בטר פלייס: ברן תקים תחנות החלפת סוללות בעשרות מ' ד'

בטר פלייס תקים בישראל עד כ-70 תחנות בעלות של 1.5-1.7 מ' ד' לתחנה ועוד כ-30 תחנות בדנמרק ■ החברה רשמה עד אמצע יוני כ-3,000 הזמנות "סגורות" לרנו פלואנס ■ ההערכות: החברה לישראל תהיה בין הראשונות לאמץ את הרכב החשמלי; מחזיקה בצי של 1,600 רכבים

חברת "ברן הנדסה" נמצאת במגעים מתקדמים לניהול פרויקט הקמת "תחנות החלפת הסוללות" של בטר פלייס. בטר פלייס מתכוונת לפרוש בשנים הקרובות בישראל 50-70 תחנות החלפה על צירים מרכזיים בערים ומחוצה להן בעלות שמוערכת כיום ב-1.5-1.7 מיליון דולר לתחנה, כולל עלות הקרקע. בנוסף יוקמו עוד כ-30 תחנות בדנמרק, שם אמור הפרויקט להתחיל במקביל.

תחנות ההחלפה של בטר פלייס כוללות מתקן רובוטי להחלפה אוטומטית של הסוללות, מערך לוגיסטי לאחסון סוללות מלאות וטעינה מהירה של סוללות ריקות ומערכות תקשורת ותמיכה שונות. חלק מהתחנות יוקמו בתחנות דלק ואחרות על שטחים עצמאיים. עדיין לא ידוע מה חלקה של ברן בפרויקט וככל הנראה התקנת המערכות הרובוטיות עצמן תתבצע על ידי קבלן נפרד כאשר ברן תנהל את הצד ההנדסי.

מנתונים שחשפה לאחרונה רנו בכנס משקיעים עולה כי מלבד הרנו פלואנס ZE, שכבר נחשפה, בכוונתה לצייד דגם רכב נוסף במערכת החלפת הסוללות המהירה שפותחה בשיתוף עם בטר פלייס. מדובר ברכב העירוני "ZOE", שייצורו יחל בצרפת באמצע 2012. ה-ZOE, שתהיה בגודל של רנו קליאו לערך, תהיה מיועדת בעיקר ללקוחות שרוב נסיעותיהם קצרות ומתבצעות בעיר. היא תצויד במערכת הפעלה מתקדמת לרכב, שמבוססת על מסך מגע ו"אייקונים" בנוסח IPAD ודומיו.

בכנס חשפה רנו כי עד אמצע יוני נרשמו בישראל כ-3,000 הזמנות מוקדמות "סגורות" לרנו פלואנס.

1,600 כלי רכב

צי הרכב של החברה לישראל על שלוחותיה השונות - צים, בז"ן, כי"ל, טאואר ואחרות - מוערך בכ-1,600 כלי רכב והוא מופעל כיום על ידי שלוש חברות ליסינג גדולות. בענף מעריכים כי חברות אלה ימנו עם המאמצות הראשונות של כלי הרכב החשמליים כאשר אלה יהיו זמינים למסירה נרחבת בסוף 2011. טאואר סמיקונדוקטור כבר הודיעה כי בכוונתה לעבור לרכב חשמלי כאשר זה יהיה זמין. לחברה זו בלבד כ-500 כלי רכב.

בכנס המשקיעים הבינלאומי חשפה רנו גם כמה נתונים על טווחי הנסיעה הריאליים של המכונית החשמלית "LEAF" של ניסן, שמצוידת בסוללה במשקל 250 קילו שטווח הנסיעה הממוצע המוצהר שלה הוא כ-160 קילומטר וחלל משפחתי ל-4-5 נוסעים ומטען.

מהנתונים עולה כי בתנאים אירופיים טווח הנסיעה האופטימלי של ה"LEAF" (כ-170 קילומטר או כשבע שעות פעולה רצופות) מושג בנהיגה עירונית במהירות ממוצעת של כ-24 קמ"ש, עם טמפרטורת חוץ של 20 מעלות ומזגן לא פועל. נסיעה עירונית ופרברית עם טמפרטורה חיצונית של 27 מעלות ומזגן פועל מפחיתה את הטווח הרצוף ל-113 ק"מ או 3.2 שעות פעולה. מבטר פלייס נמסר כי הרנו פלואנס החשמלית שתגיע לישראל מצוידת בסוללה ובמערכת ניהול שונות מאלה של הניסן LEAF.

נסיעה פרברית ובין עירונית במהירות ממוצעת של 81 קמ"ש עם טמפרטורה חיצונית של 35 מעלות כמו בקיץ הישראלי, מפחיתה את הטווח הרצוף ל-76 ק"מ ושעת נסיעה אחת עד התרוקנות המצברים. עם זאת, ניתן להשיג גם טווח של 220 קמ"ש בנסיעה "רגועה" בכבישים משניים במהירות ממוצעת של כ-60 קמ"ש וללא מזגן. עדיין לא ברור אם הנתונים תקפים גם לגבי המכוניות החשמליות שישווקו בישראל.

כל המכוניות החשמליות של רנו וניסן יצוידו במערכות תומכות, שאמורות להקנות לנהג הרגלי נהיגה מתאימים לאופייה ולמצב הסוללה ולדווח לו על הטווח הריאלי ליעדו.

מבטר פלייס נמסר בתגובה כי "הנתונים מוכיחים ביקוש הולך וגדל לרכב החשמלי בישראל כמו גם בעולם. אכן יותר מ-3,000 לקוחות פרטיים כבר נרשמו במרכז המבקרים להזמנת רכב. טכנולוגיית החלפת הסוללה היא הפתרון היחיד היום בעולם שמתמודד עם טווח הנסיעה המוגבל של הרכב החשמלי ומאפשר נסיעה בטוחה למרחקים ארוכים. פתרון הסוללה המתחלפת עתיד להיות בכמה דגמים נוספים שיגיעו לישראל בשנים הקרובות ונבחן היום ע"י כמה מדינות בעולם. בנוגע להסכמים שלנו עם חברות במשק הישראלי ומחוצה לו, החברה אינה מוסרת פרטים על תהליכים אלו".

מחברת ברן נמסר כי "חברה ציבורית אינה נוהגת להגיב על ידיעות הנוגעות לפעילותה העסקית".