גרוס נגד אובמה: "המדיניות הנוכחית - זריקת כסף לשירותים"

ביל גרוס, "מלך האג"ח" המנהל את קרן פימקו, מתאר בפסימיות את מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם ■ "האוכלוסייה בארה"ב מזדקנת וזה שוחק את הצמיחה" ■ "תנסו לעשות את זה בדרך אחרת, וושינגטון"

ביל גרוס, מנהל קרן פימקו המכונה גם "מלך האג"ח", מפרסם היום (ד') תחזית לא אופטימית במיוחד באשר לעתיד הכלכלה העולמית, בה הוא חוזר על תחזית הקרן לצמיחה איטית ושברירית במיוחד בשנים הקרובות כאשר הערובה היחידה לצמיחה משמעותית מקורה בגידול האוכלוסייה.

"הקפיטליזם, ניתן לקבוע, משגשג כשיש עוד ועוד ועוד - אבל לא כל כך כשיש פחות או ציפיות לפחות", מסביר גרוס. "זוהי הנחה לפיה הקפיטליזם תלוי בסופו של דבר בביקוש ואם אי פעם יקרה מצב של האטה בגידול האוכלוסייה - אז המערכת הכלכלית הכי יעילה בעולם תעמוד למבחן; ההנחה שלי היא שתמיד יהיה מספיק ייצור כדי לספק את האוכלוסייה המתרחבת - אך אולי לא יהיו מספיק אנשים כדי להכיל את הייצור המתרחב".

לטענתו של גרוס ושל עמיתיו בקרן פימקו, הנחשבת לקרן הגדולה בעולם בתחומה, המדינות המרכזיות בכלכלה המערבית ובהן ארה"ב, איטליה, גרמניה ויפן מזדקנות מדי שנה ומבססות את הדאגה מפני האטה בקצב ההתרחבות של האוכלוסייה שעליו נשענת הצמיחה הכלכלית המערבית.

השינויים הדמוגרפיים הללו, נטען, מצטרפים לשורת נתונים אחרים המרכיבים את התזה העדכנית של פימקו, "הסדר החדש" (The New Normal) הגורסת כי השנים הקרובות יתאפיינו בצמיחה איטית ושברירית בכלכלה, הגברת הרגולציה ולוקאליזציה של השווקים - בניגוד לסדר הכלכלי שאפיין את השנים האחרונות שטרם המשבר הכלכלי העולמי.

גרוס מסכם את הסקירה שלו באווירה ציורית ואומר: "המאמצים הקיימים לשמור באופן מלאכותי על אחוז גבוה של הוצאות הצרכנים היא משהו שניתן להשוות לזריקה של כסף לאסלה והורדת המים בכלכלה. עדיף בהרבה ליצור ולחקות מדיניות ממשלתית תעשייתית אחרת, כזו שמתמקדת בתשתיות, באנרגיות ירוקות, בחינוך רלוונטי יותר ובשירותי בריאות יקרים פחות".

"עד שלא נעשה את זה, מעצבי המדיניות ימשיכו לנפנף בידיים שלהם מול העין האלקטרונית, מחכים לירידת המים, מחכים עוד לירידת המים, מחכים עוד קצת לירידת המים - עם מעט מאוד הצלחה. תנסו לעשות את זה בדרך אחרת, וושינגטון".