למה כל-כך משעמם בדולר?

3 גורמים השקיעו את זירת המט"ח בתרדמת, ורק גורם אחד יעוררו. וגם: תחזית לספקולנטים

מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד מבית מיטב

בניגוד לציפיות החליט אמש הנגיד להעלות את הריבית ב-0.25%. החלטתו, החזירה קצת עניין למסחר בצמד שקל-דולר, לאחר חודש משעמם במיוחד. המשמעות להערכתי היא כי בתקופה הקרובה לא צפויה העלאה נוספת של הריבית אך גם אם תהיה כזאת, היא תהיה מתונה בלבד.

למרות שהציפיות לכך שהריבית תיוותר על כנה נראות כסיבה מספקת לשוק המט"ח המשעמם בחודש האחרון, ישנן סיבות נוספות מעניינות לא פחות, אשר השקיעו את שוק המט"ח בישראל בשיממון ותרדמת.

  1. "אפקט הזרים" - המשקיעים הזרים לא מהווים שחקן בשוק המקומי במהלך החודש האחרון. למעשה המשקיעים הזרים החלו לצאת מהשוק המקומי כבר בחודש אפריל, דבר שבא לידי ביטוי בפיחות משמעותי בשקל מרמה של 3.69 ₪ לדולר ב- 15 לאפריל, לרמה של 3.89 ב-1 ליולי (פיחות של כ-5.4%).
    מתחילת יולי ועד להחלטת הריבית הערב, לא ראינו תנועות משמעותיות, מאחר שהזרים לא במשחק.
  2. שוק ריביות רדום - ניתן למנות סיבות רבות לכך שהריבית לא צפויה להמשיך ולעלות, עם זאת הגורם המרכזי לכך הינו חוסר הרצון לפתוח מרווח משמעותי ביחס לריבית הדולרית (אשר איננה צפויה לעלות בתקופה הקרובה) דבר שיביא להתחזקות השקל בניגוד לרצונו של בנק ישראל.
  3. רגולציה בשוק המט"ח - לאחרונה עבר בכנסת החוק להסדרת זירות המט"ח. מאז כניסתו של החוק, אשר צפוי לפגוע משמעותית ברמות המינוף הניתנות על ידי החברות בתחום, חלה ירידה משמעותית בפרסום של חברות המט"ח השונות במדיה, במקביל לירידה משמעותית בפעילות הספקולנטים בשוק המקומי.

רק הזרים יכולים

מאחר שלא צפוי מהלך העלאת ריבית נוסף - על אף רצונו של הנגיד לקרר את שוק הנדל"ן ולמרות החששות מאינפלציה (בשל הסיבות שהוזכרו לעיל) ומאחר שגם הרגולציה שמעיבה על הספקולנטים לא תורמת להתעוררות בשוק, נותר לנו לחכות בשלב זה לחזרת המשקיעים הזרים לשוק המניות המקומי, דבר שיגרום לתנועות מט"ח משמעותיות יותר, כאשר התעוררות בשוק המניות תוביל חזרה להתעוררות בשוק המט"ח המקומי.

עד אז, פישר לא יצטרך להתערב בשוק המט"ח, למרות התחזקות השקל הנקודתית בעקבות העליה הקלה בריבית, ובכך לא ירגיז אף גורם ב-OECD (שם אינם מרוצים כלל וכלל מהתערבויותיו של פישר בשוק מטבע החוץ) והמסחר בצמד שקל-דולר, ימשיך לשעמם בתקופה הקרובה.

תחזית לספקולנטים

הייתי ממליץ בשלב זה לחפש ריגושים במקומות אחרים כדוגמת שוק הנגזרים המקומי שצפוי להיות תנודתי, או לחלופין בשוק הסחורות באמצעות מסחר בחוזים עתידיים.