בקרוב בסלון שלכם: האפליקציות והשירותים שיעברו לטלוויזיה

אחרי שאיבדה מאפקט השבטיות לטובת צפייה במחשב ובסלולר, יצרניות האלקטרוניקה מנסות להחזיר את הטלוויזיה לקדמת הבמה עם אותם כלים להם הפסידה: השכרת סרטים אונליין, חנות אפליקציות, YouTube, טוויטר וסקייפ

מדורת השבט הנוסטלגית בה כל המשפחה ישבה מול מסך אחד בסלון כבר כובתה כליל בשנים האחרונות, בעקבות כניסתם של מסכים פרטיים בחדרי השינה בבית, היכולת להקליט תוכניות במכשירי הקלטה דיגיטליים, ה-VOD וכמובן האינטרנט (וגם קצת הסלולר), שאיפשרו לאנשים להוריד תוכניות וסרטים ולצפות בהם גם לבד.

יצרני הטלוויזיות, שבחלק גדול מהמקרים הם יצרני המחשבים הניידים והנייחים, אמנם נהנו מהגידול בכמות המסכים בבית, אולם משהו גרם להם להבין שבמקום שאדם יחזיק בבית טלוויזיה אחת של יצרן אחד, יחבר אליה מקליט של חברת הכבלים או הלוויין של יצרן אחר וישתמש בשירותי VOD וסטרימרים של חברות נוספות - הגיע הזמן לאחד את המוצרים האלה במסך אחד, ועל הדרך גם להתחיל להציע שימושים חכמים יותר במסכים ה"טיפשים".

גוגל נכנסת, סמסונג מחדשת

החברה הראשונה שכנראה תצליח להשפיע על השוק הזה היא גוגל, שעושה את הדרך מהמחשב ומהסלולר אל הטלוויזיה. בעוד מספר חודשים מתכננת ענקית האינטרנט להשיק את שירות הטלוויזיה שלה - גוגל TV.

מדובר במערכת הפעלה לטלוויזיה שתאפשר למסך הגדול בסלון להיות מחובר לרשת. השירות החדש יציע לבצע חיפוש בלוח השידורים אחר תוכנית מסוימת - יכולת שלא קיימת היום בחברות הטלוויזיה בעולם.

מעבר לכך, הממשק החדש של גוגל, שיתלבש על השידור המקורי של הטלוויזיה, יאפשר גם לבצע הקלטות של תוכניות עתידיות וגם לראות אילו תוכניות טלוויזיה זמינות באתרי אינטרנט, כמו אמזון או Hulu.

במקרה הזה, הצופה יכול לראות את התוכנית באופן שקוף מהאינטרנט בטלוויזיה, מבלי שהוא יבדיל אם מדובר בתוכן שהגיע מחברת הכבלים או הלוויין שלו או מאתר אינטרנט.

כמובן שגוגל גם הטמיעה את שירות YouTube במוצר שלה, שיאפשר לבצע חיפוש אחר סרטונים, כך שאפשר יהיה לראות אותם גם במסך הגדול.

בשביל ליהנות משירותי גוגל TV, הלקוחות יצטרכו לקנות ממיר מיוחד שיתחבר לטלוויזיה ויכלול חיבור לאינטרנט ומקלדת עם עכבר. חוץ מזה, ניתן יהיה להשתמש בטלפון חכם המבוסס על אנדרואיד בתור שלט. חברת סוני הודיעה כבר כי היא תטמיע את הממיר המיוחד לאחד מדגמי הטלוויזיה הבאים שלה.

מי שנראה כי היא חוששת מהמהלך של גוגל היא חברת סמסונג הקוריאנית. "סמסונג לא מתכננת להכניס לטלוויזיות שלה את גוגל TV או לאפשר לחבר אותו אליהן", אומר מנהל בחטיבת האסטרטגיה בתחום הטלוויזיות של החברה, לי ג'אנהיי, שציין כי הסיבה לכך היא שסמסונג משיקה חנות אפליקציות משלה, שתייתר כביכול את השימוש בשירותי גוגל. עוד הוסיף ג'אנהיי כי ההבדל בין גוגל TV לסמסונג TV הוא חופש הבחירה שיהיה לצופים לבחור באילו אפליקציות הם רוצים להשתמש.

סמסונג מתכננת לשים בחנות אפליקציות הטלוויזיה שלה שירותי הזמנת סרטים מבלוקבסטר ומנטפליקס וגם אפשרות להוריד אפליקציות של שירותים נוספים.

סמסונג גם תעשה את ההתאמה למסך הגדול של הטלוויזיה, וכך יקבלו הצופים גם שירותים כמו פיקסה, מפות גוגל, פליקר, טוויטר וסקייפ. בסמסונג ישראל עובדים גם על הכנסת אפליקציה של ynet למסכים.

לדבר עם טלוויזייה של פנסוניק

מי שהולכת למנף את שירות סקייפ כאחד מהשירותים המובילים שלה היא פנסוניק, שתציע ערכה מיוחדת שתתחבר לחלק מהמסכים שלה ותאפשר לנהל שיחות וידיאו בסלון באיכות גבוהה.

"החזון שלנו הוא שהלקוחות יוכלו לקיים שיחות סקייפ איכותיות בתוך הבית ומחוצה לו על-ידי שימוש במגוון רחב של מוצרים מבוססי רשת", אומרת סמנכ"לית פיתוח עסקי בסקייפ העולמית, הלן בלקבורן. "התחלנו עם המחשבים האישיים, עברנו לטלפונים סלולריים ולטלפונים קווים עם אפליקציית וידיאו, וכעת אנחנו מציגים את הדור הראשון של שיחות הווידיאו דרך מסכי הטלוויזיה של פנסוניק".

לדברי מנכ"ל יורוקום-פנסוניק, מוטי אלמליח, "המגמה הרווחת בקרב יצרני המסכים הדקים היא לחבר את המסך הביתי לעולם האינטרנט. נכון להיום קרוב לשליש ממכירות המסכים בעולם הן של מסכים עם קישוריות לאינטרנט".

אלמליח אומר כי בפנסוניק צופים כי במהלך 2011 יתעצם משמעותית השילוב בין העולמות, כך שעד סוף השנה הבאה קרוב למחצית מהמסכים שיימכרו בעולם יאפשרו שימוש באפליקציות אינטרנטיות.

בחברת סוני, שכאמור תשלב את גוגל TV בחלק מהדגמים שלה, מציעים שירותי תוכן נוספים דרך הטלוויזיות שלהם - החל מתחנות רדיו אינטרנטיות כמו פנדורה ועד שירותי השכרת סרטים מנטפליקס ואמזון. כמובן שגם פייסבוק וטוויטר נמצאים כאן ומאפשרים לגשת אליהם ואל החברים מהמסך בסלון.

אפל עדיין מאחור

ב-LG מציעים את פלטפורמת Net Cast, הכוללת YouTube, פיקסה, מזג-אוויר ונטפליקס. לאור העובדה שנטפליקס ואמזון לא ממש נתמכים בישראל, ביבואנית החברה בישראל עובדים כרגע על התאמה של שירות השכרת סרטים מספק תוכן מקומי.

"פחות מעניין אותנו להכניס תוכן טקסטואלי מקומי לטלוויזיות, כי אנשים פחות רוצים לקרוא טקסט במרחק של 2.5 מטר", אומר ארמן גורלי, מנהל מותג LG בקבוצת ח.י, יבואנית החברה.

בניגוד לחברות אחרות, בטושיבה מתכננים לפתח חנות תוכן מיוחדת למסכים שלהם, שתעבוד בסינרגיה עם מוצרים אחרים של החברה. אך אין מה לחכות לחנות בישראל, כיוון שהחלק הארי של השירותים לא נתמך בארץ, ולכן החנות לא תשולב כרגע במסכים.

מי שנשכחה לפחות כרגע בעולם הטלוויזיה היא חברת אפל, שכבר מספר שנים מוכרת את האפל TV, שזו מעין קופסה לבנה המתחברת למסך הגדול בסלון ומאפשרת להשכיר סרטים ותוכניות טלוויזיה באיכות HD. מלבד זאת, ניתן לצפות כאן בתכנים מ-YouTube וגם להאזין לשירים ולהסתכל בתמונות הנמצאות במחשב האישי.

שמועות ברשת טוענות כי אפל עובדת על גירסה חדשה למכשיר, שתפעל על מערכת ההפעלה של ה-iPhone וה-iPad ותאפשר להריץ עליו אפליקציות.

בסופו של דבר, השירותים החדשים נשמעים מאוד מבטיחים, אבל יצרניות הטלוויזיה צריכות להיזהר. עם שלל האפליקציות והשירותים המסך עשוי להפוך לעוד שלוחה של המחשב, במקום מרכז בידור בו יושבים בצורה פאסיבית על הכורסה.