כמעט מנכ"ל: כך כובשים את משרת הסמנכ"ל הנכספת

רבים נושאים עיניהם למשרת מנכ"ל, בידיעה כשכהונה כסמנכ"ל היא הדרך הבטוחה לכבוש את הצמרת ■ אבל איך מגיעים למשרת סמנכ"ל? ■ 4 מנהלי השמת בכירים משרטטים את מסלולי הקריירה לתפקידים נחשקים ואת גובה השכר

רבים נושאים את עיניהם למשרת המנכ"ל, בידיעה שכהונה כמסמנכ"ל היא הדרך הבטוחה לכבוש את היעד הנחשק. אבל איך מגיעים למשרת סמנכ"ל? ארבעה מנהלי השמת בכירים משרטטים את מסלולי הקריירה הקלאסיים לשישה תפקידים מובילים, את גובה השכר הממוצע בכל שלב, ומייעצים לשאפתנים איך לקדם נכון את התהליך.

1. סמנכ"ל שירות

הדרך לתפקיד על-פי ירון לובינסקי, מנהל השיווק של חברת ההשמה אורטל

ירון לובינסקי, מנהל השיווק של חברת ההשמה אורטל / צלם תמר מצפי
 ירון לובינסקי, מנהל השיווק של חברת ההשמה אורטל / צלם תמר מצפי

* הלימודים:

"כדי להגיע למעמד של סמנכ"ל שירות נדרש תואר אקדמי. רצוי תואר שני במדעי החברה, ההתנהגות, מנהל עסקים או תעשייה וניהול. היום יש במספר מכללות ואוניברסיטאות התמחות מיוחדת במסגרת לימודי מנהל עסקים שנקראת 'ניהול השירות'. לתפקיד של סמנכ"ל שירות, יוקרת מוסד הלימודים פחות קריטית".

* אחרי הלימודים:

"זהו לרוב תפקיד שצומח מלמטה, ממשרות של נציגי שירות ומכירה במוקד. בהקשר זה, כדאי להעדיף ארגונים גדולים בענפים הבאים: סלולר, בנקים, ביטוח או תקשורת. בענפים אלו קיימות הכשרות טובות מאוד, מסלולים מסודרים של פיתוח קריירה ובניית אופקי קידום לשימור עובדים".

* הכשרות:

"כיוון שמדובר בתפקיד רחב מאוד ורב-תחומי, מנהלים בתחומי השירות חייבים לעבור כל הזמן הכשרות בנושאי ניהול קשים ורכים כמו סדנאות מנהיגות, מכירות, ניהול זמן, ניהול על-פי יעדים ועוד".

* טיפ לראיון למשרת סמנכ"ל שירות:

"הבהירו בראיון העבודה שאתם אנשים של שטח, לא אנשים שמנותקים מהעובדים. משפט מצוין שכדאי לומר בראיון הוא: 'אחת לשבוע, אני והצוות שלי יורדים אל רצפת הייצור, יושבים יחד עם העובדים ועם נציגי השירות ועונים איתם יחד לטלפונים'. אל תדברו רק בקלישאות של עד כמה 'השירות חשוב', חברו את האמירות שלכם עם מספרים קשים ודברו עם המנכ"ל בשפתו - בשפה של רווחים. בנוסף, נציגי שירות מאופיינים בשחיקה גבוהה מאוד, ולכן עליכם להוכיח שיש לכם כלים ומיומנות לייצר חדשנות בתהליכי שימור עובדים תוך כדי גיבוי האמירות שלכם בדוגמאות להצלחות".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ

2. סמנכ"ל משאבי אנוש

* הלימודים:

"תואר ראשון במדעי ההתנהגות או בפסיכולוגיה. בתואר שני קיימות שתי אופציות מרכזיות: לימודי עבודה עם התמחות במשאבי אנוש או לימודי מנהל עסקים עם התמחות בהתנהגות ארגונית. אם מדובר במשרת סמנכ"ל בארגון גלובלי, לימודי מנהל עסקים באוני' יוקרתית בחו"ל מעניק יתרון".

* אחרי הלימודים:

"ההמלצה הטובה ביותר היא להתחיל בחברות השמה ובמכוני מיון. כך לומדים את עבודת הגיוס מלמטה. בהמשך המסלול מתפצל לשניים או שמתקדמים בתוך חברת ההשמה והופכים למנהל צוות השמה או שעוברים לעבוד בפירמה עסקית בתוך מחלקת משאבי אנוש כרכז גיוס".

* הכשרות:

"בתחומי הניהול הקשה מומלץ לעבור השתלמויות בדיני עבודה ושכר. בתחומי הניהול הרכים כדאי להשתלם בכלי הדרכת E-Learning. זוהי השתלמות רלוונטית מאוד למי ששואף לעבוד כסמנכ"ל בארגונים גלובליים, כיוון ששם יש צורך חזק בהנגשת הידע לכל העובדים".

* טיפ לראיון למשרת סמנכ"ל משאבי אנוש:

"דברו בשפה של המנכ"ל, בקודים שלו. למשל, שלבו מונחים כמו ROI או Cost effective, והראו את הערך המוסף של מחלקת משאבי אנוש כחלק אינטגרלי של אסטרטגיית החברה. מועמד שיחרוט על דגלו את החיבור לביזנס וידגים במהלך הריאיון את ההבנה ו את הקשר בין הרכיבים הרכים לרווח של החברה ייתפש כראוי למשרה".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ

3. סמנכ"ל כספים

הדרך לתפקיד על-פי דפנה פאר, מנהלת יחידת בכירים בקבוצת ההשמה ל.מ

דפנה פאר, מנהלת יחידת בכירים בקבוצת ההשמה ל.מ / צלם תמר מצפי
 דפנה פאר, מנהלת יחידת בכירים בקבוצת ההשמה ל.מ / צלם תמר מצפי

* הלימודים:

"לימודי חשבונאות בתואר ראשון, תואר שני במנהל עסקים או במשפטים (יש היום מסלול מיוחד במסגרת לימודי משפטים לרואי חשבון). מבין האוני' תל-אביב והעברית הכי נחשבות בתחום, אחריהן כל השאר. בין המכללות - המכללה למינהל נחשבת למובילה בתחום החשבונאות".

* אחרי הלימודים:

"באופן מובהק כדאי לסטודנטים בוגרי חשבונאות לעבוד באחת מארבע חברות המובילות בארץ: קסלמן את קסלמן, קוסט פורר, סומך חייקין או דלויט. כיוון שהמשרדים הגדולים עושים גם ביקורות בחברות ציבוריות, הרי שעבודה בהם הופכת אותך מאוחר יותר למועמד מועדף".

* הכשרות:

"לאור התפתחות תקינות בינלאומיות חדשות כמו IFRS נדרשת גם הכשרה בקורסים והשתלמויות בתחום. רצוי שתחזיקו גם בהכשרות מחשוב, כיוון שיש היום ביקושים גבוהים מאוד להטמעת מערכות טכנולוגיות פיננסיות".

* טיפ לראיון למשרת סמנכ"ל כספים:

"הראו מעוף וחשיבה אסטרטגית ואל תצטיירו כ'שומרי הקופה' או כפקיד של מספרים בלבד. הדגימו שיש לכם ראייה עסקית רחבה הרבה מעבר ל'כמה זה עולה לי'. אגב, זהו כשל שהרבה מאוד מועמדים למשרת סמנכ"ל כספים נופלים בו. הם מתחילים לדבר ב'מספרים', ואז סביר להניח שהמנכ"ל יגיב ב'נו טוב. אז שיהיה חשב'. ברמה המקצועית, כיוון שתחום הכספים משתנה בתדירות גבוהה, הפגינו ידע מקצועי ובקיאות ברזולוציות גבוהות מאוד".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ

4. סמנכ"ל פיתוח

הדרך לתפקיד על-פי חיה בורנשטיין, מנכ"ל חברת ההשמה דיאלוג

חיה בורנשטיין, מנכ
 חיה בורנשטיין, מנכ

* הלימודים:

"תואר ראשון במדעי המחשב, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה או הנדסת מחשבים. תואר שני במדעי המחשב או בלימודי מנהל עסקים. מוסדות הלימודים הנחשבים יותר בארץ הם האוני' העברית, תל-אביב, בן-גוריון והטכניון. לחלופין, כשמדובר בבוגרי יחידות טכנולוגיות מובחרות של צה"ל, למשל 8200 או ממר"ם, המשקל של יוקרת מוסד הלימודים פוחתת".

* אחרי הלימודים:

"ההמלצה היא לעבוד בסביבת פיתוח אטרקטיבית ועדכנית (בתקופה שלנו זה C , ג'אבה או דוט.נט). כמו-כן, להימנע מללכת לנישה צרה מאוד שתכתיב התפתחות מקצועית סגורה. כדאי גם שבסל שלכם יהיה מגוון רחב של התנסויות עבודה: גם בחברות הזנק (כל אחד ראש גדול) וגם בחברות רב-לאומיות (התנסות במתודולוגיית עבודה מסודרות). קשת רחבה כזו של התנסויות מעניקה בהמשך הקריירה יתרונות".

* הכשרות:

"נדרשות כל הזמן, כיוון שעולמות הטכנולוגיה דינמיים ומתחדשים בקצב מהיר. עובדים שרוצים להגיע לצמרת הניהולית בהיי-טק נדרשים להתעדכן דרך קבע בקורסים מקצועיים של מערכות הפעלה, שפות או כלים טכנולוגיים שיוצאים לשוק".

* טיפ לראיון למשרת סמנכ"ל פיתוח:

"הוכחת יכולת התמדה בתפקיד של סמנכ"ל פיתוח קריטית מאוד. אם אחת לשנתיים סמנכ"ל המו"פ מתחלף, נוצר זעזוע המקשה על יכולת ההצלחה של הארגון. במיוחד בארגוני ההיי-טק יש נטייה לתזז בתדירות גבוהה יותר, ועל כן כדי לבדל את עצמכם בראיון הבליטו יכולת להיות נאמנים ומזוהים עם הארגון. אם יש לכם חוזקה כזו שבאה לידי ביטוי בקורות החיים (עבודה במשך תקופה ממושכת בארגון קודם), הדגישו את הנושא בראיון. בנוסף, הראו יכולת של התפשרות וגישור על פני פערים של אינטרסים. בארגוני היי-טק קיימים ניגודי אינטרסים מובהקים, למשל, בין סמנכ"ל הכספים שצריך לשמור על הקופה ולחסוך לבין סמנכ"ל הפיתוח שמטבע הדברים מופקד על טריטוריה שכרוכה בהוצאת כספים. הוכיחו שאתם מצוינים בעבודת צוות, בשיתוף, בהתפשרות בהתגמשות ובמציאת פתרונות לעבודה שמתנגשת לעתים עם גורמים נוספים בארגון".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ

5. סמנכ"ל תפעול

הדרך לתפקיד על-פי אורית בראון, סמנכ"לית מנפאואר פרופשיונל

אורית בראון , סמנכ
 אורית בראון , סמנכ

* הלימודים:

"תואר ראשון בלימודי תעשייה וניהול מהטכניון או מאוני' בן-גוריון ובר-אילן (מסלול לוגיסטיקה). תואר שני במנהל עסקים הוא בבחינת Nice to have".

* אחרי הלימודים:

"מומלץ לחפש עבודה בחברות גדולות או יצרניות, שבהן קיימים תהלכי שרשרת אספקה קלאסיים, שכוללים את עולמות הלוגיסטיקה, הרכש, הייצור ותכנון הביקושים. דוגמאות לפירמות כאלו ניתן למצוא, בין השאר, בענפי מוצרי צריכה, תעשייה וסלולר. בדרך לתפקיד הנחשק עוברים במשולב גם תפקידי מטה וגם שטח, שכוללים תפקידי ניהול בעולמות התכנון, הרכש והקניינות ההפצה והייצור והלוגיסטיקה".

* הכשרות:

"בדרגי ביניים בעולם הלוגיסטיקה נכון לעבור קורסים של ניהול מלאי ומחסנים, וכן ללמוד דרך קבע מודלים לתכנון ותיעוד מלאי. קיימות הכשרות רלוונטיות בנושא של ניהול משא ומתן בעולמות של רכש, וכן קורסים המקנים מודלים לניהול הרכש בהיבטים טכנולוגים כמו תוכנת ERP".

* טיפ לראיון למשרת סמנכ"ל תפעול:

"כדאי שמועמד לכהונת סמנכ"ל תפעול ידבר בשפה של מדידה, חיסכון והתייעלות (ברוח, 'מה שלא נמדד לא מנוהל'). מעבר לכך, כיוון ששרשרת אספקה היא תהליך ליבה שכולל אוסף של תהליכים מרכזיים בארגון (רכש, ייצור, תכנון ולוגיסטיקה), המעניקים שירות לשאר התהליכים המרכזיים בארגון, מומלץ שמועמד למשרה יפגין ראייה מערכתית רחבה ויכולת להוביל תהליכים חוצי ארגון. בהקשר זה מומלץ להבליט יכולות בינאישיות גבוהות שמאפשרות עבודה בסביבה רבת ממשקים".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ

6. סמנכ"ל שיווק

* הלימודים:

"תואר ראשון בתקשורת או במנהל עסקים. תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק. רצוי מאוני' גדולה ומוכרת או מהמכללה למנהל".

* אחרי הלימודים:

"טבילת האש הראשונה היא לרוב במשרדי פרסום או קידום מכירות בתפקיד של תקציבאי. העדיפות היא להתברג במשרדי הפרסום המובילים או לחלופין בפירמה מובילה בתפקיד שיווקי זוטר (עוזר שיווק, עוזר למנהלי מותג וכדומה). אחרי שנתיים קיימת לרוב אפשרות להשתלב בתפקידי שיווק התחלתיים בארגון, כשהעדיפות היא לארגונים שנתפשים כ'בית ספר' בעולם השיווק, ובעלי היקפי תקציב שיווק גדולים כמו שטראוס, סלקום ותנובה".

* הכשרות:

"למרות שיש קורסים ייעודיים בשיווק, הרי שהכשרות מקצועיות פחות רלוונטיות בתחום הזה. ההשכלה האקדמית הרלוונטית היא הקריטית".

* טיפ לראיון לסמנכ"ל שיווק:

"דברו על הישגים שיווקיים משמעותיים מוכחים מהקריירה שלכם, למשל, על מהלך אסטרטגי שיווקי שהביא לגידול בהכנסות החברה. בנוסף, שדרו היבטים פרסונליים שהולמים את מאפייני התפקיד, רכיבים כמו התלהבות, אנרגיות, דרייב תשוקה ורעב להצלחה. נדרשת גם הפגנת נוכחות וכריזמה, הופעה מרשימה, ורבליות ושימוש בטרמינולוגיה שמפגינה בקיאות גבוהה בעולמות התוכן של השיווק".

המסלול המקצועי והשכר של סמנכ
 המסלול המקצועי והשכר של סמנכ