עשרה חודשים לאחר שנוחי דנקנר השלים את עסקת בעלי העניין להכנסת החברה הפרטית גנדן תיירות לקבוצת אי.די.בי שבשליטתו תמורת 1.2 מיליון דולר בלבד, נראה כי לא מדובר בהשקעה האחרונה של הקונצרן בזרוע התיירות שלו.
היום הודיעה אי.די.בי כי במסגרת העסקה להכנסת קרן סקיי להשקעה באי.די.בי תיירות (הכוללת כיום בעיקר את חברת התעופה ישראייר), תשקיע אי.די.בי כ-30 מיליון דולר בחברה הבת. על פי הערכות בשוק, כמחצית מהסכום יהיה בהלוואה בצורת אג"ח והיתר כהזרמת הון.
ההזרמה של אי.די.בי מתבצעת כחלק מהסכם עם קרן ההשקעות סקיי, המנוהלת על ידי צבי יוכמן וניר דגן, שתשקיע כ-15 מיליון דולר באי.די.בי תיירות באמצעות אג"ח להמרה. כלומר, מדובר בהלוואה שייתכן שתהפוך בעתיד למניות.
לפי ההערכות, אם תומר ההלוואה למניות, תחזיק קרן סקיי בכ-25% ממניות אי.די.בי תיירות. בסך הכל, יוזרמו לאי.די.בי תיירות כ-45 מיליון דולר, מה שיביא לשיפור משמעותי במצבה הפיננסי של החברה.
במסגרת העסקה יבוצעו גם שינויים ניהוליים באי.די.בי תיירות. דוד קמיניץ, יתמנה לתפקיד מנכ"ל החברה במקום אבי בן-אסאייג, שעזב לפני מספר שבועות, לאחר 8 חודשים.
קמיניץ הצטרף לקרן ההשקעות סקיי לפני כחודשיים. הוא עבד בעבר עם יוכמן ודגן בעת שכיהן כמנכ"ל בחברות התקשורת ברק ו-HOT. גם את אי.די.בי הוא מכיר היטב מימיו כמנכ"ל ברק.
מקורבים לאי.די.בי תיירות ציינו היום כי המטרה המרכזית של העסקה היא פיתוח עסקי של החברה, בעיקר באמצעות מיזוגים ורכישות. אולם, הסכום יביא גם לשיפור במאזנה החלש של אי.די.בי תיירות, וייתכן שחלקו יופנה לפירעון חובות לבנקים.
הפסד של יותר מ-100 מיליון דולר
אי.די.בי תירות החברה מחזיקה בין היתר בחברת התעופה ישראייר, כאמור, וכן בחברות התיירות דיזנהויז, צבר ונתור. מאז הקמת צברה ישראייר, ההחזקה המרכזית של אי.די.בי תיירות כיום, הפסד של יותר מ-100 מיליון דולר.
במסגרת נתונים שנחשפו כחלק מעסקת המכירה של גנדן תיירות לאי.די.בי תיירות אשתקד, הפנו רואי החשבון את תשומת הלב למצבה של גנדן תיירות, לאור הפסדיה הצבורים, הגירעון שלה בהון העצמי והגירעון בהון החוזר.
בעלי השליטה בגנדן תיירות - דנקנר (47%), אבי פישר (33%), משפחת שימל (15%) וצורי דבוש (5%) - ויתרו במסגרת העסקה על הלוואת בעלים בגובה של 185.5 מיליון שקל שהעמידו לחברה במהלך השנים. לאחר המרת הלוואת הבעלים, עמד הגירעון בהון העצמי של גנדן תיירות על 32.4 מיליון דולר. במקביל, שוחררו המוכרים מערבות בנקאית שהעמידו לגנדן תיירות.
ברבעון הראשון של 2010 הפסידה גנדן תיירות 23.7 מיליון שקל. תוצאותיה הושפעו לרעה משער החליפין, התייקרות הדלק הסילוני, עלויות בלתי צפויות בקשר עם זמינות מטוסים חכורים ועלויות הקשורות במעבר של ישראייר לביצוע טיסות ליעדים נבחרים באמצעות טיסות סדירות.
מקורבים לעסקת אי.די.בי תיירות מעריכים כי למרות הקשיים המאפיינים את ענף התיירות, מצבה החברה צפוי להשתנות לטובה, וכי כבר בשנה הבאה תעבור החברה לרווחיות.
לקמיניץ, המנכ"ל הנכנס, ניסיון בטיפול במצבים פיננסיים מורכבים. הוא קיבל לידיו את חברת ברק בשנת 2003 במצב של משבר בשל אג"ח בהיקף של מאות מיליוני שקלים שהיא הייתה אמורה לפרוע, והיה ספק אם תוכל לעמוד בכך. יוכמן וקרן סקיי לקחו חלק בהסדר שגיבש קמיניץ, ותוך שיתוף פעולה הצליחו בסופו של דבר להגיע להסדרים להחזרת החוב.
בשנים האחרונות, החליף קמיניץ לא מעט תפקידים, כשלאחר התפקיד בברק עבר לתפקיד מנכ"ל הוט שם כיהן במשך שלוש שנים. לאחר מכן ניהל את חברת האנרגיה דלק ישראל במשך כשנה בלבד.
יוכמן ימונה ליו"ר
מלבד המינוי של קמיניץ, ימונה יוכמן ליו"ר פעיל של אי.די.בי תיירות לצידו של חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי, שיכהן גם כן כיו"ר אי.די.בי תיירות. גבריאלי גם היה זה שיזם והוביל את כניסתה של קרן סקיי לקבוצה. נציגות נוספת לקרן סקיי יהווה אמיר ארבן, שותף בקרן, שימונה לדירקטור.
קרן סקיי היא קרן השקעות ישראלית שהוקמה לפני כ-5 שנים. בין השקעות הקרן ניתן למנות את נטלי סקיולייף, קבוצת קרגל, ואדם מילוא. לדברי יוכמן "ההשקעה של הקרן באי.די.בי תיירות משקפת את הפוטנציאל שאנו רואים בקבוצה", אמר. "אנו מאמינים כי שילוב היכולות של כל הצדדים יהווה מכפיל כוח חשוב לפיתוח עסקיה של אי.די.בי תיירות, ולקידום התהליכים האסטרטגיים בה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.