העליון ביטל את החלטת המחוזי לאשר ייצוגית נגד מפעילת נמל ת"א

מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד עיריית ת"א, החברה העירונית "אוצר מפעלי ים" והמדינה, בטענה כי החברה המפעילה את נמל ת"א פועלת לטובת הציבור ומקפחת את זכויות בעלי מניות המיעוט בחברה

בית המשפט העליון ביטל היום (ג') את החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב לאשר הגשת תובענה ייצוגית נגד עיריית תל-אביב, החברה העירונית "אוצר מפעלי ים" והמדינה, בשאלת זכויות הקניין בקרקע של נמל תל-אביב.

הטענה היתה כי החברה המפעילה אותו פועלת לטובת הציבור ומקפחת את זכויות בעלי מניות המיעוט בחברה.

השופטים אשר גרוניס, עדנה ארבל ואליקים רובינשטיין החליטו להחזיר את התיק למחוזי, כדי שידון מחדש בבקשה לאישור התובענה הייצוגית על בסיס התשתית העובדתית המלאה.

השופטת ציבורה ברון אישרה את הגשת התובענה הייצוגית בספטמבר 2007, בעקבות סכסוך רב שנים בין התובעים - יהונתן כתבן, חיים פניני וצבי אלון - לבין העירייה והמדינה. למדינה ולעירייה מניות יסוד בחברה העירונית, המפעילה את אזור הנמל.

לטענת המדינה, החברה היא בעליהם של 3 דונמים בלבד משטח הנמל, ואולם לטענת החברה היא בעלת זכויות קניין בכל שטח הנמל.

התובענה הייצוגית הוגשה בטענה כי החברה פועלת לרווחת כלל הציבור על חשבון דיבידנדים לבעלי המניות, ששולמו בסכומים זעירים בלבד. בנוסף, החברה לא הסדירה את זכויותיה במקרקעין.

"אין דיון ממשי"

שופטי העליון החליטו לקבל את הערעור על ההחלטה לאשר את התובענה. לדבריהם, "הסוגיה שבלב המחלוקת היא שאלת זכויותיה של החברה במקרקעין הנכללים בשטח הנמל. בעניין זה אוחזים הצדדים בעמדות קוטביות".

לדבריהם, "על אף מרכזיותה של הסוגיה, אין בהחלטת האישור דיון ממשי בה. בית המשפט הניח כי לחברה זכויות בכל שטח הנמל, משל לא היה מדובר בנושא השנוי במחלוקת. הנחה מסוג זה אינה יכולה להוות תשתית לאישור הגשת תובענה ייצוגית. לא היה מקום לאשר את התובענה הייצוגית בלא בחינת הראיות ודיון בטענות הצדדים".

השופטים קבעו כי שאלת המחלוקת על הבעלות בקרקע אינה עניין שניתן להשלימו בערכאת הערעור, ולכן בוטלה ההחלטה והתיק הוחזר לדיון מחודש במחוזי "על כל היבטיו".

במסגרת הדיון המחודש במחוזי יוגש גם נסח רישום המקרקעין של הנמל - שלא הוגש כראיה בסיבוב הקודם.

השופטים ציינו כי אין חשיבות מעשית לשאלה אם לתובעים יש עילת תביעה אישית נגזרת, מאחר שלפחות חלק ממרכיבי התביעה מתאימים לדיון במסלול של תובענה ייצוגית. (רע"א 9113/07).