ארזים ממשיכה להסתבך בגרמניה עם חוב של 52 מיליון אירו

הבנק הגרמני דחה את התנאים שהציעה, והודיע כי ימשיך בהליכים משפטיים לגביית החוב ■ מתכוון לממש את זכותו להמחות את הסכמי השכירות על שמו ובהמשך עלול להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי

ארבעה חודשים לאחר שחברת ארזים , שבשליטת מאיר גורביץ', לא פרעה הלוואה של 52.3 מיליון אירו (261 מיליון שקל) לבנק גרמני, דחה הבנק את התנאים שהוצעו לו והודיע שבכוונתו להמשיך ולנקוט בהליכים משפטיים לגביית החוב. ארזים ניהלה מו"מ עם הבנק להארכת מועד פירעון קרן ההלוואה, אך כאמור לא הושגו הסכמות.

הבנק מאפשר היום הוצאת כספים מחשבונות השותפות רק לצורך תשלומים שקשורים לניהול השוטף של הדירות. כעת מתכוון הבנק המממן לממש את זכותו להמחות את הסכמי השכירות על שמו. בהמשך עלול הבנק להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי ובמקרה כזה הוא עלול לממש את השעבוד על 2,119 דירות שהובטחו במסגרת ההלוואות, מתוך סך כולל של 2,681 דירות שרכשה ארזים בגרמניה.

ההלוואות היו אמורות להיפרע בסוף חודש מארס, אך חברת הנדל"ן שנקלעה למשבר קשה דיווחה עוד בתחילת השנה כי "במידה שהמגעים עם הבנק המממן לא יבשילו לכדי הסכם, אין בכוונת החברה לפרוע את ההלוואות הנ"ל במועדן".

הדירות באזור העיר דורטמונד שבגרמניה, הוערכו בדו"חות הכספיים של ארזים בשווי של 471 מיליון שקל. ההכנסות מהן הסתכמו אשתקד ב-62 מיליון שקל, 26% מהכנסות החברה. מדובר בדירות זולות עם דמי שכירות ממוצעים של כ-250 אירו לחודש. הדירות בתפוסה של 84%, והחברה דיווחה על עלייה בהוצאות התפעוליות בגינן.

ארזים עוסקת בתחום הנדל"ן המניב, כאשר עיקר נכסיה מרוכזים באנגליה, והיתרה בגרמניה ובישראל. הצרה עם הבנק בגרמניה מצטרפת לצרותיה עם בנק באנגליה, שדורש ממנה לפרוע באופן מיידי חוב של 140 מיליון ליש"ט, לאחר שלא עמדה בתנאי האשראי.

ארזים עדיין לא פרסמה את הדו"חות לרבעון השני השנה. את הרבעון הראשון היא סיימה בהפסד של 85 מיליון שקל עקב רישום של ירידת ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של 63 מיליון שקל. המאזן שלה קטסטרופלי: התחייבויות של 2.6 מיליארד שקל, גירעון של 254 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון של 1.7 מיליארד שקל בהון החוזר.

רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חות האחרונים הערה, לפיה "במידה שתוכניות ההנהלה לא יתממשו, הרי שעולים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיום החברה כעסק חי". בישראל מנהלת ארזים מו"מ עם מחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-350 מיליון שקל.

מניית ארזים ירדה היום ב-15.2% והשלימה בכך צניחה של 48% מתחילת השנה למחיר המשקף שווי חברה של 34 מיליון שקל בלבד. מי זוכר שלפני שלוש שנים היה שוויה 1.2 מיליארד שקל.