מה תהיה השפעת מתקן קבלה לגז באסדה בים על הסביבה?

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה הנחיות לעריכת תסקיר ראשוני לבחינת השאלה הנוגעת לגז שיופק מתמר ודלית

המועצה הארצית לתכנון ולבניה במשרד הפנים, בראשות אדריכל שמאי אסיף מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, אישרה הנחיות לעריכת תסקיר ראשוני השפעה על הסביבה למתקן קבלה לגז טבעי באסדה בים. בכך אושר להוסיף את חלופת האסדה בים לבחינת החלופות השונות של מיקום המתקן לקליטת הגז הטבעי מדלית ותמר.

הדיון בהנחיות לחלופה המוצעת בעכו נדחה לאחת הישיבות הבאות, לאחר קבלת הערות חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

מדובר בצעד ראשון בדרך הארוכה ליישום החלטת המועצה מלפני חודש שלא לקדם חלופות יבשתיות להקמת מתקן הקבלה עד לקבלת ממצאי התסקיר הסביבתי לחלופת האסדה הימית. את חלופת האסדה הימית מקדמים הגופים הסביבתיים במועצה והרשויות המקומיות.משרד התשתיות שעליו הוטלה האחריות להכין את התסקיר הסביבתי לאסדה הימית כבר הודיע כי הוא מתנגד בתוקף לחלופה זו והזהיר מפני עיכוב של שנה ומעלה באישור הקמת מתקן הקליטה לגז מ"תמר".

הגז מתמר היה אמור להתחיל לזרום בסוף 2012 ולהערכת המשרד עיכוב משמעותי בהגעתו יעלה למשק מליארדי שקלים.

ואולם דווקא צ'ק דייוידסון מנכ"ל נובל אנרג'י שאמורה להפיק את הגז מ"תמר" הצדיק את ההחלטה ואמר כי אין טעם לאשר מתקן קבלה יבשתי כל עוד לא ידוע האם וכמה גז נמצא במבנה "לוייתן". לדבריו, אם יתגלו בלוייתן כמויות גז בהיקפים גדולים מאד יהפוך המתקן המוצע לתמר לקטן מדי. נובל אנרג'י שותפה בקבוצה המחזיקה את זכויות החיפושים בלוייתן יחד עם קבוצת דלק ורציו ים.

המועצה קבעה היום בהחלטתה כי בדיקת חלופת האסדה הימית תתבצע על ידי צוות מומחים בלתי תלויים באחריות משרד התשתיות הלאומיות. ההנחיות מתייחסות לחלופת הטיפול המלא בגז על גבי אסדה בים וכן לכל התשתיות המלוות לאסדה כגון צנרות , מתקן הפחתת לחץ ומתקן יבשתי משלים לכל חלופה. בהתאם להנחיות מרחק האסדה מהחוף לא יפחת מ- 7.5 ק"מ.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "לאור חשיבותה הסביבתית של חלופת האסדה בים התיכון, החברה להגנת הטבע ביקשה כבר לפני שבועות רבים מהמועצה הארצית לקדם את בדיקת חלופת האסדה, על מנת שלא לעכב את הגעת הגז הטבעי לישראל. הוספת האסדה בים לבחינת החלופות השונות זהו צעד תכנוני חשוב לקידום איכות האוויר בישראל מחד, שעשוי, מאידך, למנוע את הצורך בהקמת מתקן בשטחי חוף יקרים, ההולכים ומתמעטים בשל פיתוח ובנייה".