי הולמת על שסיפק לכאורה צילומי וידיאו של תקיפה שבמהלכה נורו למוות לאור יום יותר מעשרה בני אדם.