הבעיה הטורקית של בנק הפועלים

נניח שהבעיה הרגולטורית תיפטר, האם יש לבנק ישראלי מה לחפש במדינה הולכת ומתנכרת

בנק הפועלים נמצא בבעיה בטורקיה. הבעיה של הפועלים אינה רק בגלל המצב הפוליטי, האווירה העוינת וההידרדרות ביחסים עם טורקיה. לפני הכול מדובר בבעיה בנקאית נטו של היעדר רישיון לפעילות מרכזית.

להפועלים יש שלוחה, בנק פוזיטיף, אבל השלוחה לא יכולה לפרוץ ולהתרחב - כי אין לה רישיון לקבל פיקדונות מהציבור. בהתחלה טענו בהפועלים שהבעיה מינורית ותיפתר תוך כמה חודשים.

ברם, הזמן חלף והיתר אין.

פוזיטיף נמצא במו"מ "אינטנסיבי" כבר ארבע שנים עם רשויות הפיקוח הטורקיות כדי לקבל היתר, אבל הרגולטור הטורקי מסרב והיתר לא נראה באופק. לכן נאלץ פוזיטיף להתרחב על בסיס הונו העצמי, ולכן צמיחתו איטית והתשואה על ההון אפסית.

שתי אפשרויות

המצב הנוכחי לא יכול להימשך. עם 4% תשואה בשנה אין להפועלים שום סיבה להחזיק בפוזיטיף ולרתק לשם 300 מיליון דולר. אם אין רישיון בנקאי מלא, הפועלים נמצא ב-DEAD END, אומר בנקאי בכיר. כך שלפני יו"ר הפועלים יאיר סרוסי והמנכ"ל ציון קינן עומדות שתי אפשרויות: למכור את פוזיטיף או להשיג את הרישיון.

כעת מנסים בהפועלים אסטרטגיה של גישה עקיפה. אם לא נקבל רישיון מהרגולטור - בואו נקנה את הרישיון. הפועלים מנסה לרכוש בנק עם רישיון קיים, למזג אותו לתוך פוזיטיף ולפתור את הבעיה. הואיל ולהפועלים אין עניין ברכישת פעילות בנקאית, חיפשו ומצאו מעין שלד בנקאי, ADA BANK, בנק קטן כמעט ללא פעילות.

הרעיון לכשעצמו נשמע סביר. בהשקעה של 30 מיליון דולר לערך אפשר לייצר לפוזיטיף את המקפצה כדי להתרחב ולצמוח. אבל מה יקרה אם המהלך ייכשל? מה יקרה אם הרגולטור בטורקיה לא יאשר לפוזיטיף, מסיבות פוליטיות או אחרות, את הרכישה, או לחילופין בנק ישראל ירים גבה ולא יאשר? במקרה זה לא תישאר לבנק הפועלים ברירה אלא למכור את פוזיטיף ולצאת מטורקיה.

ועוד עניין - היה והפועלים יקבל את ההיתר ופוזיטיף יוכל לצמוח ללא מגבלות; האם בעת הזו, כאשר מנהיגי טורקיה מתחברים עם אנשי חמאס, יש לבנק ישראלי מה לחפש בטורקיה העוינת.