לראשונה: אושרה ייצוגית נגד חברת יבטח בעילה של הלנת שכר

השופטת אהובה עציון: "אנו סבורים כי החברה פעלה בניגוד להוראות חוק הגנת השכר כששילמה שכרם של עובדיה באיחור, ומדובר בעניין עקרוני המצדיק אישור הגשת תביעה ייצוגית נגדה"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב אישר, לראשונה, הגשת תביעה ייצוגית בעילה של איחור בתשלום שכר לעובדים, מכוח חוק הגנת השכר. התביעה הוגשה נגד חברת "יבטח אבטחה ושמירה", אחת מהחברות הגדולות בענף האבטחה.

"אנו סבורים כי החברה פעלה בניגוד להוראות חוק הגנת השכר כששילמה שכרם של עובדיה באיחור, ומדובר בעניין עקרוני המצדיק אישור הגשת תביעה ייצוגית נגדה", כתבה השופטת אהובה עציון.

עם זאת, בית הדין דחה את בקשת התובע, המאבטח גבע יצחק, לאשר תביעה ייצוגית נגד החברה בגין אי-תשלום תוספת ותק ובגין תשלום שכר הנופל מזה אליו התחייבה החברה במכרז עליו חתמה, בנימוק שהתובע לא הוכיח את קיומה של התחייבות כזו.

יצחק עבד יבטח כשומר במוסדות חינוך בתל-אביב מאוקטובר 2002 ועד תחילת יולי 2006. באמצעות עו"ד גל גורודיסקי הגיש יצחק, לאחר סיום עבודתו בחברה, את התביעה, בטענה כי יבטח שילמה את שכרו החודשי, כמו גם את שכרם של יתר עובדיה, בין התאריכים 17 ל-20 בכל חודש, ובכך הלינה את שכרם בממוצע במשך 18 ימים בכל חודש, בניגוד לקבוע בחוק.

מנגד, יבטח טענה כי על התובע חל הסכם קיבוצי, לפיו מועד תשלום השכר יהיה לכל המאוחר עד ליום ה-14 לחודש, וכי אין מקום להגשה תביעה ייצוגית מקום בו קיים הסכם קיבוצי.

"חוק הגנת השכר קובע הוראות המיטיבות עם העובד, ומשכך גובר החוק על הוראות ההסכם הקיבוצי שחל על הצדדים. עצם קיומו של הסכם קיבוצי אינו מונע הגשת תביעה ייצוגית בגין רכיב השכר", קבעה השופטת אהובה עציון בהחלטתה.