מחקר: למותגים גדולים כדאי לחכות עם שימוש ביישומים מבוססי מיקום

מחקר חדש של חברת פורסטר מגלה כי יישומים כמו Foursquare עדיין לא מגיעים למסה קריטית של צרכנים, אך משתמש בהם קהל יעד ממוקד - מה שעשוי להוות הזדמנות דווקא למותגים קטנים

בכל פעם שטרנד אינטרנטי חדש מתחיל לצבור תאוצה, קהילת המפרסמים והמשווקים מתעוררת ומחפשת אחר הדרכים המתאימות לנצל את הפלטפורמה הלוהטת. לפני כשנתיים זו היתה הרשת החברתית פייסבוק, שנה לאחר מכן זה היה שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר, והיום אלה השירותים מבוססי המיקום שמושכים את תשומת-הלב של ענף הפרסום והשיווק.

אולם, מחקר חדש של חברת פורסטר מצביע על כך שהטרנד החדש אולי מייצר סביבו באזז תקשורתי, אבל עדיין מדובר בכלי שיווקי שעוד לא מתאים למותגים הגדולים - 84% מאוכלוסיית הגולשים הבוגרת בארה"ב כלל לא שמעה על אפליקציות מבוססות מיקום, המאפשרות למשתמשים לעשות "צ'ק-אין" באמצעות מכשיר הסלולר בכל פעם שהם מגיעים למקום פיזי חדש.

עוד עולה מהנתונים כי רק 4% מאוכלוסיית הגולשים הבוגרת בארה"ב השתמשו באפליקציה מבוססת מיקום, כגון Foursquare, Gowalla ו-Loopt, ו-1% בלבד נוטים לעדכן את מיקומם באמצעות השירותים הללו יותר מפעם אחת בשבוע.

מלבד העובדה שמדובר בכלי שעדיין לא מצליח להגיע למסה קריטית של משתמשים, כאשר כל אחד מהשירותים המובילים בתחום יכול להתגאות בכמה מיליוני משתמשים בודדים במקרה הטוב - הבעיה העיקרית שלו היא שלמעט קהילה מובחנת מאוד הקרויה Early Adopters, משתמשים רבים עדיין לא מצליחים להבין מה ניתן לעשות בכלי זה ומדוע כדאי להם לחזור ולהשתמש בו שוב.

להפוך חסרון ליתרון

למרות האמור, העובדה שמדובר בסוג משתמשים מפולח מאוד דווקא יכולה לייצר גם הזדמנויות. על-פי פורסטר, 80% מהמשתמשים בשירותים מהסוג הזה הם גברים, 70% מהמשתמשים הם בגילאי 19-35, ו-70% מהם הם בעלי השכלה גבוהה. יתרה מכך, גולשים שנוטים לעדכן היכן הם נמצאים בכל רגע נתון נחשבים למובילי דעה בקרב החברים שלהם וקרובי המשפחה.

Foursquare, אפליקציה מבוססת המיקום הפופולרית בישראל, אינה מפרסמת נתונים המאפשרים לעשות פילוח גיאוגרפי של המשתמשים שלה, אבל על-פי ההערכות מספר הישראלים שנרשמו לשירותים מהסוג הזה עומד על כמה אלפים בודדים, מתוכם רק כמה מאות נוטים לעדכן באופן תדיר.

עם זאת, למרות שמדובר במספר משתמשים קטן ומפולח, אין זה אומר כי למשווק הישראלי לא כדאי להיכנס לזירה הזו. מותגים ובתי עסק הפונים לקהל היעד הזה, ואשר יבחרו להתנסות בטכנולוגיה שיווקית חדשה, יזכו לא רק במיתוג עצמי כחברה חדשנית ונועזת - אלא גם בפלטפורמה המאפשרת להם לעשות קמפיין שיווקי ממוקד.

מעל הכול, המותגים הללו יכולים להיות אלה שיסללו את הדרך למותגים הגדולים יותר, שנוטים להיכנס לתחומים חדשים רק כאשר אלה הוכיחו היתכנות.