קרנות הנאמנות סוגרות חודש חזק: גייסו 2.5 מיליארד שקל ביולי

מנהלת נכון לסוף חודש יולי כ-146.6 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים ■ האווירה החיובית בשוקי המניות החודש סייעה לקרנות המנייתיות לסיים את החודש בטריטוריה החיובית לראשונה מאז מרץ 2010 וזאת לאחר שהן גייסו כ-70 מיליון שקל

תעשיית קרנות הנאמנות מסכמת בצורה חיובית את חודש יולי: בשבוע החולף נרשמו גיוסים נוספים של כ-400 מיליון שקל שהובילו את תעשיית הקרנות לגיוס חודשי של כ-2.5 מיליארד שקל - הגיוס החודשי הגבוה ביותר ב-2010. בנטרול הקרנות הכספיות שגייסו כ-350 מיליון שקל, רשמו הקרנות המסורתיות גיוס של כ-2.1 מיליארד שקל - הגיוס השלישי בגודלו בשנת 2010. כך, על פי נתונים שאסף רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

עיקר הפעילות החודש היה בקרנות האג"ח לסוגיו, כאשר בלטו בגיוסים ניכרים קרנות אג"ח חברות וכללי וקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד, ומנגד בלטו עם הפדיונות הגבוהים ביותר הקרנות השקליות.

בסיכום חודשי רשמו קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד גיוס של כ-800 מיליון שקל לאחר שבשבוע החולף הן רשמו גיוס קל של כ-90 מיליון שקל. בקרנות השקליות נרשמו השבוע פדיונות גבוהים של כ-190 מיליון שקל שהובילו אותן לפדיון חודשי של כ-300 מיליון שקל - ירידה של יותר מחצי בקצב הפדיונות של חודש יוני.

קרנות אג"ח חברות וכללי נמצאות במומנטום חיובי בחודשיים האחרונים, כאשר מידי שבוע אנו עדים לעליית מדרגה בקצב הגיוסים אליהן. כך, בשבוע החולף גייסו קרנות אג"ח חברות וכללי כ-500 מיליון שקל נוספים, או קצב גיוס יומי של כ-100 מיליון שקל בעוד בראשית החודש קצב הגיוסים עמד על כחצי מכך. בסיכום חודשי רשמו קרנות אג"ח חברות וכללי גיוס מרשים ביותר של כ-1.5 מיליארד שקל - יותר מפי שניים מהגיוס בחודש יוני שעמד על כ-600 מיליון שקל ובנוסף החודש הטוב ביותר מאז מרץ 2010.

האפיק המנייתי נסחר בשבוע החולף ביציבות יחסית עם נטייה לעליות קלות, כאשר מדד ת"א 25 מסיים ללא שינוי, על רקע הירידה החדה בשער מניית טבע, ולצד עליות נאות במניות הבנקים וחיפושי הגז והנפט. בסיכום שבועי רשמו הקרנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) גיוס קל של כ-40 מיליון שקל. האווירה החיובית בשוקי המניות החודש סייעה לקרנות המנייתיות לסיים את החודש בטריטוריה החיובית לראשונה מאז מרץ 2010 וזאת לאחר שהן גייסו כ-70 מיליון שקל, תוך שונות בין הקטגוריות: הקרנות המתמחות במניות בישראל בלטו לטובה עם גיוס נאה של כ-60 מיליון שקל, לקרנות הגמישות נכנסו כ-35 מיליון שקל ואילו בקרנות המתמחות במניות בחו"ל נרשמו פדיונות קלים של כ-25 מיליון שקל.

הקרנות הכספיות הן הנפגעות העיקריות מיציאת המשקיעים מהבונקר הזמני בו הם שהו בחודשים מאי ויוני, שהיו טובים מאוד לקרנות הכספיות עם גיוס כולל של כ-3.6 מיליארד שקל. בסיכום חודש יולי אמנם רשמו הקרנות הכספיות גיוסים של כ-350 מיליון שקל אך החצי השני של החודש עמד כבר בסימן פדיונות כאשר בשבוע החולף בלבד הן פדו כ-50 מיליון שקל ובכך ציינו את השבוע הגרוע ביותר מבין 18 השבועות האחרונים. בנוסף, גם החודש היינו עדים לגיוסים גבוהים, בעיקר לצורכי "מגן מס", בסמוך לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יוני שעלה ב-0.3%.

קרנות אגד חוץ סיימו את חודש יולי בדומה לחודש יוני, עם גיוסים נאים של כ-170 מיליון שקל, כאשר בשבוע החולף נרשמו גיוסים נמוכים מעט מהממוצע שהסתכמו בכ-35 מיליון שקל. נראה כי קרנות אגד חוץ ממשיכות לרכז עניין רב וסקרנות בעיני המשקיעים, וחלק מהכסף שהן מגייסות בא על חשבון הקרנות המתמחות במניות בחו"ל (פדיון חודשי של כ-25 מיליון שקל), קרנות אג"ח חו"ל (פדיון חודשי של כ-100 מיליון שקל) וקרנות כספיות מט"חיות נקובות בדולר, שאינן אטרקטיביות ברמת התשואות הנמוכה שהן מציעות על רקע הריבית האפסית בארה"ב.

בסיכום חודש יולי, צמחו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-3.8 מיליארד שקל המיוחסים לגיוסים נטו של כ-2.45 מיליארד שקל ולעליית ערך נכסי הקרנות בכ-1.35 מיליארד שקל, זאת על רקע עלייה במדד מיטב לקרנות הנאמנות בשיעור של כ-0.9% בחודש יולי. תעשיית הקרנות מנהלת נכון לסוף חודש יולי 2010 כ-146.6 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים.