רו"ח מתמחים: 6,000-5,000 שקל בחודש, 15-12 שעות ביום

שנתיים סטאז', שכר לא גבוה ושעות מרובות מצפים לרואה חשבון מתמחה בטרם יקבל את התואר הנכסף ■ בדיקה מדגמית של "גלובס" ב-7 משרדי רואי חשבון חושפת את התנאים המוצעים למתמחים במשרדים השונים

24 חודשים מבלים המתמחים בראיית חשבון בשכר לא גבוה, בשעות מרובות ובמעמד ארעי בטרם יקבלו את התואר הנכסף. מדובר בתקופה לא מבוטלת מחייהם של המתמחים, ולכן בניגוד לקולגות בעריכת דין שמחויבים נכון לעכשיו לשנת התמחות בלבד - המתמחים בראיית חשבון צריכים לשקול היטב את מקום ההתמחות - מבחינת העניין, אפשרויות הקידום וההטבות המקצועיות, כמו יוקרתיות ויכולת להשתלב בענף.

בנוסף, בשונה מעריכת הדין, בראיית חשבון עולה הביקוש למתמחים על ההיצע, דבר שנותן להם יתרון לא מבוטל בבחירת מקום ההתמחות.

"גלובס" בדק באופן מדגמי את התנאים המוצעים למתמחים ב-7 משרדי רואי חשבון, את ההבדלים ביניהם ומדוע כדאי לבחור דווקא בהם. ארבעה מהם מדורגים ב-5 המשרדים המובילים: ארנסט אנד יאנג (קוסט-פורר-גבאי את קסירר), Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר, קסלמן וקסלמן PwC Israel ו-BDO זיו האפט; שני משרדים בינוניים: שיף-הזנפרץ ושות' ורוזנבלום-הולצמן; ומשרד קטן: שטרק את שטרק.

משרד גדול מול משרד קטן

הפרמטר הראשון שמתמחה צריך לשקול, עוד לפני השכר והשעות, הוא גודל המשרד. מתמחים רבים מתלוננים על שעות העבודה המרובות במשרדים הגדולים, יחסי האנוש הבעייתיים, חוסר בתגמול הולם, התמחות בתחום אחד בלבד, מחסור במקומות ישיבה ודחיית מועד ההתמחות, במקרה שנוצר גיוס גדול של מתמחים שאינו תואם את מספר המקומות הפנויים.

מצד שני, היתרונות של משרדים גדולים עולים לעין שיעור על החסרונות: עבודה במשרד השייך לפירמה בינלאומית חושפת את המתמחה לעבודה מקצועית יותר הכפופה לנהלים גלובליים, אפשרות לעבוד מול החברות המובילות במשק, רכישת ידע רחב, מקום עבודה יוקרתי שמשפיע על עתיד הקריירה ואפשרות להמשיך ולעסוק במשרד בהמשך.

משרדים קטנים או בינוניים מחפים על היוקרתיות באווירה משפחתית יותר, מספר מתמחים נמוך, שמאפשר עבודה אישית עם התמחות במספר נושאים ותנאים נלווים קורצים.

שכר

מנתונים שדווחו על ידי המשרדים שהשתתפו בכתבה עולה כי לפחות מבחינת השכר אין יתרון בעבודה במשרד גדול לעומת משרד בינוני או קטן.

ממוצע השכר ההתחלתי עומד על כ-4,500 שקל, כאשר משרד רוזנבלום-הולצמן מציע את השכר הגבוה ביותר, שעומד על 5,500 שקל; ואילו שיף-הזנפרץ מציע את השכר הנמוך ביותר, שעומד על 4,200 שקל; השכר ההתחלתי המוצע בדלויט, שעומד על 4,600-4,800 שקל, נחשב גבוה יחסית לשאר המשרדים, בהתחשב בכך שמדובר ב-60% משרה בלבד.

כל המשרדים ציינו כי מדובר בשכר שמשולם בשנה הראשונה, והוא עולה בהמשך בהתחשב בנתוני המתמחה והישגיו. במשרד קסלמן וקסלמן דיווחו על שכר מקסימלי של 8,000 שקל, ובמשרדים שטרק את שטרק ורוזנבלום-הולצמן הוא עשוי להגיע ל-7,000 שקל; בשיף-הזנפרץ דיווחו על שכר מקסימלי של 6,500 שקל, אך ציינו כי לעתים משולמים מענקים למתמחים שהצטיינו באופן יוצא דופן בעבודה.

הטבות נוספות

בתוספת לשכר נוהגים המשרדים לתת למתמחים הטבות נוספות כמו: תשלום על חניה, ארוחות מוזלות, השתתפות בהוצאות טלפון נייד ובתשלומים הכורכים בהשגת תואר רואה חשבון.

בדלויט מסייעת הפירמה בהכנה לבחינות המועצה ומעניקה למתמחים חופשות לקראת הבחינות. בנוסף, היא משלמת עבור המתמחים למועצת רואי החשבון, מספקת מחשב נייד ומשתתפת במימון טלפון סלולרי. במשרד המרכזי של הפירמה בתל-אביב עומדת לראשות המתמחים קפיטריה שמציעה ארוחות בתעריפים מוזלים.

בזיו-האפט משלמים עבור המתמחים את אגרת ההתמחות ואגרת רישיון רואה חשבון; בקסלמן וקסלמן משלמים למתמחים עבור חניה, עבור בחינות וארוחות, והמתמחים מקבלים טלפון נייד עם סבסוד משרדי, שגדל בכל דרגה.

בשיף-הזנפרץ מעדיפים להסתכל על ההטבות בצורה קצת אחרת. לדבריהם, לכל מתמחה יש מקום ישיבה קבוע עם נוף, ומרחב העבודה הגדול בו יושבים המתמחים תוכנן בהשוואה לעשרה משרדים אחרים.

המיקום של משרד שטרק את שטרק ברעננה מאפשר לוותר על הטבת החניה, אבל המשרד מדגיש כי הוא מחלק מתנות בחגים ומקיים ארוחות צהריים משותפות לגיבוש הצוות. כאן ההטבה היא בעיקר האווירה.

שעות עבודה

אחד הנושאים הכאובים ביותר בחיי המתמחים הוא שעות העבודה. רובם מבלים כ-12 שעות ביום במשרד, ובימים של הגשת דו"חות עולות השעות בהתאם ועלולות להגיע גם ל-14 ו-15 ביום.

בכל המשרדים ציינו כי שעות העבודה הן לפי החוק - כ-43 שעות שבועיות, לעתים 45 שעות. ואולם, במקרים של שעות נוספות, המתמחים מתוגמלים כספית בהתאם.

בארנסט אנד יאנג מדווחים כי קיימת התחשבות בשעות העבודה עבור מתמחי השנה הראשונה, שחלקם מתחילים את ההתמחות במקביל לשנתם הרביעית באוניברסיטה.

איתור מתמחים

כל המשרדים דיווחו על דרך דומה בה הם נוקטים לאיתור מתמחים. המשרדים הגדולים נוהגים לקיים מפגשים במוסדות הלימוד לאיתור הסטודנטים המצטיינים. שאר המשרדים נשענים בעיקר על המלצות של עובדים במשרד, לקוחות או מרצים. כמו כן, נשלפים קורות-חיים שנשלחים עצמאית.

תחומי התמחות

נושא חשוב נוסף עבור המתמחים, מלבד השכר, הוא תחום ההתמחות. במשרדים גדולים ייחשפו המתמחים ללקוחות גדולים ומגוונים יותר, אלא שלעתים למרות המגוון ייאלצו להתמחות בתחום אחד בלבד. זאת לעומת משרדים קטנים או בינוניים, שעוסקים בלקוחות קטנים יותר, אבל מאפשרים למתמחים לעבוד במספר תחומים ולצבור ניסיון שיסייע להם בבחירת התחום בו ירצו לעסוק.

בדלויט מאפשרים למתמחים להשתלב בכל אחד מתחומי פעילות הפירמה - כחלק מכך קיים ניוד בין הצוותים השונים ובין החטיבות השונות, וכך יכולים המתמחים לקבל ניסיון במספר תחומים. לכל אחד מהמתמחים מוצמד חונך מהרגע שהוא מתחיל בעבודתו; גם בקסלמן וקסלמן מוצמד בחודשים הראשונים לעבודה חונך לכל מועמד, והמתמחים משובצים למחלקות עוד טרם תחילת העבודה.

בזיו-האפט יכולים המתמחים לבחור במסלול התמחות אחד, כמו ביקורת חיצונית, מיסוי לרבות מיסוי בינלאומי, ייעוץ פיננסי, ביקורת פנימית וניהול סיכונים וביקורת מערכות מידע. המתמחים משובצים לקבוצה שבראשה עומד אחד השותפים. בנוסף מקיימת הפירמה מערך הדרכות, אליהם מחויבים העובדים, כמו הדרכה של הרשת הבינלאומית אליה שייכת הפירמה.

בשיף-הזנפרץ עוברים המתמחים הכשרה מקצועית ב-3 החודשים הראשונים אודות המשרד ומקפידים שהמתמחה יטפל במגוון רחב של לקוחות על מנת שיצבור ניסיון, תוך שהוא חשוף לתחומי הביקורת, הנהלת החשבונות, חוקי מיסוי, ניתוח דו"חות כספיים, בדיקות נאותות וניהול סיכונים של הלקוח המבוקר.

גם ברוזנבלום-הולצמן מקפידים על רמה גיוון, והמתמחים צוברים ניסיון, בין השאר בתחומי רגלוציה ואבטחת מידע, הערכות שווי, בוררויות, סקרי סיכונים וחקירות; בשטרק את שטרק עובד המתמחה במגוון רב של תחומי ביקורת, הכוללים חברות פרטיות, חברות-בנות של חברות ציבוריות, עצמאים, הצהרות הון וחקירות. במהלך ההתמחות נבדקת עבודת המתמחה לצורך משוב חוזר ולהפקת לקחים.

תנאי קבלה

רוב המשרדים דיווחו כי אישיות המועמד היא החשובה ביותר לקבלתו, אלא שספק אם אישיות מקסימה בשילוב ציונים נמוכים תתקבל בשמחה. בארנסט אנד יאנג דיווחו כי הקבלה נעשית לפי שקלול של מוסד הלימודים, ציונים, שירות צבאי ואישיות שתתאים לתרבות הארגונית, כמו יכולת עבודה בצוות וכבוד הדדי.

בדלויט מדווחים כי המתמחה נבחן בין השאר לפי היכולת להתמודד מול לקוח, ניסיון חיים מגוון וציונים גבוהים בתואר. במשרד קיים דגש על תמהיל בין בוגרי אוניברסיטאות ומכללות, בין גברים ונשים ובין מגזרים שונים, כמו ערבים ועולים חדשים.

בזיו-האפט שמים דגש על ציונים, רמת ידע באנגלית וכישורי חשיבה. לפירמה מסלול עתודה ניהולית, שמטרתו להכשיר מתמחים בעלי פוטנציאל ניהולי גבוה; בשיף-הזנפרץ מעדיפים דווקא מועמדים ללא ניסיון קודם, כדי שהמתמחה יוכל להתאים את עצמו ביתר קלות לשיטת העבודה ולסטנדרטים במשרד; וברוזנבלום-הולצמן - מלבד אישיותו של המועמד, נלקחים בחשבון גם ציוניו, ידע במחשוב ויכולת לבצע מגוון של עבודות.

לשכת רואי החשבון בשירות המתמחים

המתמחים בראיית חשבון מקבלים מלשכת רואי החשבון סטטוס מיוחד של "סטודנט נלווה", שמעניק להם זכות להצטרף ללשכה במחיר מופחת של 250 שקל לשנה הראשונה.

במסגרת ההצטרפות מקבלים המתמחים את כל ההטבות שמגיעות לחבר רגיל, כמו משלוח של חומר מקצועי, קבלת פרסומי הלשכה, השתתפות בכנסים ובהשתלמויות וחברות במועדון הצרכנות.

הלשכה מקיימת בחודשים האחרונים מפגשים עם סטודנטים בשנת השלמה המסיימים את לימודיהם ומתחילים בהתמחות.

לדברי דורון קופמן, נשיא הלשכה, המתמחים יכולים לעשות שימוש במאגר ההשמה שנמצא באתר האינטרנט ובמרכז ההשמה, המסייע בייעוץ בכל הקשור לבחירת מסלולי קריירה והתמחות.

221
 221