תחזית עגומה בארה"ב: ההאטה תמשיך ואף תחריף

הכלכלה הגדולה בעולם עדיין מתמודדת עם שיעור האבטלה הגבוה לנוכח מחסור בעבודות שגורם לצרכנים האמריקנים לרסן את ההוצאות שלהם ■ "נראה שחלה האטה, אנחנו לא טוענים שאנחנו בדרך למיתון כפול. זו התאוששות מתונה"

כלכלת ארה"ב צפויה להמשיך להצטנן ברבעון בשלישי, זאת כאשר הכלכלה הגדולה בעולם עדיין מתמודדת עם שיעור האבטלה הגבוה לנוכח מחסור בעבודות שגורם לצרכנים האמריקנים לרסן את ההוצאות שלהם.

נתוני משרד המסחר שפורסמו אתמול (ו') הראו כי כלכלת ארה"ב צמחה בין אפריל ליוני בשיעור שנתי של 2.4%- הנמוך מהמצופה. זאת לאחר שהתרחבה בשיעור שנתי של 3.7% ברבעון הראשון של השנה. מהנתונים עוד עולה הוצאות משקי הבית עלו בשיעור של 1.6% בהשוואה לעלייה של 1.9% ברבעון הראשון.

"הכלכלה עדיין נאבקת לתפוס תנופה", אומר דיוויד רסלר, כלכלן ראשי בנומורה בניו יורק. "הצרכנים עדיין זהירים ביותר לגבי הוצאות, בייחוד בנוגע להוצאות גדולות על פריטים יקרים". רסלר מעריך שהכלכלה תתרחב בשיעור של 1.7% בלבד ברבעון השלישי.

הצמיחה בשלושת החודשים האחרונים נתמכה על ידי עליות במלאי, בבניית בתים, בהשקעות עסקיות ובהוצאות ממשלתיות. למרות זאת ובמקביל להתאוששות במחצית הראשונה, שיעור האבטלה עדיין מרחף סביב ה-10%, מה שגורם לכך שהוצאות משקי הבית עדיין לא תומכות בהתאוששות הכלכלית.

הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-4.1% מהרבעון הרביעי של 2007 עד לרבעון השני של 2009, לעומת ירידה של 3.7% בעבר. הוצאות משקי הבית ירדו ב-1.2% בשנת 2009 - שיעור הכפול מהתחזיות והגדול ביותר מאז 1942.

"הדפוס המוכר הוא חזרה מהירה למצב נורמלי", מסביר ג'יי פלדמן, כלכלן בקרדיט סוויס בניו יורק. "נראה שחלה האטה, אבל אנחנו לא טוענים שאנחנו בדרך למיתון כפול. זו התאוששות מתונה".

כלכלני קרדיט סוויס חוזים כי הצמיחה תעמוד על שיעור שנתי של 2.75% במחצית השנייה של השנה. לעומת זאת, ב-HSBC חוזים צמיחה ממוצעת של 2% מיולי ועד דצמבר, זאת כאשר קבוצת המחקר Conference Board צופה צמיחה של 1.6%.