בשורות לחשמל הסולארי - אחרי חצי שנה אושרה סופסוף מכסה

לאחר הקפאה של חצי שנה אישרה אתמול מליאת רשות החשמל הקצאת בסך 120 מגוואט למתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים לייצור חשמל ■ מדובר במתקנים בהספק 15 קילוואט עד 50 קילוואט המוגדרים "עסקיים"

בשורות לענף הסולארי: לאחר הקפאה של חצי שנה אישרה אתמול (ב') מליאת רשות החשמל הקצאת בסך 120 מגואט למתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים (PV) לייצור חשמל. מדובר במתקנים בהספק 15 קילוואט עד 50 קילוואט המוגדרים "עסקיים".

המכסה תוקצה החל מהאחד בספטמבר וחברת החשמל תתחייב לרכוש חשמל מהיצרנים בתעריף של 1.51 שקל לקוט"ש שיופחת מדי אחד בספטמבר ב-7%. מליאת הרשות החליטה שלא להגביל במכסה התקנת מתקנים סולאריים קטנים יותר, בעלי הספק של עד 15 קילוואט המוגדרים "ביתיים". יצרני מתקנים אלה יוכלו למכור את החשמל לרשת בתעריף קבוע של 1.67 שקל לקוט"ש.

ההחלטה שלא להגביל את היקף המתקנים הביתיים ולהעניק להם תעריף עדיף על-פני זה של המתקנים העסקיים באה על-רקע כישלון ההחדרה של המתקנים הביתיים: רק כשליש מהמכסה המקורית שהוקצתה למתקנים הביתיים, בסך 15 מגוואט, נוצלה עד כה.

לעומת זאת, המכסה שהוקצתה למתקנים במגזר העסקי, בסך 35 מגוואט, התמלאה כבר בסוף 2009. במסגרת אותה מכסה הובטח למתקנים העסקיים תעריף של כמעט שני שקלים לקוט"ש, שהיה זהה לתעריף שהובטח למתקנים הביתיים.

הרשות הייתה אמורה לפרסם את המכסה הנוספת בפברואר אך מחלקות בינה לבין משרד התשתיות עיכבה את פרסומה עד היום. משרד התשתיות דרש להקצות מכסות ייעודיות לסקטורים ובהם מבני ציבור, מתקני ניסוי ותושבי ההתנחלויות. שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו ברך על החלטת מליאת הרשות והגדיר אותה "צעד חיובי ראשון בכיוון יישום התכנית לאנרגיות מתחדשות".