ירידה חדה באמון הצרכנים בארה"ב - מעבר לצפי האנליסטים

מדד אמון הצרכנים ירד ל-50.4 נקודות לעומת צפי של 51.3 ■ מדד S&P קייס-שילר המודד את מחירי הבתים ב-20 ערים מרכזיות עלה במאי מעבר לציפיות המוקדמות שחזו עלייה של בין 3.9% ל-4%

יום המסחר שנפתח בנתוני מאקרו חיוביים משוק הדיור קיבל הערב (ג') תפנית שלילית לאור ירידה חדה שנרשמה במדד אמון הצרכנים בחודש יולי. המדד שפורסם לאחר פתיחת המסחר, בשעה 17:00 שעון ישראל, נקבע ברמה של 50.4 נקודות זאת לעומת צפי מוקדם של כלכלנים כי המדד ייקבע בשיעור של 51.3 נקודות. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של אמון צרכנים בארה"ב מאז חודש פברואר השנה. בחודש שעבר עמד המדד על 54.3 נקודות.

בארה"ב הסבירו כי הדאגה מהפעילות הכלכלית בבתי העסק בארה"ב וכן הדאגה מהתאוששות איטית מהצפוי בשוק העבודה הם הגורמים העיקריים לירידה החדה באמון הצרכנים, בכך שהם "מטילים צל כבד מעל ראשי הצרכנים שלא סביר שיתבהר עד אשר שיעור התעסוקה יעלה".

כלכלנים הביעו דאגה שהירידה ברמות השכר והגידול באבטלה כמו גם החרדה בקרב צרכנים יפגעו בעונת החזרה לביה"ס הנחשבת לאחת מתקופות השיא עבור ענקיות הקמעונאיות בארה"ב. גם בוול סטריט התקבל הנתון בדאגה והמדדים שנסחרו בעליות שערים של עד 0.5% עברו עם פרסום הנתון לירידות קלות.

מוקדם יותר התפרסם נתון מאקרו מעודד משוק הנדל"ן: מדד S&P קייס-שילר המייצג את השינויים במחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב רשם בחודש מאי זינוק מרשים של 4.6%.

מדובר בעליה חדה משמעותית מזו שחזו האנליסטים בוול סטריט שציפו לעליה שבין 3.9% ל-4% וכן בעלייה גבוהה יותר מזו שנרשמה בחודש אפריל, אז עלו מחירי הנדל"ן בממוצע ב-3.8%.

אתמול, כזכור, פורסם כי המכירות של בתים חדשים בארה"ב עלו ביוני ב-23.6% ומספר הבתים החדשים שנמכרו הסתכם ב-330 אלף. הנתון אמנם היה טוב מהצפי, אך עדיין מדובר ברמה השניה הנמוכה ביותר של מכירות שנרשמו בארה"ב מאז שנת 1963. נתוני החודש הקודם היו הגרועים ביותר.

המחיר הממוצע של בית חדש בארה"ב ירד ב-0.6% לעומת יוני 2009 והסתכם ב-213,400 דולר. נתונים אלה היוו אתמול סיבה נוספת לחיזוק המגמה החיובית בוול סטריט.