נגמרו הימים הטובים של יו"ר לאומי

איתן רף טייל בעולם בחסות הרעות ותנאי העסקה המיוחדים, דוד ברודט יכול כנראה לשכוח מזה

דוד ברודט מקבל מאיתן רף ירושה כבדה, שמשמעותה העיקרית: החיים הטובים והנוחים של איתן רף בראשות בל"ל חלפו ולא יחזרו עוד. במקומם יבואו ימים של החלטות קשות, ויכוחים ועימותים.

רף הועסק בבנק במשרה חלקית, כ-80% משרה, וגם שימש, באישור בנק ישראל, יושב ראש של חברות בנות. כך, יכול היה לעסוק בעניינים העסקיים המקובלים וגם לנסוע ברחבי הגלובוס בתפקידו כיו"ר החברות בארה"ב ובבריטניה וכיו"ר לאומי פרטנרס.

דוד ברודט, לעומת זאת, מחויב, על פי הוראת המפקח מלפני כשנה, ב-100% משרה, וכן נאסר עליו לשמש במקביל יו"ר דירקטוריון של חברות בנות. בכך תמו רוב הנסיעות בתפקיד.

נראה שגם הנסיעות המשפחתיות המשותפות נגמרו. משפחותיהם של גליה מאור, דליה טל ואיתן רף נסעו לטיולים יחדיו, בנסיעות פרטיות. נראה שברודט אינו שייך לארגז החול הלאומי, מה גם שבזמן הקצוב לו - חוזה לשלוש שנים, שאפשר שיחזיק עד תומו ואפשר שלא - לא יספיק לפתח קשרי רעות כאלה.

המפקח דורש מהפך ביחסים

עכשיו מחכה לו דו"ח ביקורת, והוא צריך להתמודד עם שתי פצצות מתקתקות ועם מפקח על הבנקים שעבר בהצלחה סדרת עימותים עם יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר ובעלת השליטה שרי אריסון; מפקח עם כוח ומשוחרר מלחצים (גם המפקח שיבוא אחרי רוני חזקיהו צפוי להיות כזה), ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שבנק לאומי מציב לו אתגר גדול בהיותו הבנק הראשון בישראל ללא גרעין שליטה.

חזקיהו אישר את מינויו של ברודט לדירקטור בלאומי, וצפוי לאשר בקרוב מאוד את מינויו כיו"ר. אפשר שהפיקוח על הבנקים יראה ביישום הדו"ח את המבחן הראשון של ברודט.

כדי להבין את עמדותיו של חזקיהו לעומק, יש לשים לב לדברים שאמר באירועים פומביים. במסיבת העיתונאים שנערכה השבוע, ביום ג', אמר: "לאומי יעבור להיות בנק ללא גרעין שליטה וזה אתגר להתמודד עם סיכונים ללא בעל שליטה. לבנק לאומי יש מנכ"לית טובה, ודוד ברודט ילמד את הבנק. אם בהמשך תהליך הלימוד יהיו החלפות, נבחן כל החלפה לגופה. חילופי הדורות בלאומי הם אתגר לברודט. אני מצפה שיעשה עבודה טובה".

בכנס לשכת המבקרים הפנימיים שהתקיים ב-26 במאי 2010, שרטט חזקיהו במדויק את אופי היחסים הרצוי בעיניו בין הדירקטוריון להנהלה בבנק (באותה עת היה דו"ח הביקורת האמור בחזקת "טיוטת דו"ח"):

"הדירקטוריון לא עובד אצל המנכ"ל אלא המנכ"ל עובד בבנק שמנוהל על ידי הדירקטוריון... השטח לא יכתיב לאן הולכים ואחר כך הדירקטוריון יאשר, אלא הדירקטוריון צריך לקבוע את האסטרטגיה, ואסטרטגיה מתחילה עם ניהול סיכונים. תפקיד הדירקטוריון הוא לקבוע מה עושים, ויותר חשוב - מה לא עושים. בנק הוא עסק גדול והעסק חייב להיות מתוכנן מלמעלה למטה, ולא להפך".

חזקיהו גם התבטא באחרונה בעניין הדירקטורים ואמר כי הפיקוח שוקד על שינויים בדרכי עבודת הדירקטוריון ובאמות המידה של אישור דירקטורים לבנקים. לדבריו, "מה שחשוב זה לא רק כשירות פורמלית של עמידה בהשכלה וניסיון, אלא גם התאמה ספציפית לאותו מוסד בנקאי".