כי"ל עולה 2.8% במחזור גדול: "המומנטום החיובי צפוי להימשך"

האנליסט גלעד אלפר ממיטב: ספקולציה בנוגע להתחזקות קרטל האשלג בנוסף למזג האויר הלוהט שממשיך לדחוף את מחירי הגרעינים (גם הבוקר המחירים עולים) צפוי להמשיך את המומנטום החיובי במנייה בטווח הקצר

מניית כיל פותחת את יום המסחר (ב') בבורסה בעלייה חדה ובמחזור גבוה. ביום חמישי אמנם פרסמה ענקית הדשנים, חברת פוטאש, דו"חות חזקים אולם אתמול רשמה כיל עלייה של 1.3% בלבד כך שהמגמה החיובית היום נעוצה בסיבות אחרות.

האנליסט גלעד אלפר ממיטב פרסם היום סקירה מעודכנת על החברה והמניה. אלפר אומר כי ספקולציה בנוגע להתחזקות קרטל האשלג בנוסף למזג האויר הלוהט שממשיך לדחוף את מחירי הגרעינים (גם הבוקר המחירים עולים) צפוי להמשיך את המומנטום החיובי במנייה. מנגד, מחיר היעד של אלפר עומד על 45 שקל, נמוך בכ-7.5% לעומת מחיר המנייה בבורסה.

בשיחה עם "גלובס" אומר אלפר על הסתירה לכאורה כי "מבחינה פונדמנטלית אני חושב שהמנייה נמצאת כיום פחות או יותר במחיר ההוגן שלה. עד שהאמריקנים לא יפרסמו את דו"ח המלאים ב-12 באוגוסט ואז נראה אם יש פגיעה כזו או אחרת ביבולים אין לי סיבה ממשית לשנות את מחיר היעד. אבל בינתיים, כל עוד מזג האוויר הקיצוני ממשיך לפגוע ביבולים ברוסיה ובמקומות אחרים ומחירי הסחורות החקלאיות בעלייה, כנראה שהמומנטום החיובי יימשך בשבוע - שבועיים הקרובים".

לגבי פוטאש אומר אלפר כי האופטימיות שעלתה משיחת הוועידה של החברה נובעת בעיקר משני גורמים: ראשית, החברה רואה לחץ מתפתח מבחינת יכולת יצרני האשלג לספק את הביקוש. נציין כי הדבר עומד בניגוד חד לתחזית המעודכנת של ה-IFA. אין כמובן שום בטחון שדווקא התחזית של ה-IFA היא הנכונה, אבל בהינתן איכות התחזיות של חברת פוטאש בשלוש השנים האחרונות, קשה להבין למה השוק יעדיף את תחזיות החברה, אולי חוץ מהאמונה שגם שעון שבור מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום.

שנית, מנכ"ל פוטאש צופה, על סמך שיחות שלו עם לקוחות החברה, כי מחיר התירס יעלה בעתיד הקרוב ל-5 דולר לבושל. אלפר מציין כי התחזית האחרונה של משרד החקלאות האמריקאי (תחזית שניתנה במחצית יולי) היא לטווח מחירים של 3.45 דולר עד 4.05 דולר לבושל תירס. אולם ייתכן כי דווקא בנושא מחירי הגרעינים מנכ"ל פוטאש נמצא, לפחות בינתיים, על קרקע יותר מוצקה.

במהלך היומיים שבהם עלתה מניית פוטאש ב-7%, גם מחירי הגרעינים היו חזקים מאוד עם עלייה של 7.2% במחיר התירס בספטמבר ל-3.92 דולר, כאשר המנוע העיקרי הוא מזג האוויר הלוהט באירופה המזרחית שפוגע קשה ביבולי החיטה. בהקשר זה, נציין כי התחזית הבאה של משרד החקלאות האמריקאי תינתן ב-12 לאוגוסט ותחזית זו צפויה להיות קריטית בכל הקשור להמשך המומנטום במחירי הגרעינים.

בינתיים, תחזית מוזאיק היא להמשך ירידה במחירי האשלג ברבעון העכשווי. נזכיר כי יש עודף משמעותי של אשלג ושמחירי הגרעינים, לפחות עכשיו, אינם מספיק חזקים להביא לשינוי חיובי משמעותי בשוק, אומר אלפר.

על הקרטל מציין אפלר כי עפ"י דיווחים בבלומברג, איש העסקים הרוסי סוליימן קרימוב, השייך לקבוצה השולטת באורלקאלי, מנהל מו"מ להשתלט גם על סילויניט ועל בילורוסקאלי. איחוד בין שלוש הקבוצות ייצור את יצרן האשלג הגדול בעולם עם נתח שוק של כשליש. יש לאיחוד זה משמעות נוספת כי סילויניט היא חברה הידועה בנטייתה לשבור את משמעת הקרטל, ולכן הכנסתה לתוך איחוד שכזה ייחזק את משמעת המחירים והכמויות. הזווית השלילית ארוכת הטווח של הסיפור הוא כי ברזיל, ובעיקר סין, ייקבלו תמריץ נוסף לפתח את מקורותיהם העצמאיים כדי לצאת מהצבת של הקרטל. אך בכל אופן, "בטווח הקצר-בינוני, קונסולידציה כזו היא חדשה טובה לכי"ל".